جوکوویچ و برتینی در فینال مسابقات تنیس ویمبلدون

برتینی به اولین تنیسور ایتالیایی تبدیل شد که به فینال مسابقات ویمبلدون صعود می‌کند

متئو برتینی ایتالیایی و نفر نهم تنیس جهان - Glyn KIRK / AFP

رقابت‌های تنیس ویمبلدون روز گذشته (جمعه) در مرحله نیمه‌نهایی در قسمت مردان پیگیری شد و پس از چند سال که به رقابتی تکراری بین ۳ نفر برتر دنیا تبدیل شده بود امسال یک فینالیست جدید را در خود خواهد دید.

متئو برتینی ایتالیایی مرد شماره ۹ تنیس جهان و شانس هفتم قهرمانی در این رقابت‌ها پس از غلبه بر هوبرت هورکاچ لهستانی موفق شد برای نخستین‌بار در دیدار پایانی یک رقابت گرند اسلم حاضر شود. به نظر می‌رسید هورکاچ جوان با توجه به بازی‌ای که در مرحله پیش مقابل فدرر انجام داده بود در این مسابقه نیز پیروز شود.

هورکاچ در بازی مقابل فدرر با سرویس‌های وحشتناک که سرعت اغلب آن‌ها به ۲۲۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید کار را برای استاد سوییسی تمام کرد و او را از گردونه رقابت‌ها کنار زد. اما برتینی فراتر از تصورات بازی کرد. او در تمامی نقاط زمین فوق‌العاده بود. سرویس‌های عالی، ضربات بکهند و فورهند در گوشه‌های زمین و خسته کردن هورکاچ و در انتها تمام کردن امتیازها به خوبی در جلو زمین و روی تور با زدن ضربات والی یک بازی کامل را از خود به نمایش گذاشت و موفق شد در چهار ست با نتایج ۶-۳ ۶-۰ ۶-۷ و ۶-۴ از سد این حریف سرسخت عبور کند و برای نخستین‌بار در یک فینال گرند اسلم حضور داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برتینی به اولین تنیسور ایتالیایی تبدیل شد که به فینال مسابقات ویمبلدون صعود می‌کند. آخرین بار که یک ایتالیایی در فینال مسابقات گرند اسلم حاضر بوده است به ۴۵ سال پیش برمی‌گردد که آدریانو پاناتا در فینال مسابقات رولان گاروس حضور داشته است. برتینی سومین تنیسور ایتالیایی به حساب می‌آید که راهی فینال یک مسابقه گرند اسلم شده است. مسابقات گرند اسلم شامل مسابقات (تنیس آزاد استرالیا، رولان گاروس، ویمبلدون و تنیس آزاد آمریکا) می‌شود و این رقابت‌ها از نظر امتیازی و جایزه نقدی در بالاترین سطح رقابت‌ها قرار دارد.

اما در سمت دیگر نواک جوکوویچ مرد شماره یک تنیس جهان که در دو دوره قبلی این رقابت‌ها به قهرمانی رسیده است در برابر دنیس شاپووالوف جوان از کانادا قرار گرفت که برای اولین بار به نیمه‌نهایی یک رقابت گرند اسلم راه پیدا کرده بود. شاپووالوف چپ‌دست در این مسابقه بسیار عالی کار کرد و در ست اول شانس پیروزی نیز داشت که با بی‌تجربگی ست را تقدیم جوکو کرد.

او در تمامی ست‌ها به نوعی برتری نسبی داشت اما تجربه جوکوویچ برتری را در این مسابقه از آن او کرد و موفق شد در سه ست با نتایج بسیار نزدیک ۷-۶ ۷-۵ و ۷-۵ این تنیسور جویای نام را شکست دهد و برای هفتمین بار به دیدار پایانی این رقابت‌ها صعود کرد. جوکو در این رقابت‌ها پنج بار به قهرمانی رسیده است و ۳۰مین فینال خود در رقابت‌های گرند اسلم را تجربه خواهد کرد، اما مهم‌تر از این موضوع این است که او در صورت قهرمانی در این رقابت‌ها به رکورد فدرر و نادال در تعداد قهرمانی‌ها در رقابت‌های گرند اسلم خواهد رسید و در عدد ۲۰ با آن‌ها برابری خواهد کرد.

بدون شک مسابقه بین برتینی و جوکو پس از سال‌ها یک فینال متفاوت را رقم خواهد زد چراکه می‌تواند برای هر یک از آن‌ها تاریخ‌ساز باشد. امسال (۲۰۲۱) در قسمت زنان نیز دو فینالیست جدید حضور خواهند داشت: اشلی بارتی زن شماره یک تنیس جهان از استرالیا در نیمه‌نهایی مقابل آنجلیکا کربر قهرمان سال ۲۰۱۸ همین رقابت‌ها از کشور آلمان قرار گرفت و موفق شد در دو ست پیاپی با نتایج ۶-۳ و ۷-۶ او را شکست دهد و برای نخستین‌بار به فینال رقابت‌های ویمبلدون صعود کند.

در دیگر دیدار نیمه‌نهایی این رقابت‌ها پلیشکوا از چک، نفر سیزدهم دنیا، موفق شد سابالنکا از بلاروس شانس دوم قهرمانی در این رقابت‌ها را در حالی که ست اول را ۷-۵ واگذار کرده بود در دو ست بعدی با نتایج ۶-۴ ۶-۴ شکست دهد و او نیز برای نخستین‌بار به فینال این مسابقات راه پیدا کند. دیدار پایانی رقابت‌های زنان امروز (شنبه ۱۰ ژوئیه) برگزار خواهد شد.

بیشتر از تنيس