رویترز: ایران دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات نطنز را محدود کرده است

یک دیپلمات غربی این اقدام ایران را «تحریک‌آمیز» خواند

ایران در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ از تعهدات خود فاصله گرفت - KAZEM GHANE / IRNA / AFP

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه در گزارشی اختصاصی نوشت ایران دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز را محدود کرده است.

در این گزارش از قول دیپلمات‌هایی که هویت آن‌ها فاش نشده گفته می‌شود نگرانی‌ها پس از حمله ماه آوریل به این تاسیسات که به اسرائیل نسبت داده شده بود، دلیل این تصمیم است.

یک دیپلمات غربی با «تحریک‌آمیز» خواندن این اقدام دولت ایران گفت که بازرسان آژانس باید بتوانند تا هفته آینده دسترسی کامل به این مرکز حساس در برنامه هسته‌ای ایران داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تا پیش از انتشار گزارش، مقام‌های ایران برای اظهار نظر در این خصوص در دسترس نبودند و آژانس نیز گفته است بر اساس سیاست‌های کلی‌اش، در مورد بازرسی‌ها صحبت نمی‌کند.

یک دیپلمات دیگر، که در محل مذاکرات برجام در وین مستقر است، به رویترز گفت: «به دلیل حادثه خرابکاری ماه آوریل، دسترسی‌های خاص به دلایل امنیتی و ایمنی محدود شده‌اند.»

وی گفت این اقدام «تاثیر بسیار اندکی بر توانایی آژانس برای انجام راستی‌آزمایی داشته است» و افزود که ایران و آژانس برای پرهیز از آنکه محدودیت‌ها دائمی نشوند، گفت‌وگو کرده‌اند.

ایران در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ از تعهدات خود فاصله گرفت و در آخرین اقدام گفت اجرای پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراپادمانی را به حالت تعلیق در می‌آورد.

با این حال، به دنبال سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران در اسفندماه، دو طرف توافق کردند فعالیت دوربین‌های آژانس برای سه ماه ادامه یابد، اما داده‌های آن نزد ایران باقی بماند.

دو طرف اوایل خرداد برای تمدید توافق به مدت یک ماه دیگر موافقت کردند که سوم تیرماه به سر رسید، اما این بار تمدید در کار نبود و برخی می‌گویند مذاکرات وین را دشوارتر می‌کند.