کشته‌شدن دست‌کم دو نفر در جریان اعتراض‌ها به بی آبی در خوزستان

«یک نوجوان ۱۷‌ ساله که روز گذشته در جریان اعتراضات در اهواز زخمی شده بود در بیمارستان جان باخت»

برخی گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی روز شنبه از جان‌باختن یک نوجوان ۱۷‌ ساله که روز گذشته در جریان اعتراضات در اهواز زخمی شده بود خبر دادند؛ خبری که به‌طور رسمی تایید نشده و در صورت صحت، شمار کشته‌شدگان اعتراضات خوزستان را به دست‌کم دو نفر افزایش می‌دهد.

تارنمای حقوق بشر در ایران، وابسته به مرکز مهر، در حساب کاربری خود در توئیتر از قول برخی منابع محلی که هویتشان را مشخص نکرده نوشته است، قاسم خضیری که در اعتراضات شب گذشته در کوت‌عبدالله اهواز بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی مجروح شده بود، در بیمارستان جان باخت.

شب گذشته نیز در جریان اعتراض‌ها به بحران بی‌آبی در شهرهای مختلف استان خوزستان، مصطفی نعیماوی جوان ۲۷ ساله اهل شادگان با شلیک گلوله کشته شد. این خبر از سوی مسئولان ایران تایید شد، اما روایت آنها از نحوه کشته شدن او با روایت‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی متفاوت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امید صبری‌پور سرپرست فرمانداری شادگان به خبرگزاری ایسنا گفته مصطفی نعیماوی «با شلیک از سوی افراد ناشناس و فرصت‌طلب کشته شده است.» اما منابع محلی به خبرنگار ایندیپندنت گفته‌اند او بر خلاف ادعای صبری‌پور، با شلیک مستقیم عوامل وابسته به حکومت کشته شده است.

در جریان تظاهرات خیابانی سال‌های گذشته مسئولان جمهوری اسلامی معترضان را «اغتشاش‌گر» خوانده و آنها را متهم به خرابکاری و شکستن شیشه‌های ساختمان‌ها و خودروها می‌کردند. اما تصاویر ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌داد ماموران امنیتی دست به چنین اقداماتی می‌زنند.

همزمان در روز شنبه، حساب توییتری ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، به نقل از منابع محلی از کشته شدن یک جوان دیگر به نام «علی مزرعه» در جریان اعتراضات خوزستان خبر داد و گفت، وی در شهر اهواز و در پی تیراندازی «نیروهای نظامی» کشته شده است.

بر اساس گزارش‌های ارسال شده در شبکه‌های اجتماعی، معترضان به بی‌آبی در استان خوزستان، شامگاه جمعه و در دومین شب این اعتراض‌ها، شعارهایی علیه مقام‌های حکومتی سر دادند و بخشی از جاده اهواز اندیمشک را هم برای یک مدت کوتاه مسدود کردند. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که دسترسی به اینترنت در برخی مناطق خوزستان دچار اختلال شده است.

این اعتراضات واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی و همچنین برخی چهره‌های مخالف حکومت جمهوری اسلامی را در پی داشته است؛ از جمله شاهزاده رضا پهلوی که در توییتر مشکلات کنونی خوزستان را مانند دیگر مناطق ایران «نتیجه بی‌کفایتی رژیم» دانسته است.