دادگاه تجدیدنظر ایالات‌متحده محکومیت وکیل ترامپ را تایید کرد

دادگاه می‌گوید رودی جولیانی با ادعای تقلب در انتخابات، منافع عمومی را به خطر انداخته است

رودی جولیانی، وکیل سابق دونالد ترامپ - Bryan R. Smith / AFP

دادگاه تجدیدنظر ایالات‌ متحده تعلیق پروانه وکالت رودی جولیانی، وکیل سابق دونالد ترامپ، را تایید کرد. پیش‌تر بخش استیناف دادگاه عالی نیویورک، حکم لغو مجوز کار جولیانی را صادر کرده بود.

روز ۲۴ ژوئن دادگاه عالی نیویورک مجوز وکالت رودی جولیانی را به دلیل اظهارات دروغین درباره انتخابات ۲۰۲۰ لغو کرد. جولیانی در همان زمان گفت که به‌حکم دادگاه اعتراض می‌کند و درخواست تجدیدنظر خواهد کرد اما حالا دادگاه تجدیدنظر نیز تعلیق پروانه وکالت او را تایید کرده است.

جولیانی متهم است که در ماجرای حمله طرفداران ترامپ به کاخ کنگره، «با ادعاهای دروغین، منافع عمومی را تهدید کرده و اعتماد عمومی به روند انتخابات را از بین برده است.»

پس از اعلام حکم تعلیق پروانه وکالت جولیانی در ۲۴ ژوئن، دونالد ترامپ به‌ شدت از آن انتقاد کرد و در بیانیه‌ای از رودی جولیانی را بزرگ‌ترین شهردار نیویورک نامید و گفت که «جریان‌های افراطی» عامل تعلیق جولیانی بوده‌اند. او به صادر‌کنندگان این حکم گفت که باید از عملکرد خود شرم کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سابقه آشنایی ترامپ و جولیانی به ۲۰ سال پیش بازمی‌گردد. او پس از انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا که شکست موکلش را در پی داشت، ادعاهایی را درباره تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح کرد و حتی در برخی سخنرانی‌های خود مدعی شد که «مقام‌های برگزاری انتخابات در چند ایالت به طور غیرقانونی میلیون‌ها رای به آرای جو بایدن افزوده‌اند و در برخی ایالت‌ها نرم‌افزارهایی وجود داشته که رای‌ جعل می‌کرده است.»

این اظهارات و اقدام‌های جولیانی در نهایت به آنجا کشیده شد که دادگاه عالی نیویورک روز پنجشنبه ۲۴ ژوئن اعلام کرد که اقدام‌های او، «منافع عمومی را به خطر انداخته و تعلیق حکم وکالت او الزامی است.» این حکم در دادگاه تجدیدنظر در روز هفتم ژوییه تایید شد. 

رودی جولیانی در سال ۱۹۹۳ در حالی شهردار نیویورک شد که این ایالت در بحران اقتصادی به سر می‌برد. او قوانین سخت‌گیرانه‌ای را در شهرداری نیویورک به اجرا درآورد و همین امر باعث شد سازمان اطلاعاتی آمریکا (اف‌بی‌آی) نیویورک را در زمان شهرداری جولیانی به عنوان امن‌ترین شهر بزرگ ایالات‌متحده معرفی کند.

پایان کار او در شهرداری نیویورک نیز با واقعه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ هم‌زمان بود و آخرین اقدام‌های او در سروسامان دادن به اوضاع این شهر پس از حمله به برج‌های دوقلو باعث شد نشریه تایمز او را شهروند برتر سال لقب دهد و نشان شوالیه افتخار ملکه انگلیس به او تعلق بگیرد.