کدام کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست موثرتر است؟

به گفته انجمن سرطان‌شناسی آمریکا، اشعه «یووی‌بی» عامل اغلب موارد سرطان پوست است

نباید انتظار داشت هیچ فراورده ضدآفتابی، بیش از دو ساعت موثر بماند - Pexels

با افزایش بی‌سابقه دمای هوا در کانادا و بخش‌هایی از آمریکا، بسیاری از مردم با توسل به راه‌های مختلف خود را از موج گرما و اشعه سوزان آفتاب دور نگاه می‌دارند.

اما هنگامی که رفتن به فضای باز اجتناب‌ناپذیر باشد، همراه داشتن کرم‌های ضدآفتاب ضروری است تا بتوانید لایه حفاظتی آن را روی پوستتان تجدید کنید.

اما با توجه به فراوانی انواع فراورده‌های ضدآفتاب در بازار مشکل می‌توان گفت کدام‌یک حفاظ لازم را برای پوست فراهم می‌کند. 

این است آنچه باید در مورد نوع کرم‌ها و لوسیون‌های ضدآفتاب و قابلیتشان در حفاظت از پوست در آب و نیز تفاوت میان پرتوهای فرابنفش «یو‌وی‌ای» و «یو‌وی‌بی» بدانید: 

اشعه‌های فرابنفش «یووی‌ای» و «یووی‌بی» چه هستند؟

به گففته انجمن سرطان‌شناسی آمریکا، اشعه فرابنفش (یووی) نوعی اشعه الکترومغناطیسی است که از خورشید ساطع می‌شود.

سه نوع پرتو فرابنفش وجود دارد: «یووی‌ای»، «یووی‌بی» و «یووی‌سی».

پرتو «یووی‌ای» از دیگر انواع اشعه‌های «یووی» انرژی کمتری دارد که عامل پیری پوست (همچنین لکه و کک و مک) و بالقوه آسیب‌های پوستی است.

انرژی پرتو «یووی‌بی» از «یووی‌ای» بیشتر است و می‌تواند مستقیما به «دی‌ان‌ای» سلول‌های پوستی لطمه زده و پوست را بسوزاند.  

به گفته انجمن سرطان‌شناسی آمریکا، اشعه «یووی‌بی» عامل اغلب موارد سرطان پوست است.

در این میان، پرتو «یووی‌سی» بیش از دو پرتو دیگر حاوی انرژی است.

به گفته این نهاد «خوشبختانه، به همین دلیل این پرتو با لایه اوزون در ارتفاعات بالای آتمسفر کره زمین فعل و انفعال کرده و به سطح زمین نمی‌رسد و در نتیجه عامل ایجاد سرطان پوست نمی‌شود.» 

کرم یا لوسیون ضدآفتابی که می‌خرید باید حاوی طیف گسترده‌ای از موادی باشد که پوستتان را مقابل  پرتوهای «یووی‌ای» و «یووی‌بی» محافظت کند.

اگر روی شیشه یا تیوب کرم یا لوسیونی واژه «یووی‌ای» آمده است، به این معناست که کیفیت آن با استانداردهای اتحادیه اروپا برای محافظت مقابل اشعه‌های «یووی‌ای» هماهنگ است.   

ممکن است بعضی محصولات ضدآفتاب همچنین دارای درجه‌بندی با علامت ستاره «یووی‌ای» باشند که از یک تا پنج ستاره میزان قابلیت حفاظت آن‌هاست. پنج ستاره نشانه بالاترین قابلیت حفاظت کرم یا لوسیون مقابل پرتو «یووی‌ای» است. 

نظام درمان عمومی بریتانیا توصیه می‌کند کرم ضدآفتاب با فاکتور (اس‌پی‌اف) دست‌کم ۳۰ مقابل «یووی‌بی» و دست‌کم چهار ستاره برای محافظت مقابل «یو‌وی‌ای» باشد.

«اس‌پی‌اف» (فاکتور محافظت از نور خورشید) چیست؟

«اس‌پی‌اف» بیانگر قدرت حفاظت فراورده‌های ضد آفتاب مقابل پرتو «یووی‌بی» است.

درجه آن از دو تا پنجاه متفاوت است. هرچه درجه «اس‌پی‌اف» بالاتر باشد فراورده قابلیت حفاظت بیشتری دارد. 

«اس‌پی‌اف» نشان‌دهنده این است که در مقایسه با پوست محافظت‌نشده، اگر این فراورده را مصرف کنید، تا چه حد می‌توانید پیش از اینکه پوستتان بر اثر تابش «یووی‌بی» قرمز و دچار سوختگی شود زیر نور آفتاب بمانید.

بنابراین، اگر پوست معمولا بدون حفاظ پس از سی دقیقه شروع به سوختن می‌کند، با فراورده دارای «اس‌پی‌اف» ۳۰ درجه می‌توانید این مدت زمان را سی برابر کنید که برابر است با ۱۵ ساعت حفاظت مقابل آفتاب.

اما این‌ اندازه‌گیری نسبی به معنای آن نیست که می‌توانید بدون تجدید این فراورده روی پوستتان به مدت ۱۵ ساعت در آفتاب بمانید. مواد ضدآفتاب خاصیت خود را با خشک شدن در آفتاب یا تماس با آب از دست می‌دهند.

بنیاد سرطان پوست می‌گوید: «نباید انتظار داشت هیچ فراورده ضدآفتابی، بی‌توجه به میزان قابلیت آن، بدون تجدید بیش از دو ساعت موثر بماند.» 

نظام درمان عمومی بریتانیا توصیه می‌کند که فراورده‌های ضد آفتاب هم برای کودکان هم بزرگسالان دارای دست‌کم «اس‌پی‌اف» ۳۰ درجه بوده و هر دو ساعت یک بار تجدید شود. 

