ایران: درباره تبادل زندانی‌ها توافق کرده‌ایم؛ آمریکا: توافق نکرده‌ایم

آمریکا و متحدان غربی آن می‌گویند جمهوری اسلامی باهدف امتیازگیری در مذاکرات، از زندانیان به‌عنوان اهرم فشار استفاده می‌کند

واکنش سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی به سخنان مقامات آمریکایی - عکس از فارس

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با ابراز تعجب از گفته‌های سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که گفته بود «در مورد مبادله زندانی هنوز هیچ توافقی وجود ندارد»، در حساب کاربری توییتر خود نوشت: «درباره زندانیان و بازداشت شدگان توافق حاصل شده است. حتی درباره نحوه اعلام عمومی آن. [در مورد] مبادله بشردوستانه با ایالات متحده و بریتانیا در وین - جدا از برجام - در مورد آزادی ۱۰ زندانی از هر طرف توافق شد.»

ادعای خطیب زاده در حالی مطرح شده که عباس عراقچی، رئیس هیئت ایرانی در مذاکرات وین برای احیای برجام، روز شنبه، ۲۶ تیرماه، در حساب رسمی توییتر خود، بریتانیا و آمریکا را متهم کرد که با «اهداف سیاسی» مسئله تبادل زندانیان  را که به گفته او آماده انجام است، با مذاکرات برجام گره زده‌اند و این باعث دست نیافتن به هیچ‌یک از این دو، یعنی تبادل و توافق خواهد شد.

مذاکره‌کننده ارشد ایران نوشت: «ده زندانی از همه طرف‌ها می‌توانند همین فردا آزاد شوند، اگر آمریکا و بریتانیا به تعهدات خود طبق توافق عمل کنند.»     

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز شنبه در پاسخ به عراقچی گفت: «این اظهارنظرها تلاشی است بی‌شرمانه برای سلب مسئولیت از خود در رابطه با توقف فعلی مذاکرات.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «ما آماده‌ایم تا هر زمان که ایران تصمیم‌گیری‌های ضروری در این زمینه را انجام داد، به وین بازگردیم و کار بازگشت متقابل به برجام را تکمیل کنیم.»

پرایس همچنین در پاسخ به موضوعی که عراقچی درمورد تبادل زندانیان مطرح کرده است، گفت: «درمورد اظهارنظرهای مرتبط با آمریکایی‌هایی که به‌طور ناعادلانه و برخلاف میلشان در ایران نگاه داشته شده‌اند، ما تنها تلاش بی‌رحمانه دیگری برای افزایش امیدهای خانواده‌های آنان را شاهدیم» و  «هنوز هیچ توافقی حاصل نشده است».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «اگر ایران واقعا به انجام اقدامی انسان‌دوستانه علاقه‌مند است، کافی است به‌سرعت این زندانیان را آزاد کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «ما در چارچوب روند وین مشغول گفت‌وگوهای غیرمستقیم درباره بازداشت‌شدگان بودیم و تاخیر در شروع دوباره این روند، کمکی به موضوع نمی‌کند.»

پرایس همچنین افزود: «اگر ملاقات در وین برای پیشرفت این گفت‌وگوها موثرتر باشد، ما برای ادامه مذاکرات درمورد زندانی‌ها در این مدت نیز آماده‌ایم.»

تعدادی از شهروندان خارجی و ایرانی‌های دوتابعیتی اغلب با ادعاهای امنیتی در ایران زندانی شده‌اند. آمریکا و متحدان غربی آن می‌گویند جمهوری اسلامی با هدف امتیازگیری در مذاکرات، از این افراد به‌عنوان اهرم فشار استفاده می‌کند.

پیش‌تر ایران و آمریکا هر دو از گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان دوطرف برای تبادل زندانیان خبر داده بودند و اعلام کرده بودند که این گفت‌وگوها به‌طور مستقل و مجزا از مذاکرات برجام در وین است.

ایران و آمریکا در ماه‌های گذشته، با هدف احیای توافق برجام، در شهر وین، پایتخت اتریش، تاکنون شش دور مذاکرات غیرمستقیم با میانجیگری دیگر طرف‌های برجام انجام داده‌اند. پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، برگزاری دور هفتم این مذاکرات به تعویق افتاده است. عراقچی ادامه مذاکرات وین را موکول به آغاز کار دولت جدید ابراهیم رئیسی در مردادماه دانسته، اما تاکید کرده است که تبادل زندانیان میان دو کشور می‌توانست به‌سرعت انجام شود.