مخالفت دادگاه با طرح ترامپ در مرز مکزیک

دادگاه طرح ترامپ برای توقف درخواست‌های پناهندگی در مرز مکزیک را نپذیرفت

مرز میان آمریکا و مکزیک 

Sergio Flores / AFP

دادگاه استیناف ایالات متحده با طرح دولت ترامپ برای جلوگیری از درخواست پناهندگی در مرز با مکزیک مخالفت کرده است و آن را در نه ایالت رد کرده‌ است.

دادگاه استیناف ناحیه نه گفت که سیاست ضدمهاجرتی دونالد ترامپ نمی‌تواند در ۹ ایالتی که در حوزه قضایی این دادگاه است (از جمله کالیفرنیا و آریزونا) و با مکزیک هم‌مرز هستند، اجرا شود.

این حکم یک پیروزی نسبی برای دولت ترامپ بود، زیرا دادگاه حکم خود را شامل تمام کشور نکرد و امکان ممنوعیت درخواست پناهندگی در دیگر ایالت‌های هم‌مرز مکزیک، یعنی تکزاس و نیومکزیکو را رد نکرد.

بر اساس سیاست آقای ترامپ، پناهجویان باید پیش از ورود به ایالات متحده نخست در کشور ثالثی مثل مکزیک یا گواتمالا پناهندگی بگیرند.  

حکم دادگاه همان روزی اعلام شد که کالیفرنیا و دیگر ایالت‌ها، و نیز ائتلافی از گروه‌های حامی پناه‌جویان، شکایت‌هایی علیه طرح دیگری که مهاجرت قانونی را نیز با ندادن روادید به مهاجران تهیدست کاهش می‌دهد، طرح کردند.

این شکایت‌ها علیه قانونی ارائه شده‌اند که مقرر می‌کند تا براین اساس به آن دسته از مهاجران قانونی که به دلیل درآمد کم یا دریافت کمک‌های دولتی از جمله خدمات درمانی، بن مواد خوراکی یا مسکن دولتی، «هزینه‌ای برای جامعه» باشند، روادید داده‌ نشود یا روادیدشان باز پس گرفته شود.  

آقای ترامپ، کاهش مهاجرت، به‌ویژه از آمریکای مرکزی و از مرز مکزیک و آمریکا را از اهداف اصلی ریاست جمهوری‌اش اعلام کرده‌است.

روز ۲۴ ژوئیه، جان تیگار، قاضی دادگاه منطقه‌ای آمریکا، طی حکمی اولیه در سانفرانسیسکو، اجرای طرح منع درخواست پناهندگی را ممنوع کرد.  

دولت از این حکم فرجام خواست، اما هیئتی متشکل از سه قاضی روز جمعه حکم داد که دولت ترامپ نتوانسته است بخش‌هایی از قانون حاکم بر وضع مقررات را رعایت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لی گلرنت، یکی از وکلای اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، در واکنش به این حکم در بیانیه‌ای گفت: «دادگاه به‌درستی از اجرای منع جدید پناهندگی جلوگیری کرد؛ هرچند این حکم فعلا محدود به دادگاه ناحیه ۹ است. ما به مبارزه برای جلوگیری کامل از این ممنوعیت ادامه خواهیم‌داد.»

کاخ سفید گفت که «قویا» با تصمیم دادگاه مخالف است و امیدوار است که این حکم در مرحله تجدیدنظر، لغو شود.

استفانی گریشم، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، در بیانیه‌ای گفت: «ضمن نافذ بودن این حکم، حتی با استناد به همین صورت اصلاح شده آن توسط تصمیم دادگاه ناحیه ۹ نیز اکنون می‌توانیم این قانون را برای جلوگیری از سوءاستفاده از پناهندگی در بیرون از ناحیه ۹ اعمال کنیم.»

باور می‌رود که حکم دادگاه ممکن است پناهجویان بیشتری را ترغیب کند که به جای تکزاس و نیومکزیکو، تلاش کنند تا از مرزهای مکزیک با کالیفرنیا و آریزونا وارد آمریکا شوند. 

دولت ترامپ ادعا می‌کند که باید جلو پرونده‌های پناهندگی را بگیرد، زیرا بیشتر آنها بی‌اعتبارند. اما مخالفان هشدار داده‌اند که این انتظار واقع‌بینانه‌ای نیست که کسانی که از آزار و اذیت می‌گریزند، در کشورهایی مثل مکزیک یا گواتمالا خواهان پناهندگی شوند که از امکانات کافی برای رسیدگی به امور شمار زیادی مهاجر برخوردار نیستند. 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از جهان