واکسیناسیون ۶۰ درصد از شهروندان بالای ۱۸ سال در ترکیه

مقام‌های بهداشتی ترکیه امیدوارند تعطیلات ۱۱ روزه عید قربان از گسترش گونه جهش‌یافته دلتا جلوگیری کند 

براساس اعلام وزارت بهداشت ترکیه، تاکنون حدود ۵۸ میلیون نفر دوز اول را دریافت کرده‌اند - Adem ALTAN / AFP

در کشور ترکیه نزدیک به ۵۸ میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده و حالا نوبت به واکسیناسیون افراد بالای ۱۶ سال رسیده است؛ با این همه مقام‌های دولت ترکیه امیدوارند که تعطیلات ۱۱ روزه عید قربان در این کشور از پیشروی گونه جهش‌یافته دلتا در شهرهای ترکیه جلوگیری کند.

ترکیه یکی از کشورهایی است که برنامه واکسیناسیون عمومی را با سرعت پیش می‌برد. با وجود اینکه مقام‌های این کشور اعلام کرده بودند تا پایان ماه سپتامبر واکسیناسیون عمومی را به پایان می‌رسانند، اقدام‌های آنان فراتر از وعده‌هایشان پیش رفت؛ به‌ طوری‌ که هم‌اکنون اعلام شده است بیش از ۶۰ درصد شهروندان بالای ۱۸ سال دوز اول واکسن خود را دریافت کرده‌اند و حالا نوبت به افراد بالای ۱۶ سال رسیده است. 

به گزارش خبرگزاری آناتولی و براساس اعلام وزارت بهداشت ترکیه، تاکنون حدود ۵۸ میلیون نفر دوز اول را دریافت کرده‌اند و بیش از ۱۷ میلیون نفر نیز با تزریق دوز دوم واکسینه شده‌اند. آمار افرادی که دوز سوم نیز به آن‌ها تزریق شده هم به مرز سه میلیون نفر رسیده است اما با وجود اقدام‌های گسترده و واکسیناسیون عمومی، ترکیه هم از گونه جهش‌یافته دلتا در امان نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه، روز یکشنبه (۱۱ ژوییه) در صفحه شخصی خود در توییت، نقشه شهرهای در وضعیت قرمز این کشور را منتشر کرد و از سخت شدن روند کنترل شهرها برای پیشگیری از سرایت بیشتر بیماری خبر داد. او از شهروندان ترکیه خواست واکسن خود را در سریع‌ترین زمان دریافت کنند تا در مبارزه با کرونا نقش داشته باشند. 

ترکیه قصد دارد به منظور کنترل شهرهای در وضعیت قرمز و جلوگیری از شیوع بیشتر گونه ‌جهش‌یافته دلتا، تعطیلات عید قربان در این کشور را به ۱۱ روز افزایش دهد. این تعطیلات از پنجشنبه آینده (۱۵ ژوییه) که با روز «دموکراسی و وحدت ملی» در ترکیه مصادف است آغاز می‌شود و با تعطیلات ۹ روزه عید قربان تا ۲۵ ژوییه ادامه می‌یابد. 

اگرچه دلیل اصلی تعطیلات ۱۱ روزه، عید قربان و روز وحدت ملی ترکیه اعلام شده است اما مقام‌های بهداشتی این کشور امیدوارند که این تعطیلات از گسترش سویه دلتا در ترکیه جلوگیری کند. 

از آنجا که بخش زیادی از درامد ترکیه از گردشگری تامین می‌شود و در دو سال گذشته همه‌گیری کرونا رونق اقتصادی این کشور را با مختل کرده است، این کشور قصد دارد با واکسیناسیون گسترده عمومی هرچه زودتر به شرایط عادی بازگردد. 

«گردشگری امن» یکی از برنامه‌های فرهنگی ترکیه برای بازگشت رونق اقتصادی به این کشور است. خبرگزاری آناتولی به نقل از اداره فرهنگ و گردشگری آنتالیا اعلام کرده است که هم‌زمان با لغو محدودیت‌های مسافرتی در دو هفته اخیر، بالغ‌ بر ۳۰۷ هزار گردشگر روس به شهر آنتالیا وارد شده‌اند. آنتالیا که «پایتخت گردشگری» ترکیه هم لقب گرفته، شهری بر کرانه مدیترانه (دریای سفید) است که به دلیل برخورداری از طبیعت زیبا، آفتاب و هتل‌های مجهز شهرتی جهانی دارد.