طالبان کشتن دانش صدیقی، خبرنگار رویترز، را تکذیب کرد

سخنگوی طالبان گفت نمی‌دانیم این خبرنگار در جریان شلیک‌ کدام طرف کشته شده است

طالبان با اظهار تاسف از کشته شدن دانش صدیقی، عکاس رویترز در جنگ داخلی افغانستان، دست داشتن این گروه در مرگ او را تکذیب کرد.

صدیقی برنده جایزه پولیتزر در سال ۲۰۱۸ بود و هنگامی که داشت در مورد بازپس‌گیری گذرگاهی مهم در مرز پاکستان به‌دست نیروهای ویژه افغانستان گزارش تهیه می‌کرد، هدف شلیک قرار گرفت.

رویترز به نقل از یک فرمانده ارتش افغانستان، گزارش داد این خبرنگار هندی در حال مصاحبه با مغازه‌داران بازار سپین بولدک بود که گروه طالبان دست به حمله زد. هارش واردان شرینگلا، وزیر خارجه هندوستان، نیز قتل این خبرنگار را محکوم کرد.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نیوز۱۸ هند، گفت طالبان از نحوه مرگ صدیقی خبر ندارد. او گفت: «نمی‌دانیم این خبرنگار در جریان شلیک‌ کدام طرف کشته شده است.»

این گروه اسلام‌گرا جمعه‌ شب پیکر آقای صدیقی را به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ بازگرداند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی طالبان افزود: «از مرگ دانش صدیقی، خبرنگار هندی، متاسف شدیم. خبرنگاران نباید بدون [اطلاع] ما وارد منطقه جنگی شوند. هر خبرنگاری که وارد منطقه جنگی می‌شود باید به ما اطلاع دهد. ما از آن یک نفر به‌طور کامل محافظت خواهیم کرد.»

صدیقی همراه با نیروهای ویژه افغان بود که در تلاش بودند بازار اصلی سپین بولدک را پس بگیرند، منطقه‌ای که روز چهارشنبه به دست طالبان افتاده بود.

او جمعه صبح به کارفرمایش گفته بود ترکش به بازویش خورده و زخمی شده است اما پس از مداوا، حالش بهتر است. رویترز اعلام کرد «در تلاش» است «هرچه زودتر اطلاعات بیشتری» در مورد مرگ آقای صدیقی به دست آورد.

در آخرین گزارش صدیقی برای رویترز، که همین هفته منتشر شد، تصاویری از تکاوران افغان زیر آتش طالبان را ثبت کرده است که می‌کوشند یک مامور پلیس زخمی و گرفتار در حومه قندهار را نجات دهند. با خروج کامل نیروهای ایالات متحده آمریکا و ناتو از افغانستان، طالبان در هفته‌های اخیر بخش‌های بزرگی از این منطقه را تصرف کرده است.

صدیقی در سال ۲۰۱۸ همراه گروهی از خبرنگاران برای گزارش فرار پناهندگان روهینگیا از میانمار برنده جایزه پولیتزر شد. او را با گزارش‌هایی که از کشور خودش، هند، تهیه کرده بود نیز می‌شناختند. جدیدترین این گزارش‌ها در مورد آثار ویرانگر کووید‌ـ۱۹ بر این کشور و نیز تظاهرات سراسری علیه قوانین جدید کشاورزی بود.

رویترز صحنه‌هایی از بهترین کارهای صدیقی را مونتاژ کرده که شامل عکس‌هایی است از کشتی‌گیران سنتی هندی سراپا گل‌اندود، راهبان هندو در حال دعا در غاری بر فراز رود گنگ و مردی که سراپا پوشیده از پرز پنبه است با دست گُل پنبه در ماشین‌آلات کهنه می‌ریزد.

صدیقی ۳۸ ساله در شرح‌حال مختصرش در تارنمای رویترز نوشت دوست دارد مشکلات مردمی را پوشش دهد که گرفتار مناقشات مختلف‌اند. او در ادامه نوشت: «تهیه گزارش‌های خبری‌‌ــ از دنیای کسب‌و‌کار گرفته تا سیاست و ورزش‌ــ را دوست دارم، اما بیشتر از همه دلم می‌خواهد چهره انسانی حوادث داغ روز را ثبت و ضبط کنم.»

احمد مسعود، سردبیر بخش آسیای «عکس رویترز»، صدیقی را «چه به لحاظ شخصی و چه حرفه‌ای، عالی‌تر از عالی» توصیف کرد.

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز این ضایعه را تسلیت گفت. جالینا پورتر، معاون سخنگوی این وزارتخانه، گفت: «مرگ صدیقی فقدان بزرگی است، نه تنها برای رویترز و همکاران رسانه‌‌ای‌ صدیقی، بلکه برای کل جهان.»

فرهاد بصیر خان، استاد سابق صدیقی در دانشگاه جامعه ملیه اسلامیه دهلی، گفت: «او چشم ما بود. اگر او نبود، شاید درد و رنج هزاران انسان ناگفته و ناشنیده می‌ماند. هر عکسی هزاران حرف دارد، اما عکس‌های او میلیون‌ها حرف داشت.»  

گزارش‌های تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent