درخواست فعالان از چین: این زبان‌بسته‌ها را پوست نکنید

به دنبال انتشار گزارش سازمان بهداشت جهانی، از چین خواسته شده مراکز تولید پوست حیوانات را تعطیل کند

«چین همچنان با وجود همه‌گیری کرونا اجازه می‌دهد تجارت حیات وحش ادامه یابد»- GREG BAKER / AFP

صدای پارس سگ‌ها از میان ردیف قفس‌های مزرعه به گوش می‌رسید. در سوی دیگر حیاط، حیوان‌های کمیاب‌تری چون گربه سیوِت (گربه زَباد)، سگ راکون و راسوی «مینک» هم در قفس‌های کوچک به چشم می‌خوردند. مردانی با ابزاری جاروشکل با دو زائده در انتهای آن، به سگ سفیدی برق وصل می‌کنند. سگ درجا فلج می‌شود و درحالی که بدنش می‌لرزد می‌کوشد از جای خود برخیزد. این حرکت چند بار روی سگ‌های دیگر تکرار می‌شود. آن‌ها را پیش از وصل کردن جریان برق، به دیواره قفس‌ها فشار می‌دهند. سپس جثه بیهوش حیوانات را روی یک سکوی سنگی می‌اندازند که ظاهرا به معنای آن است که برای ذبح آماده‌اند.

تصاویر دیگر، توده‌ای از اجساد حیوانات را نشان می‌دهد که پوستشان را کنده‌اند. اجساد خونین این حیوانات روی زمین رها شده و روشن نیست کسانی که آن‌ها را سر بریده‌اند تا چه اندازه از پوشش‌های حفاظتی استفاده کرده‌اند. تصاویر به خوبی نشان می‌دهد که هیچ تلاشی برای پوشاندن اجساد در کار نیست. احتمالا قرار بوده اجساد حیوانات ذبح شده دیگری روی آنها تلنبار شود.

STR / AFP

این‌ها تحقیقات نهاد «هیومن سوسایتی اینترنشنال» (اچ‌اس‌آی) از یک مرکز تولید پوست حیوانات در چین است. این نهاد به دنبال انتشار گزارش سازمان جهانی بهداشت مبنی بر این که احتمال دارد مزارع پرورش حیوانات غیراهلی، منشا بروز ویروس کووید-۱۹ باشد، از دولت بریتانیا می‌خواهد واردات پوست را متوقف کند. 

مشکل می‌توان تعداد حیوانات پرورشی این مرکز را که اچ‌اس‌آی از آن بازدید کرده است، برآورد کرد اما به نظر می‌رسد ده‌ها و شاید صدها حیوان در این مرکز نگاهداری می‌شوند. به گفته اچ‌اس‌آی، چین  با پرورش ۱۴ میلیون روباه، ۱۳.۵ میلیون راکون و ۱۱.۶ میلیون راسو (مینک)، بزرگ‌ترین تولیدکننده پوست حیوان در جهان است.

طرفداران محیط زیست منع کامل پرورش حیوانات وحشی در سراسر جهان از جمله در چین را خواهانند. پیتر لی، کارشناس سیاست چین در اچ‌اس‌آی  و استاد سیاست آسیای شرقی در دانشگاه «هیوستون داون تاون» می‌گوید: «تحقیقات سازمان بهداشت جهانی در مورد منشا همه‌گیری کووید-۱۹ در جهت هدف‌گیری منابع احتمالی این همه‌گیری و منابع جهش آتی بیماری از حیوان به انسان، گامی بسیار مهم است.»  

تجارت غیرقانونی حیوانات وحشی را متوقف کنید

ما با سازمان‌های خیریه «اِسپِیس فوُر جایِنتز» و «فریلَند» برای حفاظت از حیات وحش که در معرض تهدید شکارچیان قرار دارد، همکاری می‌کنیم. بودجه برنامه‌های حفاظت از حیات وحش به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ دستخوش بحران شده است. محیط‌بانان، جوامع محلی و ماموران انتظامی برای جلوگیری از جنایات علیه حیات وحش به شدت به حمایت‌های مالی محتاجند. کمک‌های خود برای متوقف کردن تجارت غیرقانونی حیوانات وحشی را  اینجا اهدا کنید. 

گزارش کارشناسان سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که پرورش حیوانات وحشی، در سرایت ویروس کرونا به انسان نقش بسیار مهمی دارد. هرچند کارشناسان چینی ادعا می‌کنند که محتوای این گزارش تصمیم پکن در مورد ممنوعیت تجارت حیوانات وحشی برای مصرف انسان را تایید می‌کند اما بازرسان سازمان بهداشت جهانی این را نیز دریافته‌اند که به  مراکز پرورش وحش اجازه داده شده است به منظور تامین تقاضا برای داروهای سنتی چینی و تجارت پوست، به کار خود ادامه دهند.    

پرفسور لی به ایندیپندنت گفت: «عملیات حیات‌وحش در چین هنوز در چهار بخش فعال است: پرورش پوست، داروهای سنتی چینی، نمایش و حیوانات خانگی و آزمایشگاهی. این چهار بخش بسیار بزرگ و گسترده است و میلیون‌ها حیوان موجود در شرایط  متراکم و پرازدحام مراکز پرورش حیوانات را دربر می‌گیرد و این، زمینه‌ای ایده‌آل برای بروز بیماری‌های واگیردار در میان حیوانات و احتمالا جهش آن به انسان است.»  

به گفته پروفسور لی، یک روزنه قانونی دیگر، گنجاندن نام ۱۲ حیوان وحشی دیگر در فهرست به‌روز شده بروشور ملی منابع ژنتیکی دام و طیور چین است که اجازه می‌دهد این حیوانات برای مصارف غذایی پرورش داده شوند.

او گفت: « (هرچند) دولت چین در تعطیلی بازار گوشت حیوانات وحشی گامی جسورانه برداشته است، اما با ممنوع کردن باقی جنبه‌های تجارت حیوانات وحشی، می‌تواند اقدامات بیشتری انجام دهد.»

در گزارش کارشناسان سازمان بهداشت جهانی همچنین توصیه می‌شود موارد بازرسی از مراکز پرورش حیوانات، به عنوان منابع بالقوه ویروس، افزایش یابد. آن‌ها به‌ویژه به راسوی مینک و خرگوش به عنوان حیواناتی که در معرض ابتلا به ویروس کووید-۱۹ هستند، اشاره کرده‌اند.  

در این گزارش آمده است: «تعداد روزافزون حیوانات مستعد ابتلا به ویروس «سارس-کوو-۲» حیواناتی را شامل می‌شود که در شرایط متراکم و پرازدحام که امکان سرایت بیماری‌های حیوان به انسان را فراهم می‌کند، نگاهداری می‌شوند.» این گزارش می افزاید: «تراکم بیش از حد در بسیاری از مراکز پرورش حیوانات در جهان -چه در مورد پرورش دام و چه حیوانات وحشی- معمول است. یک شبکه بزرگ پرورش حیوانات در اصل وحشی اما اهلی شده، وجود دارد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارزار ایندیپندنت برای توقف تجارت حیات وحش که سال گذشته آغاز شد، درصدد ترغیب تلاش‌های بین المللی برای جلوگیری از شکار و تجارت غیرقانونی حیوانات وحشی است که همچنان یکی از بزرگترین خطرات علیه گونه‌گونی محیط زیست در آینده به شمار می‌رود.

ایندیپندنت با نهادهای خیریه حفظ محیط زیست از جمله «اِسپِیس فوُر جایِنتز» و «فریلَند» برای حفاظت از حیات وحش همکاری می کند که بودجه آن‌ها به دلیل بحران کووید-۱۹ به خطر افتاده است. به دنبال همه‌گیری کرونا، چین به منظور جلوگیری از مصرف گوشت وحوش اقداماتی انجام داد که ایندیپندنت و شرکایش در حال بررسی پیامدها آن هستند. با توجه به گنجانده شدن اسامی برخی حیوانات وحشی در فهرست دام‌های پرورشی، «پِی سو»، بنیانگذار نهاد غیرانتفاعی «اَکت اِیژا» که کارش ایجاد تغییرات پایدار اجتماعی در چین است، می‌گوید که تجارت وحوش در این کشور -در استان‌های مختلف- همچنان ادامه دارد.

خانم سو به ایندیپندنت گفت: «مهم نیست بازارهای حیات وحش کجا هستند و ویروس از چه نقطه‌ای آغاز شده است. مهمتر از همه این است که چین همچنان با وجود همه‌گیری کرونا اجازه می‌دهد تجارت حیات وحش ادامه یابد.»  

پرفسور لی خاطرنشان می‌کند که هرچند برخی قانونگذاران در چین بیش از گذشته محدودیت پرورش حیوانات وحشی را خواهانند اما تجارت وحوش در چین، همچنان در مقابل این محدودیت‌ها مقاومت می‌کند.

او گفت: «تا زمانی که در قانون حفاظت از حیات وحش در چین که به عنوان قانون مدیریت منابع وحش مورد انتقاد بوده است، تجدیدنظر نشود، سازمان مدیریت ملی حیات وحش برای تعطیلی این عملیات انگیزه‌ای ندارد. این قانون در شکل کنونی از پرورش حیوانات وحشی حمایت می‌کند. اگر قانون تغییر نکند، احتمال نمی‌رود دولت چین محدودیت‌های بیشتری برای پرورش وحوش در نظر گیرد.»   

خانم سو و پروفسور لی معتقدند که جامعه بین‌المللی باید متوجه باشد که پرورش حیوانات وحشی، مسئله چین نیست بلکه معضلی است که در سراسر جهان تکرار می‌شود. خانم سو می‌گوید: «پرورش حیوانات وحشی عملی تحمل‌ناپذیراست اما جهان همچنان تجارت وحش را می‌پذیرد.»  

پرفسور لی معتقد است که هرچند جامعه بین‌المللی از چین خواسته است که صنعت عظیم پرورش حیوانات وحشی و تجارت آن را منحل کند، اما جهان باید بپذیرد که پرورش متراکم دیگر گونه‌های حیوانی در سراسر دنیا جریان دارد و باید با آن مقابله شود. او افزود: «جامعه بین‌الملل باید چین را ترغیب کند که به تدریج کلیه عملیات مرتبط با تجارت حیوانات وحشی را ملغی کند. راه آن بدنام کردن یا اهریمن جلوه دادن چین، یا وارد کردن اتهامات بی اساس به این کشور نیست. زمان آن رسیده است که جامعه بین‌الملل و دولت‌های جهان، این واقعیت را بپذیرند که روش‌های جدید پرورش حیوانات، محیطی ایده‌آل برای گسترش و سرایت جهش‌های ویروسی از حیوان به انسان است.»

پرفسور لی می‌گوید مهم است که جامعه بین‌الملل از سیاسی کردن بحران‌های بهداشتی بپرهیزد و اجازه دهد تا دانشمندان از جهش بیماری از حیوان به انسان در آینده جلوگیری کنند. او افزود: «بیایید منافع کوتاه مدت سیاسی طیف‌های مختلف را پشت سر بگذاریم و به دانشمندان امکان دهیم احتمال سرایت بیماری‌های حیوان به انسان را از میان بردارند.»

© The Independent

بیشتر از جهان