جورج بوش: خروج نیروهای خارجی‌ از افغانستان اشتباه است

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا گفت که با این تصمیم، زنان و دختران افغان به گونه وصف‌ناپذیری آسیب خواهند دید

سربازان آمریکایی در دوران زمامداری بوش برای نابودی گروه‌های تروریستی، به ویژه طالبان، وارد افغانستان شدند-Cliff Hawkins/Getty Images/AFP

جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا، مخالفت‌ خود را با بیرون رفتن نظامیان خارجی از افغانستان اعلام کرد و هر گونه تصمیم در این زمینه را اشتباه خواند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده مخالف خروج سربازان خارجی از افغانستان است و تاکید کرده است که این کار غیرنظامیان افغان را زیر تیغ طالبان می‌برد. 

جورج بوش گفته است:«بیرون بردن سربازان خارجی از افغانستان تصمیم درستی نیست، چون غیرنظامیان در برابر کشتار طالبان رها می‌شوند.»

او این تصمیم را یک اشتباه بزرگ سیاسی خواند و با اعلام نگرانی‌ از وضعیت شهروندان غیرنظامی افغانستان، به ویژه زنان و دختران افغان، در پی خروج نیروهای خارجی، گفت:«با این تصمیم، زنان و دختران افغان به گونه وصف‌ناپذیری آسیب خواهند دید. این تصمیم یک اشتباه است، چون آنان توسط طالبان کشته خواهند شد و این کار قلب مرا به‌درد می‌آورد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سربازان آمریکایی و کشورهای عضو ناتو، در دوران زمامداری جورج دبلیو بوش برای نابودی گروه‌های تروریستی، به ویژه طالبان، وارد افغانستان شدند. نیروهای آمریکا و ناتو بیش از بیست سال در افغانستان حضور داشتند و در این مدت، در کنار هزینه‌های گزاف مالی، تلفات جانی نیز متقبل شدند و اکنون، در حالی که طالبان نابود نشده‌اند و حتی تقویت نیز شده‌اند، آمریکا و ناتو تصمیم به خروج نیروهای نظامی‌شان از این کشور گرفتند.  

پس از پایان دوره ریاست جمهوری جورج بوش، در دو دوره دولت‌های اوباما و یک دوره دونالد ترامپ نیز ایالات متحده و ناتو حضورشان را در افغانستان حفظ کردند و تا روزهای پایانی حکومت ترامپ، خبری از بیرون رفتن آن نیروها از افغانستان نبود. اما در در آن مقطع، و در پی توافق دولت وقت آمریکا با هیئت طالبان در دوحه، زمزمه خروج سربازان خارجی بلند شد و سپس جو بایدن، رئیس جمهوری تازه ایالات متحده، با اعلام رسمی تاریخ خروج نیروهای نظامی امریکا از افغانستان، آن روند را آغاز کرد.

در پی اعلام آن تصمیم و ضرب‌العجلی که دولت جوبایدن برای خروج سربازانش از افغانستان تعیین کرد، جنگ طالبان با دولت افغانستان به گونه بی‌سابقه‌ای شدت یافته است و هر روز خبری از سقوط روستاها و نواحی مختلف، کشتن سربازان تسلیم شده، و ویران‌سازی تاسیسات عام‌المنفعه به دست نیروهای طالبان، در رسانه‌ها منتشر می‌شود. طالبان کشتار شهروندان غیرنظامی و نظامیان افغان، ویزان کردن مکان‌های عمومی و آتش‌زدن خانه‌های مردم را توطئه عوامل دیگر معرفی می‌کند، اما دولت افغانستان تاکید دارد که هیچ گروه دیگری جز نیروهای طالبان دست به چنین کارهایی نمی‌زند.

گفتنی است که سیاستمداران افغان، شهروندان این کشور و شماری از کشورهای خارجی نیز مخالف بیرون رفتن نیروهای امریکا پیش از پایان جنگ و تضمین صلح در افغانستان هستند، اما دولت آمریکا تصمیمش را گرفته است و روند خروج نیروها را نیز آغاز کرده است.

دولت افغانستان اکنون به تنهایی و بدون همکاری نظامی آمریکا در برابر طالبان می‌جنگد. هر روز و شب که در این کشور می‌گذرد، جنگ شدت می‌گیرد و نگرانی‌ها افزایش می‌یابد. این وضعیت جهان و به‌ویژه کشورهای منطقه و همسایگان افغانستان را نیز سخت نگران کرده است. آنان تاکید دارند که باید طالبان با دولت افغانستان بر سر میز مذاکره بنشینند هر چه زوتر به یک توافق سیاسی برسند و اجازه ندهد که فرصت پیش آمده از دست برود.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان، با جمعی از بزرگان سیاسی آن کشور برای دیدار با هیئت طالبان به قطر می‌روند و تلاش دارند تا با رهبران طالبان بر سر اعلام آتش‌بس فوری و یافتن راه‌حلی سیاسی، به توافق برسند.