پایگاه بگرام چند ساعت پس از خروج نیروهای آمریکایی غارت شد

طالبان هشدار داده‌اند هر نیروی خارجی که پس از مهلت خروج ۱۱ سپتامبر در افغانستان باقی ماند، در معرض خطر قرار دارد

نیروهای آمریکایی روز جمعه برق بگرام را قطع کردند و شبانه بدون اطلاع فرمانده افغان جدید پایگاه، آن‌جا را ترک کردند - BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

ساعت‌ها پس از خروج نیروهای آمریکایی، عکس‌های پایگاه هوایی بگرام در افغانستان نشان می‌دهد که افراد محلی در تعطیلی آخر هفته محل را غارت کرده‌اند، توپ‌های بسکتبال، بلندگوهای استریو، لپ‌تاپ‌ها، کلاه‌های ایمنی دوچرخه‌سواری و سایر خرده‌ریزها را برده‌اند.

به گفته مقام‌های امنیتی افغانستان، نیروهای آمریکایی روز جمعه برق بگرام را قطع کردند و شبانه بدون اطلاع فرمانده افغان جدید پایگاه، آن‌جا را ترک کردند.

بیش از دو ساعت بعد از خروج آمریکایی‌ها، ژنرال میراسدالله کوهستان، فرمانده جدید بگرام، خبردار شد که آن‌ها آن‌جا را ترک کرده‌اند.

ژنرال میراسدالله کوهستانی، که فرمانده جدید بگرام است، گفت: «شایعه‌هایی (شنیدیم) که آمریکایی‌ها از بگرام رفته‌اند... و بالاخره ساعت هفت صبح بود که فهمیدیم [خبر] تایید شده است و آن‌ها بگرام را ترک کرده‌اند.»

بگرام بزرگ‌ترین پایگاه هوایی افغانستان و مرکز جنگ آمریکا در بیش از دو دهه گذشته بوده است.

به گفته مقام‌های نظامی افغان، پیش از اینکه ارتش افغانستان اداره پایگاه را به دست بگیرد، دزدان محلی پایگاه هوایی را غارت کردند. 

گروه کوچکی از غارتگران به این پایگاه هوایی، که با ماشین حدود یک ساعت با کابل فاصله دارد، هجوم بردند و پیش از تخلیه محل، سربازخانه به سربازخانه را غارت کردند و چادرهای بزرگ انبار تدارکات را گشتند و زیرورو کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالرئوف، یکی از سربازان، گفت: «اول فکر کردیم شاید طالبان باشند.» او گفت افسرهای آمریکایی از فرودگاه کابل تماس گرفتند و گفتند «ما این‌جا در فرودگاه کابل هستیم».

عکس‌ها نشان می‌داد که نیروهای افغان داشتند از وسایلی که در فرودگاه جا مانده بود استفاده می‌کردند، بعضی از آن‌ها گیتار می‌زدند. برخی تصاویر نشان می‌داد که مردان افغان محلی بیرون پایگاه هوایی بگرام وسایل دست‌دوم می‌فروشند. هفته گذشته، پنتاگون اعلام کرد روند خروج نیروها تا آخر اوت، پیش از مهلت نهایی ۱۱ سپتامبر، به پایان خواهد رسید.   

این پایگاه هوایی یک زندان با حدود ۵۰۰۰ زندانی هم دارد، که گفته می‌شود بسیاری از آن‌ها عضو گروه طالبان‌اند.

به گزارش فاکس نیوز، مایکل مکال، رهبر جمهوری‌خواهان، روز یکشنبه ۴ ژوییه (۱۳ تیر) هشدار داد «وقتی کامل خارج شویم، ویرانی و کشتار و زنان... که به آن‌سوی مرز پاکستان می‌گریزند، این تصاویر زشت مال شخص رئیس‌جمهوری خواهد بود.» 

در این ضمن، طالبان نیز پیشروی کرده‌اند تا کنترل بخش‌های بزرگی از افغانستان را به دست بگیرند. این گروه مدعی است اکنون کنترل تقریبا ۱۰۰ منطقه از حدود ۴۰۰ منطقه افغانستان را در دست دارد، و بیم آن می‌رود که شاید کشور دارد آرام‌آرام به سمت جنگی داخلی بازمی‌گردد.

طالبان همچنین هشدار داده‌اند هر نیروی خارجی که پس از مهلت خروج ۱۱ سپتامبر در افغانستان باقی ماند، در معرض خطر قرار دارد.

این پایگاه هوایی گسترده و پراکنده به‌طور اختصاصی در اختیار آمریکا و نیروهای هم‌پیمان ناتو بود. بگرام دو باند فرود دارد، طول یکی از آن‌ها بیشتر از ۳۶۶۰ متر است و بیش از ۱۰۰ جای پارک برای جت‌های جنگنده دارد. این پایگاه همچنین سنگرهای محافظ برای هواپیماها، سالن انتظار مسافران، یک بیمارستان ۵۰ تختخوابی و چادرهای عظیم تدارکات مملو از ابزار و اثاثیه دارد.

به گفته ژنرال کوهستانی، آمریکایی‌ها ۳.۵ میلیون قلم جنس از جمله ده‌ها هزار بطری آب، نوشیدنی انرژی‌زا و غذاهای آماده نظامی به جا گذاشته‌اند. او گفت: «وقتی می‌گویی ۳.۵ میلیون قلم جنس، تمام اقلام کوچک، مثل تمام تلفن‌های همراه، تمام دستگیره‌های در، تمام پنجره‌های تمام سربازخانه‌ها، تمام درهای سربازخانه‌ها را شامل می‌شود.»

نیروهای آمریکایی همچنین هزاران وسیله نقلیه شهری، که سوییچ بسیاری از آن‌ها در دسترس نیست تا روشن شوند، و صدها خودرو زرهی به جا گذاشته‌اند. ژنرال کوهستانی گفت آمریکایی‌ها تسلیحات کوچک و مهمات نیز برای آن‌ها به جا گذاشته‌اند، ولی نیروها هنگام خروج تسلیحات سنگین را با خود برده‌اند.

اما سربازان افغان که روز دوشنبه در پایگاه مستقر شدند، انتقاد داشتند که نیروهای آمریکایی بدون اینکه به گروه گشت منطقه بگویند، شبانه محل را ترک کردند.

نعمت‌الله، یک سرباز افغان که خواست فقط نام کوچکش ذکر شود،گفت: «در یک شب تمام حسن‌نیت ۲۰ ساله را از بین بردند، با این شیوه‌ای که آن‌ها شبانه رفتند، بدون اینکه به سربازهای افغانی که بیرون در منطقه گشت می‌زدند حرفی بزنند.»

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent