فراخوانی برای مقابله جهانی با جرایم مرتبط با حیات وحش

دو کشور گابن و کاستاریکا خواستار پیمان جهانی جدیدی برای جلوگیری از نابودی جانوران وحشی شدند

«نباید دست روی دست بگذاریم و شاهد تداوم نابودی حیات وحش باشیم» - WAHYUDI / AFP

کاستاریکا و گابن ۱۰ هزار کیلومتر از هم فاصله دارند و گستره پهناور اقیانوس اطلس آن‌ها را از هم جدا کرده است، اما دست در دست هم برای انعقاد پیمان بین‌المللی جدیدی فراخوان داده‌اند تا بتوان از بلای جرایم مرتبط با حیات وحش جلوگیری، و با آن مبارزه کرد.

علی بونگو اوندیمبا، رئیس جمهوری گابن، می‌گوید: «جرایم مرتبط با حیاط وحش تهدیدی علیه سلامت بشر و حیوانات است، زیرا گونه‌های بسیاری را به سوی انقراض پیش می‌برد، کل زیست‌بوم و قابلیت آن برای جلوگیری از انتشار کربن را تباه می‌کند، درآمد دولت‌ها را بر باد می‌دهد، و به فساد، ناامنی و فقر دامن می‌زند. اگر تمامی آثار منفی این جرایم زیست‌بومی را در نظر بگیریم، زیان سالانه آن بنا به برآورد بانک جهانی به مبلغ هنگفت ۱ تا ۲ میلیارد دلارمی‌رسد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارلوس آلواردو کسادا، رئیس جمهوری کاستاریکا، نیز می‌گوید: «جهان همچنان دچار انبوهی از آسیب‌های همه‌گیری کرونا است و خاستگاه این همه‌گیری  نیز به احتمال زیاد حیات وحش است. به گفته مشاوران، ممکن است صدها هزار ویروس جدید از حیات وحش به انسان انتقال یابد. با تغییرات اقلیمی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم و با نابودی میلیون‌ها گونه جانوری مواجه هستیم. قاچاق غیرقانونی جانوران وحشی نیز به تمامی این بحران‌های جهانی مرتبط با هم، دامن می‌زند. با توجه به خطرهای عظیمی که جهانیان و سیاره زمین با آن مواجهند، نباید دست روی دست بگذاریم و تداوم نابودی حیات وحش را به تماشا بنشینیم، بلکه باید واکنش جمعی را تقویت کنیم و از جمله برای مبارزه با جرایم مرتبط با حیات وحش و جلوگیری از آن، قوانین بین‌المللی وضع کنیم.»

علی بونگو اوندیمبا و کارلوس آلواردو کسادا می‌گویند: «زمان آن رسیده است تا با جرایم مرتبط با حیات وحش مقابله کنیم، زیرا آسیب‌های جدی و پرشماری دارند. برای جوانان جهان هم که شده، باید سریع و قاطعانه دست به کار شویم تا سیاره‌ای سالم و غنی برای آن‌ها به ارث بگذاریم.»

کاستاریکا و گابن خواهان جلوگیری از جرایم مرتبط با حیات وحش و مقابله با آن در چارچوب قوانین کیفری بین‌المللی و تدوین پیمان جهانی جدیدی برای این جرایم هستند. این قانون را می‌توان ذیل پیمان سازمان ملل برای مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی (یو.او.ان.تی.او.سی) به عنوان چهارمین قرارنامه آن تدوین کرد.

سه قرارنامه موجود این پیمان، درمورد قاچاق انسان، قاچاق مهاجر، و تولید غیرقانونی و قاچاق سلاح گرم است.‌

کاستاریکا و گابن از سردمداران پیشبرد فعالیت‌های حفظ طبیعت در جهان هستند، زیرا به اهمیت این فعالیت‌ها برای حفظ تنوع زیستی، مقابله با تغییرات اقلیمی، جلوگیری از همه‌گیری‌های آینده ناشی از حیات‌‌‌‌‌‌ وحش، و امنیت و ایجاد شغل‌های شرافتمندانه توجه دارند.

این دو کشور دارای برخی از منحصربه فردترین تنوع‌های زیستی در کره زمین هستند و بابت سردمداری وتلاش برای ایجاد مناطق حفاظت‌شده در دریا و خشکی و نیز مبارزه با قاچاق غیر‌قانونی حیوانات و گیاهان وحشی، شهرت بین‌المللی دارند. گابن یکی از روسای گروه دوستی مبارزه با شکار و قاچاق غیرقانونی حیات‌ وحش در سازمان ملل است که در دسامبر ۲۰۱۳ در نیویورک تاسیس شد.

این دو کشور عضو ائتلاف طرح بلندپروازانه طبیعت و مردم نیز هستند. بیش از ۶۰ کشور در این ائتلاف منطقه‌ای حضور دارند که هدف آن محافظت از ۳۰ درصد خشکی‌ها و ۳۰ درصد اقیانوس‌ها تا سال ۲۰۳۰ است.

© The Independent

بیشتر از جهان