عمران خان از چین و نظام تک حزبی دفاع کرد

گروه‌های حقوق بشری چین را متهم به «نسل‌کشی» شهروندان مسلمان و اویغورتبار خود می‌کنند

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان- REUTERS/Saiyna Bashir

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، بار دیگر تاکید کرد که کشورش از سیاست‌های دولت چین در قبال منطقه سین‌کیانگ در غرب آن کشور که اکثریت جمعیتش مسلمان و اویغورتبار هستند دفاع می‌‌کند. آقای خان در ضمن گفت نظام تک‌حزبی چین بهتر از نظام دموکراسی انتخاباتی است.

آقای خان این حرف‌ها را روز پنجشنبه در گفتگویی با رسانه‌های چین بیان کرد. هیئتی از رسانه‌های این کشور به عنوان بخشی از جشن‌های صدمین سالگرد بنیانگذاری حزب کمونیست چین به اسلام‌آباد سفر کرده‌اند.

گروه‌های حقوق بشری از سرکوب گسترده مسلمانان در چین انتقاد کرده‌اند و برخی حتی اقدامات پکن در این زمینه را در سطح نسل‌کشی دانسته‌اند. سازمان عفو بین‌الملل ماه گذشته در گزارشی از ده‌ها نفر نقل قول آورد که از شکنجه و تلاش چین برای حذف هویت فرهنگی مردم منطقه گفته‌اند. آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا و چندین کشور و نهاد دیگر نیز اتهام نسل‌کشی را مطرح کرده‌اند و خواهان تحقیقات در این زمینه شده‌اند.

پاکستان از بدو تشکیل، ادعای دفاع از حقوق مسلمانان داشته است و آقای خان بارها از اسلام‌هراسی در کشورهای اروپایی انتقاد کرده است. اما ائتلاف راهبردی اسلام‌آباد و پکن که به زمان جنگ سرد بازمی‌گردد به روشنی برای نخست‌وزیر از اهمیت بالاتری برخوردار است. او مثل برخی دیگر از کشورهای مسلمان، همچون جمهوری اسلامی ایران، همواره از عملکرد چین دفاع کرده است.

آقای خان روز پنجشنبه گفت: «ما در تعامل با مقامات چینی نسخه‌ای از رویدادهای سینکیانگ را شنیده‌ایم که کاملا متفاوت از آن چیزهایی است که در رسانه‌های غربی و از دولت‌های غربی می‌شنویم.»

او افزود:‌ «چون ما رابطه بسیار مستحکمی با چین داریم و چون رابطه‌مان بر بنیان اعتماد است، روش چین را می‌پذیریم. ما آن حرفی که در مورد برنامه‌هایشان در سینکیانگ می‌زنند می‌پذیریم.»

دولت چین می‌گوید اردوگاه‌هایی که در آن بیش از یک میلیون نفر از مسلمانان چینی مدت‌هایی طولانی گذرانده‌اند برای مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی است. پژوهشگران اما نشان داده‌اند که این شهروندان در این اردوگاه‌ها مجبور به کار اجباری، عدم بارداری اجباری، شکنجه و جدایی کودکان از بزرگسالان هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین گروه «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» را مسئول چندین حمله تروریستی در سینکیانگ و خارج از آن می‌داند از جمله حمله انتحاری اکتبر ۲۰۱۳ در میدان تیان‌آن‌من در پکن، پایتخت این کشور. گروه مذکور مسئولیت این حمله را که اولین حمله تروریستی تاریخ پکن دانسته می‌شد به عهده گرفت. این گروه افراط‌گرا که روابطی تاریخی با القاعده دارد در سال ۱۹۸۸ بنیانگذاری شد و اکنون پایگاه اصلی آن در استان ادلب سوریه است. با این وجود تمام شواهد نشان می‌دهد که اکثریت عظیم شهروندان اویغورتبار چین نه ارتباطی به این گروه دارند و نه گرایش های افراطی دارند. سال گذشته دولت دونالد ترامپ گروه «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرد؛ رویدادی که با انتقاد شدید پکن همراه بود که آمریکا را متهم به داشتن موازین دوگانه کرد.

علاوه بر رابطه تاریخی راهبردی، پاکستان بخش مهمی از پروژه «کمربند-جاده» چین هم هست. پروژه «راهروی اقتصادی چین-پاکستان» بخش مهمی از «کمربند-جاده» است و چین در همین راستا بیش از ۶۰ میلیارد دلار در پاکستان سرمایه‌گذاری کرده است.

چین و پاکستان هر دو سلاح هسته‌ای دارند و چین در زمینه تسلیحات متعارف از حامیان پاکستان است. ارتش پاکستان روز پنجشنبه رسما اولین تانک‌های «وی تی ۴» ساخت چین را وارد زرادخانه خود کرد. تحویل این تانک‌ها که ساخت شرکت دولتی نورینکوی چین هستند از بیش از یک سال پیش آغاز شده بود. پاکستان بعد از تایلند و نیجریه سومین کشوری است که این تانک‌ها را از چین خریداری می‌کند.

آقای خان ماه گذشته نیز وقتی از او درباره وضعیت مسلمانان در چین سوال کردند گفت «بیشتر نگران اتفاقاتی که در مرزهای این کشور می‌افتد هستم» که احتمالا اشاره‌ای به منطقه کشمیر بود. آقای خان در گفتگو با نشریه اینترنتی آکسیوس در ضمن گفته بود که با پکن «پشت درهای بسته» مذاکره می‌کند.

در مصاحبه روز پنجشنبه خان غربی‌ها را متهم به «ریاکاری» کرد و گفت: «نقض حقوق بشر بسیار بدتری در سایر نقاط جهان صورت می‌گیرد اما رسانه‌های غربی حرفی از آن نمی‌زنند.»

خان در ضمن گفت روابطش با چین ربطی به هند ندارد و موضوع بین اسلام‌آباد و پکن است.

همزمان با صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین، سفارت پاکستان در پکن نامه‌ای از عمران خان را در رسانه اجتماعی «ویبو» منتشر کرد که در آن نخست‌وزیر پاکستان، اسلام‌آباد و پکن را «برادران آهنین و شرکای راهبردی» می‌خواند. آقای خان در این نامه نوشت: «دو کشور ما هفتادمین سالگرد بنیانگذاری روابط دیپلماتیک را جشن می‌گیرند و چین صدمین سالگرد بنیانگذاری حزب کمونیست چین را. در این موسم مهم من به دولت‌ها و مردمان دو کشور تبریک می‌گویم.»

سفارت ایران در پکن هم  صدمین سالگرد بنیانگذاری حزب کمونیست را تبریک گفت و نوشت: «مردمان ایران و چین هر دو خواهان عدالت هستند و از خشونت نمی‌ترسند. ما به واقع از دستاوردهای قابل توجه چین در راه توسعه‌ای که برگزیده خشنودیم.»

محمد کشاورززاده، سفیر ایران در چین، نیز در توئیتر به زبان چینی تبریک گفت و نوشت: «امیدواریم چین جوان و جوان‌تر شود و روابط ایران و چین تحت هدایت حزب کمونیست چین، پویایی جدیدی از خود نشان دهد.»