ترامپ: «جمهوری‌خواهان بی‌گناه» محاکمه شده‌اند

اگر ترامپ نامزد انتخابات ۲۰۲۴ شود، حائز ۷۰ درصد آرا جمهوری‌خواهان است

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا - Andy JACOBSOHN / AFP

دونالد ترامپ در سخنرانی خبرساز خود در بزرگ‌ترین نشست جمهوری‌خواهان آمریکا بار دیگر ادعای مبنی بر «تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ علیه خود را مطرح کرد؛ ادعایی که در تمام مدت این نشست آخر هفته که با هدف به کنترل درآوردن دولت‌ها و مجلس‌های محلی برگزار می‌شد، تکرار شد و هم‌زمان با آن، نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس کارزاری سراسری برای سرکوب رای‌دهندگان به راه انداختند.

رئیس‌جمهور سابق ۱۱ ژوییه، روز آخر نشست اقدام سیاسی جمهوری‌خواهان در شهر دالاس ایالت تگزاس، برای سخنرانی به صحنه رفت؛ در حالی که چند ساعت پیش هم در شبکه خبری فاکس حاضر شده بود تا نظریه بی‌اساس توطئه خود را اظهار کند و حمله هوادارانش به مجلس ایالات متحده که به دلیل دروغ‌های انتخاباتی او شکل گرفته بود را کم‌اهمیت جلوه دهد.

آقای ترامپ در این نشست گفت: «ما عملکرد خیلی خوبی داشتیم تا اینکه انتخابات تقلب‌آمیز اتفاق افتاد.»

این نشست که روزگاری عرصه‌ای مهم برای نشان دادن وضعیت حزب جمهوری‌خواه بود، به صحنه ترویج نظریه‌‌های توطئه‌آمیز دنیای مجازی، توهمات بر حق بودن و شکایت‌ از جنگ فرهنگی موجود مبدل شده بود.

این نشست در عین حال شبه‌نظامیان راست‌گرای افراطی، هواداران خشن و حامیان «کیو انان» را به خود جذب کرده بود که حول محور «تعطیل شدن» خود دور یکدیگر جمع شده  و معتقد بودند که مقام‌های منتخب دموکرات با رسانه‌های اجتماعی توطئه کرده‌اند تا آن‌ها را «سانسور» کنند. (شعار نشست امسال هم «بازگشایی آمریکا» بود) 

در نظرسنجی از حضار، آن‌ها مهم‌ترین اولویت‌ خود را «سلامت انتخابات و کارت شناسایی رای‌دهندگان» اعلام کردند؛ بعد از آنکه نمایندگان جمهوری‌خواه تقریبا در تمام ایالات ده‌ها لایحه محدود کننده رای‌گیری تحت پوشش حفاظت از «اعتماد رای دهندگان» به راه انداختند، اعتمادی که به دلیل ادبیات خود آقای ترامپ به مخاطره افتاد چرا که او نتایج انتخابات ۲۰۲۰ را قبل از شمارش حتی یک رای «تقلب» نامید و همین باعث شد شورشیان طرفدارش در ششم ژانویه به نحوی خشونت‌آمیز به کنگره حمله کنند.

موضوع جلسات این نشست این موارد را شامل می‌شد: «تشخیص تهدیدها علیه درستی انتخابات: چگونه مدارک وقوع تقلب را جمع‌آوری کنیم» و «انتخابات را رها کن، کودک را لوس: آینده انتخابات‌های آمریکا»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ بدون ارائه هرگونه مدرکی گفت: «مدارک متعددی وجود دارد. در کشور اتفاق‌های بدی در حال وقوع است... باعث آبروریزی کشور ما است و واقعا به ما در سراسر جهان توهین و بی‌احترامی می‌شود.»

بعد از آنکه شرکت آقای ترامپ و مدیر مالی ارشدش پس از سال‌ها تحقیق درباره تقلب مالیاتی، به موارد کیفری متعددی متهم شدند، رئیس‌جمهور سابق به جمعیت حاضر در نشست گفت: «جمهوری‌خواهان بی‌گناه محاکمه می‌شوند.»

او درباره دادستان‌های ایالت نیویورک گفت: «آن‌ها دنبال پیدا کردن جر‌م‌اند. این کاری غیرقانونی و رفتاری مستبدانه است. محاکمه‌ای سیاسی که کاملا از کشورهای کمونیست گوشه و کنار جهان برگرفته شده است.»

سخنرانان و میهمانان این نشست بارها محاکمه «جمهوری‌خواهان» را به گردن «چپ‌گرایان» انداختند و آن را حاصل «یهودی‌ستیزی» و «تخریب تاریخ و مقدسات» کشور دانستند. یکی از جلسات «استبداد بدون صحبت: تلاش چپ‌گرایان برای تخریب آمریکا» نام داشت.

گرچه این نشست نیک فونتس، ملی‌گرای افراطی، را از فهرست سخنرانان خود حذف کرد، سایر سخنرانان سراسر آخر هفته همان ادبیاتی را مطرح کردند که در میان راست‌گرایان افراطی شایع شده و اکنون در عرصه‌های رایج‌تری نیز پذیرفته شده است.

آن‌ها افسانه «جایگزینی عظیم» و نظریه‌های توطئه درباره جرج سوروس را مطرح و به برابری ازدواج همجنسگرایان حمله کردند، به زنان و دختران تراجنسیتی فحش دادند و ادعاهایی کذب و خطرناک درباره تاریخ ایالات متحده، به ویژه در زمینه برده‌داری رواج دادند تا چشم‌اندازی شکننده از وضعیت کشور ترسیم کنند.

بر اساس نظرسنجی از حضار این نشست، در صورتی که آقای ترامپ نخواهد نامزد شود، ران دی‌سانتیس، فرماندار ایالت فلوریدا، برای نامزدی انتخابات ۲۰۲۴ ریاست‌جمهوری ۶۸ درصد آرا را دارد.

اگر هم خود آقای ترامپ نامزد شود، حائز ۷۰ درصد آرا است.

آقای ترامپ درباره این نظرسنجی گفت: «اگر بد باشد، من می‌گویم جعلی بوده ولی اگر خوب باشد، می‌گویم شاید این بهترین نظرسنجی در سراسر تاریخ است.»

او در سخنرانی خود در این نشست از اقدام‌های دولت خود در تسریع تولید واکسن‌های نجات‌بخش کووید-۱۹ هم ستایش کرد که با نظر سایر سخنرانان نشست و نمایندگان جمهوری‌خواه که به اشاعه اطلاعات کذب درباره واکسینه کردن شهروندان و بحران سلامت عمومی جاری می‌پردازند، در تضاد بود.

آقای ترامپ در مصاحبه روز یکشنبه، ۱۱ ژوییه، با شبکه خبری فاکس گفت که برای واکسن‌ها به او «اعتبار لازم» داده نمی‌شود و او قبلا از طرفدارانش خواسته است واکسن بزنند. او واکسن‌ها را «ایمن» خواند و آن‌ها را عامل «نجات جهان» دانست اما برخی از متحدان سرسخت او در مجلس، از جمله مارجری تیلور گرین، نماینده مجلس ایالات متحده که در گذشته از رئیس‌جمهور سابق برای کمک به تولید واکسن‌ها ستایش کرده بود، درباره تلاش‌ها برای واکسینه‌ کردن شهروندان ادعاهایی کذب را اشاعه داده‌‌اند.

خانم گرین و لارن بوبرت، نماینده مجلس ایالات متحده، کارزار واکسینه‌ کردن شهروندان را با اقدام‌های نازی‌ها مقایسه کرده‌اند.  

© The Independent