کرونا دوباره وضعیت ایران را قرمز کرد؛ این بار با نوع دلتا

سیستان و بلوچستان در شرایط وخیمی قرار دارد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه ویروس کرونای نوع دلتا در سراسر کشور گسترده شده، اظهار داشت وضعیت در تهران و سیستان و بلوچستان قرمز است.

به گزارش ایرنا، علیرضا رئیسی روز شنبه و پس از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن ابراز نگرانی از اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی افت داشته و به کمتر از ۷۰ درصد رسیده است، در مورد وضعیت کرونا در کشور گفت: «اکنون ۹۲ شهر کشور از لحاظ وضعیت کرونا قرمز، ۱۸۳ شهر نارنجی و ۱۷۳ شهر زرد است.»

طی روزهای اخیر خبرهای متعددی از وضعیت وخیم استان سیستان و بلوچستان منتشر شده است. بسیاری از مردم عادی در تلاش هستند تا با ارسال کمک به هم‌وطنان خود در این استان محروم کمک کنند.

رئیسی نیز با وعده ارسال کمک‌های دولتی به سیستان و بلوچستان و بدون اشاره به اینکه بسیاری از مردم به دلیل محرومیت اقتصادی توان خرید ماسک ندارد، گفت که میزان رعایت پروتکل‌ها در سیستان و بلوچستان به طور میانگین زیر ۵۰ درصد است و نیاز است که مردم عزیز و صبور آن منطقه در رعایت پروتکل‌ها دقت بیشتری را داشته باشند.

بر اساس گزارش های منتشر شده از سیستان و بلوچستان، بیمارستان‌های شهر زاهدان تخت خالی ندارند و بیماران در راهروها بستری هستند. پیش از این مردم استان برای درمان به استانهای همجوار، تهران یا حتی به پاکستان می‌رفتند، اما در حال حاضر امکان این موضوع نیز وجود ندارد.

احمدعلی موهبتی، استاندار این استان گفته است :«بیش از یک هفته است که آمار روزانه‌ مبتلایان در استان بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر و تعداد فوتی‌ها تا ۱۹ نفر رسیده است که با آمار کشور پاکستان با ۲۲۰ میلیون نفر جمعیت برابری می‌کند.»

وعده واکسیناسیون سریع‌تر

در حالی که بسیاری از کشورهای همسایه ایران در کنار کشورهای پیشرفته مراحل پایانی واکسیناسیون عمومی را برگزار می‌کنند و میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در این مناطق کاهش چشمگیری داشته است، حسن روحانی، صبح امروز (شنبه ۱۲ تیرماه) در جلسه ستاد ملّی مقابله با کرونا با غیر قابل‌درمان خواندن ویروس کرونا اظهار داشت اگر کشورهایی که با آنها قرارداد بسته‌ایم و حتی پول آن را هم پرداخت کرده‌ایم واکسن را در اختیار ما می‌گذاشتند الان شرایط بهتری داشتیم. پول کوواکس را پرداخت کردیم و قرار بود ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز را به ما تحویل دهد ولی از آن قولی که به ما داده عقب است و مقدار کمی را به ما داده‌اند. اگر مابقی برسد می‌تواند به ما کمک کند. 

او در ادامه افزود: همه علامت‌ها نشان می‌دهد که شرایط واکسیناسیون از هفته آینده بهتر می‌شود و به شکل وسیع‌تر انجام می‌شود.

در همین رابطه، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت اکنون روزانه توانایی تزریق ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دوز واکسن را داریم که به ۵۰۰ هزار دوز واکسن می رسد و تا پایان سال همه گروههای مورد هدف در برابر کرونا واکسینه می شوند.

پیش‌تر، علی خامنه‌ای طی یک سخنرانی واردات واکسن‌های غربی به کشور را ممنوع اعلام کرد. پس از این سخنرانی مسئولان هلال‌احمر اعلام کردند که بسته اهدایی واکسن فایزر را نپذیرفتند. ایران نیز با عقد قرارداد از روسیه، چین و چند کشور دیگر واکسن خریداری کرد. اما شرکت‌های روسی و چینی برخلاف وعده پیشین از ارسال به‌موقع آن خودداری کردند.

با این حال اخیراً رهبر جمهوری اسلامی با حمایت از واکسن ایرانی آن را جایگزین مناسبی دانست. این در حالی است که هنوز هیچ‌کدام از واکسن‌های ایرانی تأییدیه نهادهای معتبر پزشکی بین‌المللی را کسب نکرده‌اند.