کره جنوبی به باشگاه‌های ورزشی: به خاطر کرونا، موسیقی آرام پخش کنید

این قانون برای جلوگیری از تنفس سریع ورزشکاران یا پراکنده شدن قطرات عرق به دیگران وضع شده است

صاحبان باشگاه‌های ورزشی گفته‌اند این قوانین به‌ندرت موثر بوده است - JUNG YEON-JE / AFP

با گسترش بی‌سابقه ویروس کرونا در کره جنوبی، باشگاه‌های ورزشی این کشور از پخش ترانه‌ «گانگام استایل» [واژه‌ای در توصیف نحوه زندگی مد روز ساکنان محله شیک گانگام سئول] و دیگر آهنگ‌های ضربی تند هنگام حرکات ورزشی جمعی منع شده‌اند. 

بر اساس قوانین جدید، باشگاه‌های ورزشی اجازه پخش ترانه‌هایی با بیش از۱۲۰ ضرب در دقیقه (بی‌پی‌ام) را در جریان ورزش‌های جمعی مثل ایروبیک و دوچرخه‌سواری سالنی را ندارند.

به گفته مقام‌های بهداشتی کره جنوبی، این قانون برای جلوگیری از تنفس سریع ورزشکاران یا پراکنده شدن قطرات عرق به دیگران وضع شده است. در هفته‌های اخیر، موارد ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ در کشور افزایشی بی‌سابقه یافته است.

اقدام‌های دیگری نیز از جمله محدودیت سرعت تردمیل به حداکثر ۶ کیلومتر در ساعت و ممنوعیت استفاده از دوش‌های باشگاه‌ها و کاهش تعداد بازیکنان تنیس روی میز به دو نفر برای هر میز، درنظر گرفته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما قانون‌گذاران احزاب مخالف دولت این قوانین را به سخره گرفته و «مزخرف و مهمل» خوانده‌اند.

کیم یونگ-تای، یکی از اعضای «حزب قدرت مردم» بزرگ‌ترین حزب مخالف دولت، گفت: «پس اگر آهسته‌تر از ۶ کیلومتر در ساعت راه بروید، به کووید مبتلا نخواهید شد.

«و چه کسی در دنیا پیدا می‌شود که هنگام ورزش تعداد ضرب‌های آهنگی را تا ۱۲۰ ضرب در دقیقه بشمارد؟ نمی‌فهمم کووید‌ـ‌۱۹ چه ربطی به انتخاب آهنگ دارد؟»

صاحبان باشگاه‌های ورزشی هم گفته‌اند این قوانین یا به‌ندرت موثر بوده است یا اعمال آن واقع‌بینانه نیست. کانگ هوا-کو، صاحب یک باشگاه ورزشی به خبرگزاری رویترز گفت: «پخش آهنگ‌های شاد موجب نشاط اعضا و بهبود روحیه آن‌هاست اما سوال عمده این است که آیا پخش موسیقی کلاسیک یا «بی‌تی‌اس» [گروه بَنگتَن بویز کره جنوبی] تاثیری بر روند سرایت ویروس دارد یا نه.

«این روزها بسیاری افراد از گوشی‌های خودشان استفاده می‌کنند. چطور می‌خواهید ترانه‌هایی را که گوش می‌دهند کنترل کنید؟» 

سال گذشته، کره جنوبی به‌دلیل اجتناب از اعمال قرنطینه‌های سختگیرانه و در عین حال، موارد اندک مرگ‌و‌میر ناشی از ابتلا به کرونا در مقایسه با دیگر کشورهای توسعه‌یافته مورد تحسین قرار گرفت.

اما کندی برنامه واکسیناسیون عمومی به بروز موج جدیدی از ابتلا به‌ویژه میان جوانان واکسینه‌نشده انجامیده است. در حومه سئول، موارد ابتلا به گونه بسیار مسری دلتا از ۲.۸ درصد در دومین هفته ژوئن به ۲۶.۵ درصد در هفته گذشته رسیده است.

شمار بی‌سابقه موارد جدید ابتلا دولت را مجبور کرده است محدودیت‌های اجتماعی شدیدتری اعمال کند، ازجمله توصیه به ماندن در خانه تا حد امکان و منع اجتماع بیش از دو نفر پس از ساعت ۶ بعدازظهر.

آموزشگاه‌ها در سراسر کشور تعطیل شده‌اند و تعداد مشتریانی که داخل میخانه‌ها، رستوران‌ها و کافه‌ها راه داده می‌شوند محدود شده است. صرف شام در رستوران‌ها نیز پس از ساعت ۱۰ شب ممنوع شده است. 

© The Independent

بیشتر از جهان