سوئد،‌ کانادا،‌ بریتانیا و اوکراین خواستار مسئولیت‌پذیری ایران در فاجعه پرواز ۷۵۲ اوکراین شدند

این کشورها اقدامات تهران در ارتباط با تحقیقات مربوط به پرونده را نقض قوانین بین‌المللی دانسته‌اند

بسیاری از ۱۷۶ قربانی حادثه، شهروندان دوتابعیتی ایرانی بودند-AFP

نمایندگان سوئد،‌ کانادا،‌ بریتانیا و اوکراین، چهار کشور عضو گروه بین‌المللی هماهنگی و پاسخگویی به قربانیان پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی ایران خواستند مسئولیت خود را در حادثه سرنگون کردن آن هواپیمای مسافری بپذیرد.

وزیران این چهار کشور که تعدادی از شهروندانشان در جریان سرنگونی هواپیمای اوکراینی در دی ۱۳۹۸ در ایران بر اثر اصابت موشک‌های سپاه پاسداران کشته شدند، در این بیانیه مشترک همچنین اقدامات تهران در ارتباط با تحقیقات مربوط به پرونده را نقض قوانین بین‌الملل دانسته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنها از مسئولان ایرانی خواسته‌اند به اشتباه خود اعتراف کنند، توضیحات کافی را درباره جزئیات امر ارائه کنند و برای جبران خسارت برای شهروندان این کشورها که «به صورت جدی و جبران‌ناپذیر» آسیب دیده‌اند گام برداشته و تضمین کنند که چنین اتفاقی بار دیگر رخ نخواهد داد.

ان بیانیه در ادامه خواستار محاکمه شفاف و علنی عاملان این فاجعه شده و از تهران خواسته است تاریخی را برای آغاز گفت‌وگوهای رسمی با هدف جبران خسارت‌های متناسب مادی و معنوی، مطابق با قوانین مرتبط بین‌المللی، به بازماندگان قربانیان پرواز۷۵۲ تعیین کند.

بسیاری از ۱۷۶ قربانی حادثه، شهروندان دوتابعیتی ایرانی بودند.

مقام‌های جمهوری اسلامی اواخر فروردین ماه گذشته از بازداشت ۱۰ نفر به دلیل نقشی که در سرنگونی هواپیمای مسافری خطوط هوایی اوکراین داشتند خبر دادند، اما هیچگونه اطلاعات رسمی درباره هویت، سمت یا اتهام‌های مطرح شده علیه آنها را منتشر نکردند.

عدم پاسخگویی تهران در حالی است که سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفته مقام‌های جمهوری اسلامی حتی خانواده‌های قربانیان را آزار می‌دهند تا به گفته مایکل پیج معاون مدیر بخش خاورمیانه این نهاد بین‌المللی مدافع حقوق بشر، «هر امیدی به برقراری عدالت را از میان ببرند.»