استاد بزرگ شطرنج ایران، زیر پرچم فرانسه رفت

میترا حجازی پور به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری از تیم ملی ایران اخراج شده‌ بود

زنان ورزشکار ایرانی حتی با رعایت حجاب اسلامی موردنظر مقامات، همچنان برای شرکت در مسابقات خارجی با مشکل روبه‌رو هستند- ویکی پدیا

میترا حجازی پور، استاد بزرگ شطرنج، ازاین‌پس با ملیت فرانسوی در مسابقات جهانی شرکت می‌کند.

در حال حاضر در وب‌سایت فدراسیون جهانی شطرنج ملیت او به فرانسوی تغییر کرده است.

 این ملی‌پوش سابق ایرانی شطرنج پس‌ازآنکه بدون رعایت حجاب اجباری موردنظر جمهوری اسلامی در مسابقات شطرنج سریع و برق‌آسا در روسیه شرکت کرد از تیم ملی اخراج شد.

پهلوان‌زاده رئیس وقت فدراسیون شطرنج در آن زمان با اشاره تلویحی به اجبار زنان ورزشکار از سوی فدراسیون گفته بود: «ما زمانی که متوجه بدون حجاب بودن حجازی پور شدیم، به‌سرعت اعتراض خود را به فدراسیون جهانی شطرنج اعلام کردیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود غزل حکیمی فرد که او هم استاد بزرگ شطرنج بود و اکنون با پرچم سوئیس در مسابقات شرکت می‌کند به دلیل مشابهی همراه تحت‌فشار بود.

اگرچه رفتار ورزشکاران ایرانی در مسابقات خارجی و حتی سفرهای شخصی آن‌ها از طرف فدراسیون‌ها تعقیب می‌شود و حتی موارد منتشرشده در صفحات شخصی مجازی آن‌ها نیز کنترل می‌شود، ورزشکاران زن به نسبت مردان برای رعایت حجاب اجباری تحت‌فشار بیشتری هستند.

پیش‌ازاین شیوا امینی بازیکن تیم ملی فوتسال بانوان ایران نیز به دلیل عکس‌های بی‌حجاب در یک سفر شخصی از حضور در تیم ملی بانوان محروم شد.

این محرومیت شامل اکرم محمدی امینی در تیم ملی بیلیارد و درسا درخشانی عضو تیم ملی شطرنج هم شد. ورزشکاران زن دیگری هم از جمله کیمیا علیزاده و صدف خادم دست به افشاگری درباره فشارهای فدراسیون بر روی زنان در مسابقات خارجی برای رعایت حجاب اجباری زدند.

 برخی دیگر چون اکرم محمدی پا فراتر نهاده و از مشکلات اخلاقی مردان مسئول حوزه ورزش سخن گفتند. محمدی پس‌ازآنکه به دلیل «بی‌حجابی»، از سوی کمیته انضباطی فدراسیون بولینگ و بیلیارد برای دو سال از شرکت در مسابقات محروم شد در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «جرمم این است که زن هستم و تن به بردگی ندادم و لاغیر... چند باری هم تن به خواسته آقایان ندادم و جواب‌های نه از من شنیدند.»

زنان ورزشکار ایرانی حتی با رعایت حجاب اسلامی موردنظر مقامات، همچنان برای شرکت در مسابقات خارجی با مشکل روبه‌رو هستند. فرزانه فصیحی، دختر باد ایران و نماینده ایران در المپیک توکیو باوجود رکوردشکنی‌های پی‌درپی نه‌تنها مورد تشویق قرار نگرفت بلکه فدراسیون خواستار ابطال رکورد این ورزشکار زن ایرانی شده بود. فصیحی مانند بسیاری از ورزشکاران زن دیگر با هزینه شخصی در این مسابقات شرکت کرده بود.

بیشتر از ورزش