دبیرکل سازمان ملل: دولت بایدن طبق توافق هسته‌ای تحریم‌ها را لغو کند

گوترش در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل به طور ویژه به تمدید معافیت‌ از تحریم‌ها برای تجارت نفتی با ایران اشاره کرده است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل-JOHN THYS / AFP / POOL

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از دولت جو بایدن خواست مطابق با برجام، تحریم‌ها را لغو کند یا برای آن‌ها معافیت در نظر بگیرد.

به گزارش رویترز، گوترش در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل به طور ویژه به تمدید معافیت‌ از تحریم‌ها برای تجارت نفتی با ایران اشاره کرده است.

او همچنین از واشنگتن خواسته معافیت از تحریم‌های هسته‌ای را نیز دوباره برقرار کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گوترش از ایران نیز خواست که به اجرای کامل برجام بازگردد. او گفت احیای برجام بهترین راه برای اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی است.

این اظهارات گوترش می‌تواند کمک موثری برای دمکرات‌ها در دولت بایدن باشد که به دنبال توافق با جمهوری اسلامی ایران هستند و در این مسیر به لغو تحریم‌ها نیاز دارند. با درخواست گوترش، اکنون آنها می‌توانند به منتقدان بگویند که سازمان ملل نیز خواستار لغو تحریم‌ها علیه ایران بوده است.

در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره توافق نسبی ایران و آمریکا برای لغو بخش قابل توجهی از تحریم‌ها منتشر شد. هرچند واشینگتن این گزارش‌ها را تایید نکرد اما مقامات تهران با ذکر جزئیات گفته‌اند که لغو تحریم‌ها به ویژه شامل تحریم‌های مرتبط با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان به او است.

ایران، طرف‌های باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین، روسیه) و آمریکا پس از روی کار آمدن دولت بایدن شش دور مذاکره برای احیای برجام برگزار کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای بدترین توافق تاریخ آمریکا بوده است، ایالات متحده را از این توافق خارج کرده بود.

او همچنین تحریم‌ها علیه ایران را دوباره برقرار کرد و با تحریم نفتی عملا فروش رسمی نفت ایران را غیرممکن کرد.

تهران نیز به موازات خروج آمریکا از برجام گام‌های متعددی در جهت کاهش تعهدات هسته‌ای خود انجام داد و اکنون در حال غنی‌سازیی ۶۰ درصدی است.