نقش جمهوری اسلامی در ترور هشام الهاشمی، کارشناس برجسته عراقی

طبق اظهارات منابع متعدد و اطلاعات به دست آمده، «کتائب حزب‌الله» وابسته به جمهوری اسلامی، عامل اصلی ترور هشام الهاشمی بوده‌ است

هشام الهاشمی یکی از سرسخت‌ترین مخالفان شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله عراق بود و علیه سیاست‌های آن‌ مبارزه می‌کرد-عکس از مهر

هنوز دو هفته از نخستین سالگرد ترور هشام الهاشمی، کارشناس و فعال عراقی که در ششم ژوئيه سال ۲۰۲۰، کشته شد، نگذشته بود که مصطفی‌الکاظمی، نخست وزیر عراق، اعلام کرد که قاتل او، «احمد حمداوی عوید الکنانی»، بازداشت شده است. این در حالی است که ایندیپندنت فارسی در پیوند با پرونده ترور هشام الهاشمی و نقش شبه‌نظامیان حزب‌الله عراق در آن ترور، دو مقاله را در پنجم و ششم ماه ژوئيه جاری منتشر کرد. انتشار برخی از اعترافات قاتل نشان می‌دهد که اطلاعات ارائه شده درست و مطابق با واقعیت‌های افشاشده بوده است؛ هرچند آن مقالات شامل اعترافاتی نبود که نشان می‌دهد چه کسی در پس آن توطئه بوده است. 

در همین حال، یک منبع عراقی به ما گفت که تکمیل نشدن تحقیقات و ادامه تلاش برای دستگیری همدستان قاتل و کلیه افرادی که در آن ترور نقش داشتند، دلیل اصلی پخش نشدن جزئیات بود و ایجاب می‌کرد تا زمانی که تحقیقات به مرحله نهایی نرسیده است، از جزئیات آن پرده برداشته نشود. اما منبع آگاه دیگری که روند تحقیقات و بخش‌های منتشر شده و منتشر نشده اعترافات را دنبال کرده است، به ایندیپندنت فارسی گفت که گروه شبه‌نظامی «کتائب حزب‌الله عراق» نقش اساسی را در آن ترور بر عهده داشته است و دستور اجرای آن را صادر کرده است. با این حال، احمد حمداوی عوید الکنانی در اعترافاتی که از او پخش شد، از ذکر نام گروهی که به او دستور داده یا جناحی که به آن وابسته است، خودداری کرده و تنها به این نکته اشاره کرده است که او با درجه ستوان یکم به عنوان افسر در وزارت کشور کار می‌کند.

در واقع، احمد حمداوی با استفاده از موقعیتش به عنوان افسر در وزارت کشور و برخورداری از امتیازات تسهیل حرکت و عبور و مرور از ایست‌های بازرسی، توانست زمینه انجام مأموریتی را که از آن با عنوان «جوخه‌های مرگ» یاد می‌شود، فراهم کند. به گفته منبع یادشده، فرد قاتل با بهره‌جویی از موقعیت امنیتی خود، به گروهی که لیست افراد مورد نظر برای ترور را در دست داشت، کمک بسیاری کرد و آن گروه در سایه همکاری احمد حمداوی توانست بین ۶۰ تا ۷۰ تن از فعالان قیام مردمی اکتبر را ترور کند.

احمد حمداوی در اعترافاتی که از وی پخش شد، بی‌آن‌که از فرد معینی نام ببرد، به شخصی اشاره کرد که دستور قتل هشام الهاشمی را به او داده بود و جریان ترور را با دقت پیگیری و نظارت می‌کرد. اما طبق اطلاعات به دست آمده، این شخص به نام «الحجی» شناخته می‌شود و یکی از مسئولان شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله عراق است.

قابل ذکر است که تداوم فشارهای مردمی و سیاسی برای تحقق عدالت، پرده‌برداری از توطئه، و بازخواست قاتلان هشام الهاشمی، باعث شد دولت عراق آن موضوع را جدی بگیرد و سرانجام قاتل را دستگیر کند.

همان‌ گونه که در دو مقاله قبلی اشاره کردیم، ترور هشام الهاشمی یک جنایت سیاسی است، نه یک جرم جنایی. به ویژه، هنگامی‌که از «دستور قتل» و «تیم شش نفره» سخن به میان می‌آید، می‌توان گفت که آن‌چه به وقوع پیوسته است، جنبه جنایی ندارد، بلکه یک ترور سیاسی «سازمان یافته» است.

