سیر صعودی ابتلا به کرونا میان مردان در جریان مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا

در هفته‌های اخیر، جواب مثبت آزمایش کرونا در مردان بیش از زنان بوده است

میزان ابتلا به کرونا در لندن دست‌کم چهار برابر شده است‌ـ Andy Rain/AFP

بنا بر بررسی جدید امپریال کالج لندن، مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا می‌تواند علت افزایش ابتلای مردان به کوویدـ‌ـ‌۱۹ نسبت به زنان در دو هفته گذشته باشد.

بر اساس نتایج آزمایش‌های خانگی ۴۷ هزار نفر در چارچوب پژوهش ری‌اکت (React)، نزدیک به ۶۰ درصد این افراد در بازه زمانی ۳ تا ۱۴ تیر کرونا داشتند. بنا بر این داده‌ها، شمار موارد ابتلا نسبت به گزارش قبلی این بررسی چهار برابر شده است و میزان ابتلا در ۱۷ خرداد فقط ۰.۱۵ درصد بوده است.

پروفسور استیون رایلی، نویسنده این گزارش، می‌گوید: «فعالیت اجتماعی مردانی که به تماشای مسابقات فوتبال می‌روند بیش از میزان معمول بوده است.»

بر اساس سایر یافته‌های این بررسی، مثبت شدن آزمایش کرونا در مردان بیش از زنان است. در تمام گروه‌های سنی زیر ۷۵ سال و به‌خصوص در رده‌های سنی جوان‌تر ۱۳ تا ۱۷ سال و ۱۸ تا ۲۴ سال ابتلا به کووید‌ـ۱۹ «افزایش قابل‌ملاحظه‌ای» داشته است. در قیاس با آن‌هایی که دو دوز واکسن تزریق کرده بودند، احتمال ابتلای واکسن‌نزده‌ها بیشتر است. میزان ابتلا در لندن دست‌کم چهار برابر شده و احتمال ابتلای سیاه‌پوستان به این ویروس نیز بیشتر از سفیدپوستان بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور پل الیوت، مدیر پروژه ری‌اکت از دانشکده سلامت عمومی امپریال کالج لندن، می‌گوید: «با آنکه در اجرای برنامه تزریق واکسن موفق بوده‌ایم هنوز شاهد رشد سریع ابتلا به‌ویژه بین جوانان هستیم. البته وقتی می‌بینیم آن‌هایی که هر دو دوز واکسن را تزریق کرده‌اند کمتر مبتلا می‌شوند مایه دلگرمی است. بنابراین بسیار مهم است که افراد هرچه بیشتری در موعد مقرر هر دو دوز واکسن را تزریق کنند.»

تلفات کرونا در بریتانیا به بیش از ۱۲۸ هزار نفر رسیده است که دومین رتبه در اروپا بعد از روسیه است و به‌علت شیوع گونه مسری‌تر دلتا میزان ابتلا رو به افزایش است.

روز دوشنبه ۱۴ تیر، بوریس جانسون گفته بود بریتانیا باید «هم‌زیستی با این ویروس را یاد بگیرد» و مراحل پایانی حذف قرنطینه را اعلام کرد. دولت بریتانیا اعلام کرد از ۲۸ تیر محدودیت‌ها را لغو می‌کند. یعنی دیگر لازم نیست مردم در فضای بسته ماسک بزنند اما بهتر است در مواقع ضروری از آن استفاده کنند. هیچ گونه محدودیتی برای رعایت فاصله اجتماعی یا تجمع در فضای بسته، بازدید از مراکز هنری یا نمایش‌ها وجود نخواهد داشت.

اما پزشکان ارشد انجمن پزشکان بریتانیا (بی.ام.ای) از دولت خواستند بعد از ۲۸ تیر هم بعضی از محدودیت‌ها را حفظ کنند.

این انجمن هشدار داد حفظ بعضی از اقدام‌های حفاظتی برای جلوگیری از شیوع گونه دلتا «حیاتی» است. حدود ۹۵ درصد موارد قطعی ابتلا به کرونا در بریتانیا از نوع دلتا است.

© The Independent

بیشتر از جهان