هشدار کارشناسان سازمان بهداشت جهانی درباره تعجیل در لغو محدودیت‌ها

لغو پیش از موقع محدودیت‌ها در فصل تابستان می‌تواند بازگشت بریتانیا به اوضاع پاییز گذشته را رقم زند

۸۶.۱ درصد جمعیت بزرگسال بریتانیا یک دوز و ۶۴ درصد آن‌ها دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند- REUTERS/Henry Nicholls/File Photo

کارشناسان سازمان بهداشت جهانی می‌گویند برخی کشورها خطرهای ناشی از ویروس کرونا را که همچنان وجود دارند، نادیده گرفته‌اند و برای لغو محدودیت‌های (مرتبط با همه‌گیری) «بسیار زودهنگام» دست به کار شده‌اند.

دکتر مایک رایان، یکی از مدیران سازمان بهداشت جهانی، در گفت‌وگو با برنامه «کیو اَند اِی» (پرسش و پاسخ) که در فیس‌بوک به صورت زنده برگزار شد، از رهبران جهان خواست برای بازگشت به «شرایط کاملا عادی» عجله نکنند.

دکتر رایان گفت: «ما خیلی زود و سریع در حال بازگشت به اوضاع عادی‌ایم و من فکر می‌کنم بهای آن را خواهیم پرداخت. ما هنوز در برنامه واکسیناسیون به هدف نهایی نرسیده‌ایم، جهش‌ها (ویروس) وجود دارند و ما به تعداد کافی مردم را ایمن نکرده‌ایم. حقیقتا فکر می‌کنم باید به راهی که در پیش گرفته‌ایم، فکر کنیم.»

دکتر رایان ضمن هشدار در مورد نوع دلتای ویروس کرونا که به گفته او «بسیار مسری‌تر» است، بردباری بیشتری را خواستار شد. او گفت: «ما در لغو محدودیت‌ها در این شرایط همه‌گیری و خطرهای مرتبط با آن بیش از حد عجله داریم و باید قدری صبورتر باشیم.»

او هشدار داد که لغو پیش از موقع محدودیت‌ها در فصل تابستان می‌تواند بازگشت بریتانیا به اوضاع پاییز گذشته را رقم زند که طی آن افزایش موارد ابتلا به بیماری به دو قرنطینه سراسری منجر شد. 

دکتر رایان گفت: «تابستان گذشته را به خاطر بیاورید که همه‌چیز خوب و همه به نوعی خیالمان راحت بود (محدودیت‌ها را کنار گذاشتند) و بعد با فرا رسیدن ماه‌های سپتامبر و اکتبر خود را در میان معضلی بزرگ یافتیم. فکر می‌کنم این بار با وجود گونه بسیار مسری‌تر، بار دیگر به همان سو در حرکتیم. مسئله این است.»

دکتر رایان این سخنان را پس از اعلامیه روز دوشنبه بوریس جانسون (نخست‌وزیر بریتانیا) که بر اساس آن ماسک زدن و حفظ فاصله اجتماعی از روز ۱۹ ژوییه الزامی نخواهد بود، بیان کرد. از این تاریخ انگلستان (بخشی از بریتانیا) به رغم افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، به مرحله نهایی لغو مقررات و محدودیت‌های کووید-۱۹ وارد خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تازه‌ترین آمار نظام درمان عمومی انگلستان (پی‌اچ‌ای) حاکی از آن است که روز دوشنبه ۲۷ هزار و ۳۳۴ نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند که ۳۵۸ نفر آن‌ها در بیمارستان بستری‌اند.  ۹ نفر نیز در فاصله زمانی ۲۸ روز پس از نتیجه مثبت آزمایش کرونا درگذشته‌اند.

روز سه‌شنبه، ساجد جاوید، وزیر بهداشت، گفت که ممکن است با لغو کامل مقررات کووید- ۱۹، موارد ابتلا به ویروس به ۱۰۰ هزار نفر در روز برسد. او گفت: «با  لغو مقررات و شروع تابستان انتظار داریم (موارد ابتلا به کووید-۱۹) به گونه‌ای قابل توجه افزایش یابد و به ۱۰۰ هزار مورد (در روز) برسد.» اما افزود که کاهش تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها و آمار مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا به معنای آن است که کشور نسبت به پاییز گذشته در شرایط متفاوتی است.

آمار منتشرشده از نظام درمان عمومی انگلستان نشان می‌دهد که واکسن کووید-۱۹ به ویژه در دو دوز، در مقابله با عوارض حاد نوع دلتای ویروس و جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان بسیار موثر بوده است اما دکتر ماریا ون کرکوف، که او نیز در برنامه «کیو اند ای» فیس‌بوک شرکت داشت، در مورد انواع و جهش‌های آینده ویروس کرونا هشدار داد.

او گفت: «ویروس هنوز در حال تکامل است. انواع دیگری از آن به وجود خواهد آمد. این انواع جهش خواهند کرد و قدرتمندتر و مسری‌تر می‌شوند چون این روند (طبیعی) آن است.»

دکتر ون کرکوف اظهار داشت که حضور انواع مسری‌تر ویروس یک «واقعیت» است و «بدون رسیدن به هدفی که برای واکسیناسیون عمومی لازم است، اوضاع خطرناک است.»   

آمار نظام درمان عمومی انگلستان نشان می‌دهد که تا روز یکشنبه، ۸۶.۱ درصد جمعیت بزرگسال بریتانیا یک دوز و ۶۴ درصد آن‌ها دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان