هر روز یک وعده: این بار ٥٠٠ هزار واکسن در روز

روز گذشته وزیر بهداشت وعده تزریق ٤٠٠ هزار واکسن در روز را داده بود

حسن روحانی امروز مدعی شد که آمادگی تزریق روزانه ۵۰۰ هزار واکسن وجود دارد - عکس از وبسایت ریاست جمهوری

مسئولان هر روز یک وعده جدید در مورد توزیع واکسن می‌دهند. در حالی که روز گذشته وزیر بهداشت وعده توزیع ۴۰۰ هزار واکسن در روز را داده بود، حسن روحانی بدون توضیح در مورد وعده‌های بی‌نتیجه پیشین، امروز مدعی شد این آمادگی وجود دارد که روزانه ۵۰۰ هزار نفر از مردم واکسینه شوند.

به گزارش ایرنا، حسن روحانی امروز شنبه، نوزدهم تیرماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه از حدود ۶۰ میلیون جمعیت بالای ۱۸ سال حداقل باید ۴۲ میلیون نفر واکسن بزنند، اظهار داشت گرفتاری ما در واکسن خارجی پول، ارز و جابه‌جایی پول بود این گرفتاری‌های مفصل را حل و فصل کردیم اما امروز کمبود واکسن مطرح است. کشوری به ما قول می‌دهد هفته آینده این مقدار واکسن بفرستد، اما خود آن کشور گرفتار می‌شود و می‌گوید برای نیازمندی‌های داخلی به واکسن نیاز دارد و موجب تأخیر رسیدن واکسن دست ما می‌شود.

علاوه بر ترکیه، برزیل، شیلی، پاکستان و اندونزی از جمله وارد‌کنندگان واکسن چینی بوده‌اند. اطلاعاتی که یک شرکت تحقیقاتی در پکن منتشر کرده نشان می‌دهد از اواسط ماه مه سال جاری تاکنون ۲۱۴ میلیون دوز واکسن از چین صادر شده است. برای نمونه برزیل صد میلیون دوز واکسن سفارش داده که بیش از ۲۴ میلیون آن را تحویل گرفته است. تعداد واکسن‌های سفارش داده شده اندونزی نیز ۱۴۰ میلیون دوز بوده که ۶۷ میلیون آن را تاکنون دریافت کرده و پاکستان ۳۱ میلیون دوز سفارش داده و بیش از ۸ میلیون آن را تحویل گرفته است.

این آمار در حالی منتشر می‌شود که مجموع واکسن‌های تزریق شده چینی و روسی در ایران به پنج میلیون دوز هم نمی‌رسد و این در حالی است که این دو کشور روابط دیپلماتیک خوبی با ایران دارند و اگر آنچه مسئولان درباره بدقولی این دو کشور در ارسال واکسن‌های سفارشی گفته‌اند درست باشد باید در روابط دوستانه این کشورها با ایران تردید کرد چون واکسن‌های روسی و چینی به دیگر کشورها بنا به توافق‌ها در حال ارسال است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، ایران در حالی متکی به واکسن‌های وارداتی چینی و روسی است که به دلیل دستور علی خامنه‌ای و دشمنی با آمریکا امکان ورود محموله‌های واکسن فایزر به کشور وجود ندارد. آمریکا در هفته‌های پایانی خردادماه اعلام کرد که بیش از ۵۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا در اختیار کشورهایی قرار می‌دهد که واکسن در اختیار ندارند.

این کشور پیش‌تر نیز متعهد شده بود ۸۰ میلیون دوز واکسن از طریق کوواکس به دیگر کشورها اختصاص دهد. همچنین، دولت اسرائیل اعلام کرد که بیش از یک میلیون دوز واکسن مازاد فایزر دارد که تا پایان ماه جولای منقضی می‌شود. اسرائیل اعلام کرده آماده است این واکسن‌ها را در اختیار کشورهای داوطلب قرار دهد. در ایران همچنان تعداد افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند از مرز دو میلیون فراتر نرفته است ولی امکان استفاده هیچ‌کدام از واکسن‌های اهدایی برای شهروندان ایران وجود ندارد و این در حالی است که موج پنجم کرونا در کشور آغاز شده و کرونا همچنان از مردم ایران قربانی می‌گیرد.

محموله جدید واکسن وارد شد

به گزارش تجارت‌نیوز، مهرداد ارونقی معاون فنی گمرک ایران، صبح امروز ۱۹ تیرماه، محموله واکسن حاوی ۵۰۰ هزار دوز در ۳۲ پالت وارد تهران شده است. او افزود: از نیمه بهمن سال گذشته تاکنون ۲۰ مرحله واردات واکسن از کشورهای روسیه، هند، ایتالیا و کره جنوبی صورت‌گرفته که مجموع آن به ۹ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۸۰۰ دوز می‌رسد.

اشاره روحانی به عدم اجرای تعهدات از سوی روسیه و چین است. ایران در حالی از تأخیر محموله‌های واکسن چینی و روسی صحبت می‌کنند که در کشورهای همسایه مثل ترکیه برنامه واکسیناسیون با واکسن‌های وارداتی بدون تأخیر و توقف در حال اجراست. بنا به آماری که وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرده تاکنون بیش از ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا در ترکیه تزریق شده است و این کشور قصد دارد برنامه واکسیناسیون را تا پایان تابستان به پایان برساند.