در همین راستا، حسن سعید مصطفی، کارشناس سعودی و دوست مشترک من و هشام الهاشمی، توضیح داد که «ترور هشام الهاشمی طبق یک دیدگاه سیاسی و ایدئولوژیکی خاصی رخ داده است.» او این موضوع را با استناد به پیامی که دکتر حارث حسن، کارشناس عراقی، در توییتر منتشر کرده است مطرح می‌کند، که در آن آمده است: «به او گفته شده بود که هشام برای آمریکایی‌ها کار می‌کند و باید از صحنه حذف شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابراین و طبق گفته حسن مصطفی، کارشناس و روزنامه‌نگار در شبکه‌های تلویزیونی العربیه و الحدث، «اتهام کار به نفع شیطان بزرگ، معمولا حربه‌ای است که گروه‌های افراطی و بنیادگرا در برابر مخالفان‌شان یا کسانی که با آن‌ها اختلاف نظر دارند، به‌کار می‌گیرند.» البته این رویکردی است که سازمان‌های تررویستی مانند القاعده و داعش و نیز شبه‌نظامیان مسلح وفادار به جمهوری اسلامی، در اغلب موارد در پیش می‌گیرند. به گفته حسن مصطفی، این ادعا در اظهارات ابوعلی العسکری، شخصیت چالش برانگیز و مرتبط با کتائب حزب‌الله عراق، در موارد بسیاری شنیده شده است.

همان‌طور که در مقاله‌های قبلی اشاره کردیم، هشام الهاشمی یکی از سرسخت‌ترین مخالفان شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله عراق بود و علیه سیاست‌های آن‌ مبارزه می‌کرد. این در حالی است که فرد قاتل در جریان تحقیقات فاش کرده است که در سال ۲۰۱۲ به گروه شبه‌نظامی کتائب حزب‌الله عراق پیوسته است.

در همین حال، منابع عراقی اظهار داشتند که پس از آگاهی کتائب حزب‌‌الله عراق از ردیابی ارتباطات در زمان وقوع ترور از سوی سرویس‌های امنیتی، سایر عاملان آن جنایت به ایران گریختند. اما احمد حمداوی به دلیل مشغولیت کاری در وزارت کشور و این‌که ناپدید شدن او باعث ایجاد سوءظن بیشتری می‌شد، در آن زمان نتوانست به ایران فرار کند. در همین حال، چند روز پیش از بازداشت احمد حمداوی، وزارت کشور عراق نام او را در فهرست کارمندان واجد شرایط ارتقای رتبه درج کرد و هدف از آن اقدام، اطمینان‌بخشی به احمد حمداوی بود تا نگریزد و زمینه دستگیری‌اش فراهم شود.

جزئيات و اطلاعات به دست آمده با آن‌چه خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع امنیتی عراقی  نوشته است که بر اساس آن، فرد مظنون به ترور هشام الهاشمی به شبه نظامیان کتائب حزب‌الله وفادار به جمهوری اسلامی وابستگی دارد، انطباق دارد. علاوه بر آن، هشام الهاشمی همواره در مقالات و اظهاراتش اقدامات این گروه شبه‌نظامی را به شدت مورد انتقاد قرار می‌داد. این در حالی است که طبق گزارش اسوشتیدپرس، نیروهای امنیتی عراق هم‌اکنون در جست‌وجوی حداقل شش نفر دیگر در پیوند با این پرونده هستند. همچنین، بنیاد کارنگی اظهار داشت که احمد حمداوی در اعترافاتی که تاکنون پخش نشده است، به بازجویان گفته است که او زمانی اقدام به ترور هشام الهاشمی کرده است که به او گفته شد که «هشام الهاشمی برای آمریکایی‌ها کار می‌کند و باید از صحنه حذف شود.»

هرچند وزارت کشور عراق اعلام کرده است که فرد مظنون به قتل هشام الهاشمی به یک گروه «منحرف» و غیرقانونی تعلق دارد، اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که گروه یادشده، همان «کتائب حزب‌الله» وفادار به جمهوری اسلامی است. هنگامی‌که ایندیپندنت فارسی به یک منبع نزدیک به دولت عراق گفت که چرا نام این گروه به صراحت فاش نمی‌شود، او در پاسخ گفت: «در حال حاضر نمی‌توان تمام اطلاعات به دست آمده را منتشر کرد، زیرا این امر به روند بازجویی و تلاش‌ها در روند محاکمه متهم، آسیب می‌رساند.»

به هر حال، طبق اظهارات منابع متعدد و اطلاعات به دست آمده، شبه‌نظامیان عراقی وابسته به ایران، عامل اصلی ترور هشام الهاشمی بوده‌اند و دلیل حذف هشام الهاشمی از صحنه برای همه، به ویژه برای مردم ایران که با سیاست‌های رژیم برای رهایی از شر مخالفان آشنایی دارند، مشخص است و اقدام دور از انتظاری نیست. (هرچند که مقامات جمهوری این اتهام را نپذیرفته و مدعی شدند که ترور هشام الهشامی را محکوم می‌کنند.)

آری! برای رژیمی که هیچ اهمیتی برای مردمش قایل نیست و کمترین توجهی به وضعیت ناگوار اقتصادی و اجتماعی ملت ندارد و اگر دست به اعتراض بزنند، با آن‌ها به همان روشی برخورد می‌کند که اعتراضات سال ۱۳۹۸ را سرکوب کرد، بعید نیست که مخالفان سیاست خود را این چنین از صحنه حذف کند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه