فوت ۷۰۰ راننده تاکسی به دلیل ابتلا به کرونا

سهم حمل‌ونقل عمومی در انتقال و توسعه چرخه کرونا بیش از ۲۶ درصد است

آمار ابتلا و مرگ‌و‌میر رانندگانی که شخصی یا از طریق شرکت‌های اینترنتی کار می‌کنند مشخص نیست‌ـ ATTA KENARE / AFP

از زمان شروع همه‌گیری کرونا تاکنون، ۱۰ هزار نفر از رانندگان تاکسی در کشور به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و بالغ بر ۷۰۰ نفر از آنان جان خود را از دست داده‌اند. این تنها آمار رانندگانی است که با مجوز سازمان‌های تاکسیرانی در شهرها فعالیت می‌کنند و آمار ابتلا و مرگ‌و‌میر رانندگانی که شخصی یا از طریق شرکت‌های اینترنتی کار می‌کنند مشخص نیست.

اوایل امسال بود که وزارت کشور به درخواست اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری، در نامه‌ای از رئیس‌جمهوری خواست رانندگان تاکسی در گروه‌ اولویت‌ دریافت واکسن کرونا قرار بگیرند. این درخواست در ۲۷ خرداد در جریان افتتاح ایستگاه مترو، بار دیگر از سوی سازمان تاکسیرانی تهران مطرح شد و حسن روحانی قول داد رانندگانی که پروانه کار دارند و مشغول به فعالیت‌اند در اولویت دریافت واکسن قرار بگیرند. با این حال، هنوز رانندگان تاکسی هم مثل دیگر گروه‌های اولویت‌دار موفق به دریافت واکسن نشده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که به گفته مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری، «سهم حمل‌ونقل عمومی در انتقال و توسعه چرخه کرونا بیش از ۲۶ درصد است».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مرتضی ضامنی گفت: «علی‌رغم رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی در این بخش، به‌علت تماس مستمر رانندگان با مسافران، شاهد افزایش ابتلای فعالان این عرصه به کرونا و متاسفانه فوت رو به رشد شماری از رانندگان مبتلا هستیم.»

این در حالی است که پیش‌تر، محمدرضا روشنی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، اعلام کرده بود در هر اوج شیوع کرونا ماهانه ۵۰۰ راننده تاکسی جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست می‌دهند و با وجود دستور رئیس‌جمهوری، هنوز اقدامی در راستای واکسیناسیون راننده تاکسی‌ها صورت نگرفته است.

وزارت بهداشت اعلام کرده است گروه‌های پرخطر تا مردادماه واکسینه خواهند شد و رانندگان تاکسی نیز در اولویت سوم واکسیناسیون قرار دارند، اما مرتضی ضامنی می‌گوید اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری در تلاش است واکسیناسیون رانندگان تاکسی نیز با توجه به دستور رئیس‌جمهوری، تا مردادماه انجام شود.

رانندگی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی یکی از مشاغل پرخطر در ابتلا به بیماری است و آماری که درباره ابتلا و مرگ‌و‌میر رانندگان تاکسی منتشر می‌شود فقط آن دسته از رانندگانی را در برمی‌گیرد که پروانه کار دارند و زیر نظر سازمان‌های تاکسیرانی فعالیت می‌کنند. اما مشکلات اقتصادی و بحران بی‌کاری باعث شده است بسیاری از شهروندان رانندگی و جابه‌جایی مسافر را به‌صورت فردی یا در قالب همکاری با شرکت‌های اینترنتی و آژانس‌های خصوصی به‌عنوان شغل اول یا دوم انتخاب کنند. بسیاری از آن‌ها در دوران همه‌گیری کرونا به این بیماری مبتلا شدند و برخی هم جان خود را از دست دادند ولی هیچ آماری از آن‌ها در دست نیست.