چینی‌ها در معادن قم چه می‌خواهند؟

عضو هیات رییسه مجلس از علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران چینی برای سرمایه‌گذاری در معادن قم خبر داد

قم با داشتن ۲ درصد ذخایر معدنی کل کشور یکی از غنی‌ترین استان‌های معدنی ایران است- عکس از ایرنا

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران چینی برای سرمایه‌گذاری در معادن قم خبر داده است. قم از مناطق بسیار مهم معدنی ایران است.

این در حالی است که آقای فراهانی با اشاره به این که قراردادی بین کشور چین و ایران با مدت‌زمانی ۲۵سال بسته شده است، گفت: «طبق بررسی‌ها سفیر این کشور علاقه شدیدی برای سفر به استان قم نشان داده است.» و همچنین اضافه کرد: «می‌توان از این ظرفیت برای سرمایه‌گذاری در استان قم استفاده کرد.»

به گفته احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس، نمایندگان در حال بررسی قرارداد ۲۵ساله ایران و چین زیر نظر گروه دوستی ایران و چین هستند. او همچنین اضافه کرد که برای بررسی این قرارداد، پیش‌تر هم از سوی علی لاریجانی، رییس مجلس دهم، کمیته‌های تخصصی تشکیل شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آذرماه ۱۳۹۶ دولت چین اعلام کرد که استخراج معدن طلا و سنگ آهن در یک ذخیره‌گاه طبیعی به نام آلتون به دلیل حفظ محیط زیست و حفظ ذخیره‌گاه این معادن متوقف خواهد شد.

در اسفند ماه سال گذشته نیز مشخص شد دولت چین به قصد خریداری منابع طبیعی برای آینده اقتصاد خود در حال خرید معادن طلا در سرتاسر جهان است.

در معادن قم چه می‌گذرد؟

قم با داشتن ۲ درصد ذخایر معدنی کل کشور یکی از غنی‌ترین استان‌های معدنی ایران است که ۲۵ نوع ماده معدنی قابل استخراج در معادن آن وجود دارد. برخی از این مواد معدنی همچون لیتیوم، طلا و منگنز جزو عناصر راهبردی و مهم معدنی به شمار می‌آید. یکی از مهم‌ترین ذخایر این استان، معادن سنگ‌های قیمتی مانند عقیق است. قم بعد از خراسان جنوبی رتبه دوم ذخایر عقیق در کشور را به نام خود دارد.

معادن فلزی نیز شامل مس، سرب، روی و منگنز و معادن غیرفلزی که شامل کائولن، باریت، نمک و سولفات سدیم و همچنین معادن مواد اولیه مصالح ساختمانی از جمله سنگ‌های تزئینی، مرمریت، گرانیت، سنگ‌های لاشه، سنگ آهک و سنگ گچ مهم‌ترین ذخایر شناخته شده در استان قم هستند. این استان با ۵۰۰ کیلومتر مربع محدوده معدنی و ۲۰ نوع ماده معدنی ارزشمند، جایگاه ویژه‌ای را در تامین خوراک کارخانه‌های کشور و غرب آسیا در اختیار دارد. معدن منگنز و نارچ قم به عنوان بزرگ‌ترین معدن منگنز غرب آسیا، نقطه قوت صادرات مواد معدنی است.

تنها یک معدن منگنز در جنوب غرب قم به گفته مدیر معدن منگنز قم از ذخیره قطعی ۵ میلیون تن منگنز برخوردار است. به گفته او سالانه به طور میانگین ۱۰۰ هزار تن سنگ منگنز از این معدن استخراج می‌شود که تامین کننده خوراک ۷۰ درصد از صنایع فولادی کشور است. به تازگی قرار بوده است تا اکتشاف طلا نیز در معادن استان قم صورت بگیرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، نیز خرداد ماه امسال گفته بود ۹۸ معدن با سرمایه‌گذاری بیش از یک‌هزار و ۶۵ میلیارد ریال و اشتغال برای یک‌هزار و ۲۹۴ تن در استان فعال است. پیش‌تر هم اعلام شد ۱۸۲ فقره پروانه بهره‌برداری معدن در قم صادر شده است. راه‌اندازی این معادن می‌تواند کمک شایان توجهی به کارگران بیکار معادن در ایران باشد.

محمود سیجانی همچنین گفت که قم ازجمله مناطق دارای ظرفیت بالا در حوزه معادن است که قابلیت درآمدزایی بالایی برای استان دارد.

ثبت پهنه‌های اکتشافی از جمله پهنه حوض سلطان برای اکتشاف مس از سوی شرکت ملی مس ایران، دو پهنه مشترک با استان‌های مجاور در غرب و جنوب غربی قم به مساحت ۴۵۰ کیلومترمربع به دست سازمان ایمیدور و محدوده‌های حاصل از پهنه ژئوفیزیک جهت اکتشافات طلا و فلزات آهن از سوی سازمان زمین‌شناسی ازجمله فعالیت‌های صورت گرفته برای استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت معادن استان قم است که سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در این خصوص فعالند.

با توجه به علاقه‌مندی دولت چین به ذخایر قم، احتمال دارد این کشور طی قراردادهای ۲۵ساله همه یا برخی از آن‌ها را به دست بگیرد. چرا که چین یکی از بازارهای اصلی سنگ‌های قیمتی در دنیا را در کنار مالزی در اختیار دارد. ضمن این که دولت چین برای در دست داشتن منابع طبیعی بیشتری در دنیا از حدود سه سال پیش طرح خرید منابع طبیعی سایر کشورها را آغاز کرده است تا طی آن، هم محیط زیست خود را حفظ کند و هم معادن طبیعی‌اش را برای نسل‌های بعدی ذخیره کند.

بیشتر از