محمد نوری‌زاد به مرخصی درمانی آمد

پیشتر کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل نسبت به خطرات محرومیت نوری‌زاد از خدمات پزشکی هشدار داده بودند

محمد نوری‌زاد به ۱۵ سال زندان و سه سال تبعید محکوم شده است- عکس از توییتر محمدحسین آقاسی

محمدحسین آقاسی، وکیل محمد نوری‌زاد، زندانی سیاسی، امروز پنجشنبه با انتشار عکسی از او در اکانت توییتر خود، از مرخصی درمانی موکلش از زندان خبر داد.

آقاسی نوشته که محمد نوری‌زاد با کفالتی هشت میلیارد ریالی به مرخصی آمده و روند درمان او از روز شنبه شروع خواهد شد.

وکیل مدافع محمد نوری‌زاد همچنین نوشته که مقامات برای دادن مرخصی درمانی، علاوه بر این مبلغ، کفالت یک نفر را کافی ندانسته‌اند و به همین دلیل، او و برادر موکل کفالت او را پذیرفته‌اند.

محمد نوری‌زاد از امضاکنندگان بیانیه معروف به ۱۴ نفر است که در آن، با انتقاد از عملکرد علی خامنه‌ای، از او خواسته بده بود که از مقام خود استعفا کند.

به دنبال انتشار این بیانیه، همه امضاکنندگان بازداشت و بسیاری از آنان به زندان‌های طولانی متهم شدند. محمد نوری‌زاد، که پیش از این نیز مدت‌ها در زندان بوده، این بار به ۱۵ سال زندان، سه سال تبعید به ایذه در استان خوزستان و سه سال ممنوعیت از خروج از کشور محکوم شده است.

محمد نوری‌زاد بارها در زندان دست به اعتصاب غذا زده است و خانواده او و فعالان حقوق بشر نسبت به وخیم بودن حال جسمی وی هشدار داده‌اند. او روز نهم اردیبهشت در پیامی صوتی از زندان تهدید کرده بود که در اعتراض به آزار خانواده‌اش دست به خودکشی اعتراضی خواهد زد. پسر محمد نوری‌زاد نیز به سه سال و نیم زندان محکوم شده است.

دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، روز ۱۴ اردیبهشت، در بیانیه‌ای به نقل از شش کارشناس حقوق بشر سازمان ملل هشدار داده بود که وضعیت سلامتی محمد نوری‌زاد چنان وخیم شده که با ادامه حبس و محرومیت از مراقبت‌های پزشکی مناسب خطر عوارض جدی و احتمال مرگ او را تهدید می‌کند.