نقش موثر اکستازی در معالجه افراد الکلی

اکستازی نحوه واکنش ترس به عنوان یکی از دلایل اعتیاد را مختل می‌کند

Payju.ir

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که با داروی اکستازی می‌توان به‌طور موفقیت‌آمیزی افراد الکلی را معالجه کرد.

طبق گزارشی منتشر شده، نخستین مطالعه انجام شده جهت بررسی استفاده از این دارو در افراد معتاد به مشروبات الکلی نشان می‌دهد که این دارو مؤثر است.

محققان می‌گویند از بین افرادی معتادی که در کنار روان‌درمانی این دارو روی آنها امتحان شده است، تنها یک مورد دوباره معتاد الکل شده است، و هیچ گونه عوارض جانبی فیزیکی و روانی مشاهده نشده است.

این در حالی است که به طور کلی ۸۰ درصد از معتادانی که به روش سنتی درمان می‌شوند، ظرف سه سال بعد از آن دوباره به نوشیدن الکل روی می‌آورند.

دکتر بن سسا، روانپزشک اعتیاد و مدیر بخش ایمنی و تحمل‌پذیری در کالج سلطنتی لندن می‌گوید تا کنون ۱۱ نفر فرآیند درمان آزمایشی را کامل کرده‌اند.

او به گاردین گفت: ۵ نفر از آنها به‌ طور کامل الکل را ترک کرده‌اند و  ۴ یا ۵ نفر از آنها یک یا دو بار نوشیده‌اند، اما به مرحله‌ای نرسیده‌اند که اختلال سوءمصرف الکل در آنها تشخیص داده شود.

او تأیید کرد که تنها یک نفر به طور کامل دوبار معتاد الکل شده است.

دکتر سسا در ادامه گفت، از آنجا که بیشتر اعتیادها ناشی از ضربه‌های روحی، مخصوصا در دوران کودکی، است، داروی MDMA به طور انتخابی واکنش ترس را مختل می‌کند. این دارو به فرد اجازه می‌دهد که خاطره‌ای دردناک را به یاد بیاورد و مرور کند بدون آنکه احساسات بر او غلبه کند و دچار آشفتگی شود.

او گفت: «روان‌درمانی با MDMA این فرصت را به شما می‌دهد که با خاطرات شخصی ناشی از ضربه‌های روحی گذشته مقابله کنید. این یک داروی فوق‌العاده‌ برای روان‌درمانی مشکلات ناشی از ضربه‌های روحی است».

 در این روش درمان، بیماران به مدت ۸ هفته تحت معالجه قرار می‌گیرند و در هفته‌های سوم و ششم دوزهای بالای از  MDMA  به آنها داده می‌شود.

دکتر سسا در مورد خطرات احتمالی مرتبط با این دارو، از جمله گزارش‌های موجود در مورد مرگ شماری از کسانی که به طور تفریحی از این دارو استفاده کرده‌اند، می‌گوید: «محققان می‌دانند که این دارو خطرناک نیست. روزنامه «سان» تصور می کند این دارو خطرناک است زیرا خبر تعداد اندکی از مرگ و میر که هر ساله رخ می‌دهد در صفحه اول این روزنامه چاپ می‌شود».

وی افزود: اگر مردم خود در استفاده از شیمی‌درمانی سرطان افراط کنند، در مواردی که پزشک آن را برای شما تجویز می‌کند شما نمی‌توانید بگویید استفاده از شیمی‌درمانی سرطان خطرناک است.

اکنول لازم است که تحقیقات بیشتری انجام شود تا نتایج این مطالعه با نتایج یک گروه کنترل تصادفی که به جای MDMA، شبه‌دارو به آنها داده می‌شود، مقایسه شود.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/

© The Independent

بیشتر از زندگی