فروش و ذبح حیواناتی مانند سگ، خفاش و موش‌خرما در اندونزی

بسیاری از این جانوران را در تعداد زیاد در قفس‌های تنگ قرار داده یا پایشان را به یکدیگر بسته‌اند

شرایط غیر بهداشتی بازارهای فروش حیوانات زنده زمینه‌ای مساعد برای بروز بیماری‌های خاص وحوش است - TANG CHHIN Sothy / AFP

یک سال پس از آنکه بازار فروش وحوش زنده در چین منشاء احتمالی کووید‌ـ ۱۹ اعلام شد، دکه‌داران و بساط‌های خیابانی در اندونزی همچنان به ذبح و فروش حیوانات وحشی از جمله خفاش ادامه می‌دهند.  

مقام‌های چینی پس از آغاز همه‌گیری در تلاش برای ترمیم وجهه این کشور، بازار ووهان را تعطیل کردند و خرید و فروش حیوانات زنده را ممنوع کردند.

دانشمندان گمان می‌کنند که منشاء ویروس کووید از خفاش‌های عرضه شده در ووهان سرچشمه گرفته و احتمالا از دیگر جانوران ـ شاید پانگولین ـ به انسان منتقل شده است.  

اما بازرسان در جزیره «سولاوسی» یکی از بزرگ‌ترین جزایر اندونزی، کشف کرده‌اند که فروشندگان همچنان جانورانی از جمله خفاش و موش‌خرما را در کنار خوک، سگ، مار، قورباغه، مرغ و اردک به خریداران عرضه می‌کنند.  

دیده شده که بسیاری از این جانوران را در تعداد زیاد در قفس‌های تنگ قرار داده یا پایشان را به یکدیگر بسته‌ یا با مشعل دستی سوزانده‌اند.

غرفه‌داران همچنین جوجه‌های کوچک را با هدف فروش آن‌ها به عنوان حیوانات خانگی  با رنگ‌های درخشان نقاشی کرده بودند اما بعید است که این حیوانات (در نتیجه مسمومیت از رنگ‌های شیمیایی) زنده بمانند.

منابع مطلع به بازرسان نهاد حمایت از حیوانات «فوُر پاز» گفته‌اند هرچند سازمان بهداشت جهانی خواستار توقف خرید و فروش حیوانات زنده در خیابان‌ها شده، اما این بازار بدون توجه به همه‌گیری جهانی کووید همچنان به کار خود ادامه داده است.

کارشناسان می‌گویند شرایط غیر بهداشتی بازارهای فروش حیوانات زنده زمینه‌ای مساعد برای بروز بیماری‌های خاص وحوش است که می‌تواند از حیوان به انسان منتقل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار دادن حیوانات در قفس‌هایی با شرایط غیرطبیعی به شکلی چشمگیر سطح وحشت آن‌ها را بالا برده و مقابل بیماری‌ها مستعدشان می‌کند.

به همین گونه، قرار دادن انواعی از جانوران که در شرایط طبیعی در وحش ارتباطی با یکدیگر ندارند، احتمال جهش ویروس را بین آن‌ها افزایش می‌دهد.

بازرسانی که از سه بازار در این جزیره دیدن کرده‌اند، می‌گویند شرایط حاکم بر این حیوانات غیربهداشتی و بی‌رحمانه بوده است.

در بازارهای «لانگووان» و «کارومباسان» خفاش، سگ و پرنده به وفور یافت می‌شود و در بازار «بریمن» خفاش، موش‌خرما، تلی از مار و جوجه‌های رنگ‌شده در معرض فروش بوده است. رنگ کردن جوجه شیوه‌ای «بی‌رحمانه و سمی» با هدف جلب والدین به خرید آن‌ها برای کودکانشان است.

سگ‌های زخمی در تعداد زیاد در قفس‌های تنگ منتظر ذبح بوده‌اند.

بنا به گزارش سازمان «فور پاز»، کارکنان این بازارها در تماس با حیوانات زنده یا مرده دستکش به دست نداشته، روی میزها «مملو از قطعات اجساد حیوانات و زمین پوشیده از خون و کرم بوده است».

یکی از بازرسان این سازمان می‌گوید: «کووید‌ـ ۱۹ باید ما را بیشتر متوجه رفتارمان با حیوانات بکند. نگهداری انواع حیوانات زیر فشار روحی و نزدیک به یکدیگر بی‌رحمانه و غیربهداشتی است. رفتار شقاوت‌آمیز، ذبح و پس‌مانده (اجساد) و خون آن‌ها زمینه ایده‌آل برای بروز بیماری‌های ناشی از وحش است.» 

به دنبال افشای ارتباط میان ویروس کرونا و بازار معاملات حیوانات و وحوش زنده در چین، دولت‌های جهان با تقاضای گسترده برای تعطیلی بازار فروش و ذبح جانوران روبه‌رو شدند.

دانشمندان در مورد نحوه پرورش حیوانات هم در بازارهای پرازدحام و هم در مراکز صنعتی هشدار داده و گفته‌اند این شرایط خطر بروز همه‌گیری‌هایی را دارد که ویروس کرونا «مقابل آن هیچ» است. 

کَری سیموندز که در آن هنگام نامزد بوریس جانسون بود از یک جنبش جهانی به منظور تحت فشار گذاشتن دولت‌ها برای تعطیلی تجارت وحش حمایت کرد.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید سالیانه در سطح جهان حدود یک میلیارد مورد بیماری و میلیون‌ها مورد مرگ‌ومیر از امراض ناشی از جانوران منتج می‌شود که ۷۵ در صد آن عفونت‌های ناشی از وحوش است. 

رد بیماری (مرگبار) ابولا به مصرف گوشت خفاش گرفته شده و گفته می‌شود ویروس «اچ‌آی‌وی» با مصرف گوشت شامپانزه مرتبط است.

نهاد «فور پاز» در نخستین سالگرد اعلام همه‌گیری کووید‌ـ ۱۹ در اوایل سال جاری (۲۰۲۱)، سازمان ملل متحد و دولت‌های جهان را متهم کرد که در حالی که به درمان عوارض کووید توجه می‌کنند، ریشه‌ها و منشاء آن را نادیده می‌گیرند.

© The Independent

بیشتر از جهان