چه مقدار ضدآفتاب باید استفاده شود؟

نظام درمان عمومی بریتانیا هشدار می‌دهد که اگر لایه مواد ضدآفتاب روی پوست بیش از حد نازک باشد، از قابلیت آن در حفاظت از پوست کاسته می‌شود.

به گفته این نهاد، بزرگسالانی که تنها سر، بازوها و گردن خود را در معرض تابش خورشید قرار می‌دهند، باید (هر بار) حدود دو قاشق مرباخوری از کرم یا لوسیون ضدآفتاب استفاده کنند.

اما اگر مایو به تن دارید این مقدار در بزرگسالان باید به دو قاشق غذاخوری افزایش یابد.

در مورد کودکان باید دقت کرد که هر نقطه از بدن آن‌ها که در معرض پرتو آفتاب است با مواد ضدآفتاب پوشیده شود.

انواع فراورده‌های ضدآفتاب

برخی از نشان‌های تجارتی اینگونه محصولات ادعا می‌کنند که تنها یک بار مصرف آن‌ها در روز کافی است و برخی دیگر می‌گویند محصولشان در تماس با آب مقاوم است.

این آن چیزی است که باید در مورد انواع فراورده‌های ضد آفتاب بدانید:

کرم‌های ضد آفتاب یک بار مصرف در روز

بنا به پژوهش نشریه ویچ (Which)، (نشریه انجمن مصرف‌کنندگان بریتانیا) فراورده‌های ضدآفتاب که مدعی‌اند محصولشان برای تنها یک بار مصرف در روز کافی است، به میزان کافی از پوست محافظت نمی‌کنند. 

بنابراین به مصرف‌کننده توصیه می‌شود به فراورده‌ای که می‌گوید یک بار مصرف آن در روز کافی است، اتکا نکند.

کرم‌های مقاوم در برابر آب

فراورده‌های مقاوم در مقابل آب به ویژه برای کسانی که در استخر یا دریا شنا می‌کنند، مناسب است.

این محصولات دقیقا همان کاری را می‌کنند که می‌گویند یعنی در آب از پوستتان مقابل پرتو خورشید محافظت می‌کنند. 

اما نباید فرض را بر این قرار دهید که این حفاظ در خارج از آب نیز همچنان تاثیر خود را حفظ می‌کند.

حتی در صورت استفاده از مواد مقاوم در آب، باید پس از شنا آن را تجدید کرد.

فراورده‌های ضدآفتاب همراه با ضدحشره

هرچند یک فراورده ضدآفتاب همراه با مواد دورکننده حشرات برای کسانی که می‌خواهند از شر حشرات موذی راحت باشند جالب است، اما توصیه نمی‌شود. 

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (سی‌دی‌سی) توصیه می‌کند این دو فراورده جدا از یکدیگر مورد استفاده قرار گیرد. 

سی‌دی‌سی می‌گوید: «در مجموع، مسافران باید از فراورده‌های ضدآفتاب به مقدار و تعدد بیشتری استفاده کنند تا مواد دورکننده حشرات.»

این نهاد می‌افزاید که مطالعاتی محدود نشان داده که استفاده همزمان از فراورده‌های ضدحشره حاوی ماده «دیِتلیتوُلوامید» (دی‌ای‌ای‌تی) با مواد ضدآفتاب می‌تواند تا یک‌سوم از قابلیت «اس‌پی‌اف» این فراورده‌ها بکاهد.

بنابراین توصیه می‌شود مواد ضدآفتاب را پیش از استفاده از فراورده‌های دورکننده حشرات روی پوست بمالید.

فراورده‌های ضدآفتاب برای پوست صورت

کارخانه فراورده‌های پوستی «لا روُش پوُزی» می‌گوید که فراورده‌های ضدآفتاب برای صورت «در مقایسه با کرم‌هایی که برای بدن ساخته شده از جنسی برخوردار است که روی پوست راحت‌تر می‌نشیند، سبک‌تر بوده و آسان‌تر جذب می‌شود.»

این موسسه می گوید کرم‌های ضدآفتاب صورت چرب نبوده و منافذ پوست را نمی‌بندند. انواع آن نیز برای پوست‌های ‌چرب یا خشک موجود است.

فراورده‌های ضدآفتاب برای کودکان

بنیاد سرطان پوست توصیه می‌کند که کودکان زیر شش ماه به ویژه در ساعات بین ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر مقابل پرتو آفتاب قرار نگیرند. 

این بنیاد به والدین توصیه می‌کند پس از شش ماه پوست کودک با فراورده‌هایی با کمترین فاکتور «اس‌پی‌اف» محافظت شود. این کرم‌ها را باید بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پیش از بردن کودک به فضای بیرون استفاده و هر دو ساعت تجدید شود. 

پایداری فراورده‌های ضدآفتاب

اغلب فراورده‌های ضدآفتاب قابلیت خود را بین دو تا سه سال حفظ می‌کنند.

بنابراین، اگر به تازگی کرم‌های ضدآفتاب نخریده‌اید، صلاح است که در عوض اتکا به فراورده‌هایی که ممکن است تاریخ مصرف آن گذشته باشد، تازه‌اش را بخرید. 

اگر نمی‌دانید تاریخ مصرف آن گذشته یا نه، به بو و شکلش دقت کنید که نشانه‌های خوبی برای تشخیص تازگی یا کهنگی کرم است. 

مهم است که کرم هایی را که تاریخشان گذشته دور بیاندازید زیرا دیگر موثر نیستند و استفاده از آن‌ها ممکن است به سوختگی پوست منجر شود. 

© The Independent

بیشتر از زندگی