ذخایر سنگ‌آهن ایران تا ٢٠ سال دیگر به پایان می‌رسد

کشف معادن جدید و صادرات، نیازمند تکنولوژی جدید و رفع تحریم‌ها است

معدن سنگ‌آهن چادرملو - عکس از مهدی کاوه ای، موج نیوز

بر اساس افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ که در آن تولید ۵۵ میلیون تن فولاد پیش‌بینی شده است، ذخایر قطعی سنگ‌آهن کشف شده در ایران حداکثر تا ۲۰ سال دیگر به پایان می‌رسد.

بنابر آماری که دیوان محاسبات کشور در پایان فروردین منتشر کرد، اگر تولید قطعی ۵۵ میلیون تن در سال در دستور کار باشد، ذخایر سنگ‌آهن کشور فقط پاسخ‌گوی ۱۴ سال پس از افق چشم‌انداز خواهد بود. همچنین اگر تولید قطعی حدود ۴۵ میلیون تنی جایگزین طرح قبلی شود، ذخایر سنگ‌آهن فقط بین ۱۷ تا ۱۹ سال دوام خواهند آورد.

با این حال، دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران در گفت‌وگو با ایرنا، با تأکید بر اشتباه بودن این تخمین‌ها گفته است واقعیت این است که ساده‌سازی محاسبات، درست نیست و مطرح‌شدن ارقامی همچون ۴.۸ میلیارد تن ذخیره احتمالی و ۲.۹ میلیارد تن ذخیره قطعی برای سنگ‌آهن، کارشناسی نیست.

سعید عسکرزاده با اشاره به اینکه در تعیین میزان ذخایر قابل استحصال برای تولید، باید به مؤلفه‌های دیگری غیر از مسائل فنی هم توجه کرد، افزود اکنون با توجه به نسبت باطله‌برداری بالا یا استخراج زیرزمینی به‌صرفه نیست، اما در آینده با توسعه فناوری‌های نوین صرفه اقتصادی پیدا خواهد کرد.

به عبارت دیگر ایران برای بهبود شرایط خود و جلوگیری از پایان زودرس منابع سنگ‌آهن خود، نیازمند استفاده از تکنولوژی‌های مدرن و اکتشافات جدید است.

عسکرزاده در این رابطه گفت متوسط عمق اکتشافات معدنی در کشور ۲۰ متر است، در حالی که متوسط جهانی این رقم ۱۵۰ متر و در کشورهای پیشرو تا بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ متر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش دیوان محاسبات کشور که بر مبنای اطلاعات ارائه شده توسط وزارت صنعت طی سال ۱۳۹۸ و شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ تدوین شده، آمده است در مجموع ۵۷ فقره اکتشاف سنگ‌آهن صادر شده که هیچ‌یک از آنها منتج به گواهی کشف یا پروانه بهره‌برداری نشده است و این موضوع، ضعف جدی بخش اکتشاف معادن کشور را نشان می‌دهد.

به هر صورت با توجه به ذخایر کشف شده سنگ آهن، ایران به‌زودی به یکی از واردکنندگان سنگ‌آهن تبدیل می‌شود. تحریم، کرونا و کاهش ساخت‌وساز در کشور نیاز به فولاد را نیز کاهش داده است. اما اگر هدف صادرات فولاد در دستور کار باشد، ایران بدون شک نیازمند بررسی مجدد بازارهای مقصد است. هندوستان به‌عنوان یکی از بازارهای هدف، در حال رسیدن به خودکفایی در تولید است. از سوی دیگر قیمت فولاد تولیدی چین نیز بسیار ارزان تمام می‌شود. در این شرایط باید دید که آیا مزیت رقابتی ایران برای توسعه تولید فولاد همچنان می‌تواند کشور را در مسیر صادرات فولاد حفظ کند یا خیر.

بیشتر از اقتصاد