«کشورها گزارش نهایی جمهوری اسلامی در مورد هواپیمای اوکراینی را بپذیرند»

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح مدعی شد که عملکرد جمهوری اسلامی در رسیدگی به پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی «بی‌نظیر» بوده است

شکرالله بهرامی به صدور کیفرخواست ۲۰۰ صفحه‌ای برای ۱۰ متهم در پرونده هواپیمای اوکراینی اشاره کرد- تصویر از باشگاه خبرنگاران جوان

شکرالله بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، ضمن ادعای این‌که عملکرد جمهوری اسلامی در رسیدگی به پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی «بی‌نظیر» بوده است، درخواست کرد که دیگر کشورهای مرتبط به ماجرا، گزارش نهایی جمهوری اسلامی درمورد این پرونده را بپذیرند.

بهرامی روز سه‌شنبه، ۱۴ تیرماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، گفت: «جمهوری اسلامی ایران در سه دور مذاکره و پاسخ به استعلامات، با صداقت، صراحت و شفافیت به ابهامات و سوالات طرف اوکراینی درخصوص موضوعات قضائی و فنی پاسخ داده است.» او افزود: «تقریباً تمامی موضوعات تبیین شده، لذا انتظار ما این است طرف مذاکره کننده و سایر کشورهای مرتبط با این ماجرا با پذیرش تحقیقات دادسرای نظامی و گزارش نهایی بررسی سانحه، به روند استقرار عدالت کمک کنند.» 

این درخواست رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران درحالی است که گزارش نهایی جمهوری اسلامی درمورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی با انتقادهای فراوان خانواده‌های جان‌باختگان سرنگونی این هواپیما، کارشناسان و نهادهای بین‌المللی روبرو بوده، اما بهرامی در بخش دیگری از همین گفت‌وگو مدعی تایید گزارش نهایی جمهوری اسلامی ازسوی «اکثر کشورهای ذی‌نفع» شده است. 

هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس ۷۵۲، بامداد ۱۸ دی‌ماه‌ ۱۳۹۸، کمی پس از برخاستن از فرودگاه خمینی با موشک‌های پدافند سپاه پاسداران در نزدیکی تهران سرنگون شد و ۱۷۶ سرنشین آن، همگی جان خود را از دست دادند. جمهوری اسلامی پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی، تا سه روز، برخورد موشک به هواپیمای مسافربری را تکذیب می‌کرد و در نهایت زیر فشار بین‌المللی و رسانه‌ای ناگزیر به اعتراف شد.

گزارش رسمی و نهایی جمهوری اسلامی که ۱۴ ماه پس از سرنگونی هواپیما، در اواخر اسفندماه ۱۳۹۹ منتشر شده، این بوده است که در یک «خطای انسانی»، اپراتور پدافند هوایی هواپیمای مسافربری را با موشک اشتباه گرفته و دو موشک به فاصله چند ثانیه به‌سمت هواپیمای اوکراینی شلیک کرده است.

پس از انتشار گزارش نهایی ایران، کانادا و اوکراین آن را نپذیرفتند. وزیر خارجه اوکراین، تحقیقات ایران را «یک‌جانبه» و گزارش را «فریبکارانه» خواند و کانادا اعلام کرد آن گزارش «به سوالات اساسی درباره اینکه واقعا چه اتفاقی افتاده پاسخ نمی‌دهند» و نتایج تحقیقات خود درباره سرنگونی این هواپیما را منتشر خواهد کرد.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان با انتشار گزارش تیم تحقیقاتی کانادا درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی در اوایل تیرماه، جاستین ترودو، نخست‌وزیر آن کشور، گزارش رسمی ایران درباره وقایع مرتبط پرواز پی‌اس۷۵۲ «فریبکارانه، گمراه‌کننده و سطحی» دانست و از جامعه بین‌المللی خواست به حکومت ایران اجازه ندهد مسئولیت این «فاجعه» را به گردن افراد رده پایین بیاندازد.

علاوه‌بر این، چهار کشور بریتانیا، کانادا، سوئد و اوکراین که شهروندانی از آن‌ها در سرنگونی هواپیمای اوکراینی جان خود را از دست داده‌اند، در خرداد ماه، با انتشار بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند دو موشکی که جمهوری اسلامی به‌سوی هواپیمای مسافربری شلیک کرده و همچنین «اهمال‌کاری‌» در تهیه گزارش مربوطه، نوعی «نقض قوانین بین‌المللی» محسوب می‌شود.

دادگاه عالی اونتاریو در کانادا نیز اواخر اردیبهشت‌ماه، با صدور حکمی، سرنگونی هواپیمای اوکراینی با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران را اقدامی «تروریستی و عمدی» دانست. وزارت امور خارجه ایران در پی صدور این حکم، مدعی شد که آن دادگاه صلاحیت رسیدگی به پرونده را نداشته است. شکرالله بهرامی در سخنان خود با تاکید دوباره بر «صلاحیت انحصاری» دادگاه‌های ایران برای رسیدگی به این پرونده، افزود: «رفتارهای برخی مراجع خارجی مبنای حقوقی ندارد و سیاسی است.»

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح در سخنان خود به صدور کیفرخواست ۲۰۰ صفحه‌ای برای ۱۰ متهم در پرونده هواپیمای اوکراینی اشاره کرد، اما همچنان از ارائه هرگونه اطلاعاتی درمورد متهمان خودداری کرد. مقام‌های اوکراینی بارها جمهوری اسلامی ایران را به پنهان‌کاری و تلاش برای فرار از زیر بار مسئولیت سرنگونی هواپیمای اوکراینی متهم کرده‌اند؛ آن‌ها ارائه نشدن نام و نقش این ده متهم را نیز از جمله پنهان‌کاری‌های جمهوری اسلامی ایران می‌دانند. 

هفته گذشته گروهی از خانواده‌های جان‌باختگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی، با برگزاری راهپیمایی و تجمع مقابل دفتر سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی، ایکائو، در شهر مونترال کانادا به عملکرد این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد در رابطه با موضوع شلیک به پرواز پی‌اس۷۵۲، اعتراض کردند. آن‌ها می‌گویند: «درحالی‌که جمهوری اسلامی با سرنگون کردن پرواز ۷۵۲ کنوانسیون‌های بین‌المللی را به‌شدت نقض کرده، ایکائو هیچ اقدامی برای محکوم کردن آن انجام نداده است.»