ترکیه در استفاده از کودکان در جنگ دست داشته است

«شبه‌نظامیان مورد حمایت آنکارا در سوریه و لیبی کودک‌سرباز به کار می‌گیرند»

نیروهای ارتش ترکیه در ادلب سوریه- Omar HAJ KADOUR / AFP

دولت آمریکا روز پنجشنبه ترکیه را در فهرست کشورهایی قرار داد که در یک سال گذشته، از کودک‌سربازان استفاده کرده است. این نخستین بار است که یک کشور عضو ناتو در این فهرست قرار می‌گیرد و احتمالا به تیره‌تر شدن روابط سرد میان واشینگتن و آنکارا منجر خواهد شد.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه ایالات متحده در گزارش سال ۲۰۲۱ «داد و ستد انسان‌ها» گفت که ترکیه «حمایت ملموسی» از لشکر سلطان مراد در ترکیه می‌کند. لشکر سلطان مراد، بخشی از نیروهای مخالف دولت بشار اسد است که مدت‌ها مورد حمایت آنکارا بوده و آمریکا گفته است که کودکان را برای جنگ به خدمت گرفته و از آن‌ها استفاده کرده است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در جلسه‌ای با خبرنگاران همچنین به استفاده از کودک‌سربازان در لیبی اشاره کرد و گفت واشینگتن امیدوار است برای حل این مساله با آنکارا همکاری کند.

او گفت: «در مورد خاص ترکیه...این نخستین بار است که یک عضو ناتو در فهرست قانون پیشگیری از کودک‌سربازی قرار می‌گیرد. ترکیه این فرصت را دارد که به استخدام و استفاده از کودک‌سربازها در سوریه و لیبی پایان دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکیه سه عملیات فرامرزی در سوریه علیه داعش و شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا انجام داده است و علاوه بر نیروهای خودش، به طور مداوم جنگجویان مسلح سوری را هم به کار گرفته است.

سازمان‌های حقوق بشری و سازمان ملل برخی از این گروه‌ها را متهم کرده‌اند که به صورت کور به غیرنظامیان حمله کرده‌اند و در آدم‌ربایی و غارت هم دست داشته‌اند. سازمان ملل از آنکارا خواسته‌ است که این شورشیان سوری را مهار کند، اما ترکیه این اتهام‌ها را «بی‌پایه» خوانده و رد کرده است.

ترکیه در مناقشات لیبی هم دست داشته است. حمایت آنکارا به دولت مستقر در طرابلس کمک کرده است تا حمله چهارده ماهه نیروهای شرق کشور را که از حمایت مصر و روسیه برخوردارند دفع کند.

دولت‌هایی که در فهرست وزارت خارجه آمریکا قرار می‌گیرند از برخی کمک‌های امنیتی و اعطای امتیاز ساخت تجهیزات نظامی محروم می‌شوند.

هنوز روشن نیست که این محدودیت‌ها به صورت خودکار علیه ترکیه اعمال شود.

همچنین هنوز مشخص نیست که قرار گرفتن ترکیه در این فهرست، تاثیری بر مذاکرات جاری میان آنکارا و واشینگتن درباره به دست گرفتن فرودگاه کابل پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان خواهد داشت یا نه.

ترکیه پیشنهاد کرده است که پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان، اداره فرودگاه حامد کرزی را به عهده بگیرد و با آمریکا درباره جوانب تدارکاتی و مالی این کار مشغول مذاکره است.