مردی که سه هزار سال پیش مرد، ظاهرا اولین قربانی حمله کوسه بود

«قربانی حداقل ۷۹۰ زخم شدید داشت که ویژگی‌های حمله کوسه را داشتند»

گروهی بین‌المللی از پژوهشگران با استفاده از علوم باستان‌شناسی و پزشکی قانونی، حمله کوسه به مردی در سه هزار سال پیش را بازسازی کردند - STEFAN SAUER / AFP

بر اساس پژوهشی جدید که بقایای باستانی جنازه‌ای را در دریای داخلی ستو در مجمع‌الجزایر ژاپن مطالعه کرده است، مردی که سه هزار سال پیش، بین سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۰۱۰ قبل از میلاد مسیح، جان باخته، احتمالا قدیمی‌ترین قربانی شناخته شده حمله کوسه است.

گروهی بین‌المللی از پژوهشگران از جمله تیمی از دانشگاه آکسفورد با استفاده ترکیبی از علوم باستان‌شناسی و روش‌های پزشکی قانونی، آنچه را هنگام حمله کوسه مورداشاره اتفاق افتاده است، به دقت بازسازی کردند.

در این پژوهش که در «ژورنال آو آرکیالوژیکال ساینس: ریپورتس» (Journal of Archeological Science: Reports) منتشر شده است، دانشمندان جراحت‌های وارده بر بقایای جنازه را روی الگویی سه‌بعدی از جمجمه انسان بازسازی کردند تا به ترسیم و تحلیل آن‌ها از واقعه کمک کند.

آن‌ها ۸۰۰ زخم مشاهده کردند که به نحوی بودند که به احتمال زیاد نشان‌دهنده زنده بودن قربانی هنگام حمله بود و اینگونه نبوده است که او بعد از مرگ به دست لاشخوران افتاده باشد.

محققان در این پژوهش نوشتند: «قربانی حداقل ۷۹۰ زخم شدید داشت که ویژگی‌های حمله کوسه را داشتند؛ از جمله زخم‌هایی عمیق، شکستگی و سوراخ شدن استخوان، بریدگی‌های رشته‌ای و روی هم و شکستگی‌هایی که حاصل از نیرویی شدید بودند.»

دانشمندان درباره تحلیل جراحت‌ها که «بیشتر به دستان، پاها، جلوی سینه و شکم محدود می‌شد»، گفتند که احتمال درگیری با انسانی دیگر و دیگر علل گزارش شده مانند حیوانات شکارچی و لاشخوران را با شیوه حذف بر اساس مدارک موجود رد کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 آن‌ها در بیانیه‌ای گفتند: «توزیع جراحات در بدن کاملا نشان می‌دهد که قربانی هنگام حمله زنده بوده است؛ دست چپ او قطع شده که احتمالا جراحت ناشی از دفاع بوده است.»

بقایای این جنازه اولین بار وقتی کشف شد که دانشمندان در حال بررسی مدارک زخم‌های شدید روی بقایای جمجمه افراد شکارچی-گردآورنده دوران پیشاتاریخی در دانشگاه کیوتو بودند.

آن‌ها بقایای این مرد بزرگسال را که سوکومو شماره ۲۴ نام گرفته است، در حالی یافتند که بدنش پر از جراحت‌های متعدد به همراه علائمی حاکی از این بود که جنازه‌اش خیلی زود بعد از حمله کوسه پیدا و کنار مردمش در قبرستان به خاک سپرده شده است.

در این پژوهش آمده است: «خیلی زود بعد از حمله کوسه، جنازه او، البته نه کاملا، پیدا و در قبرستان سوکومو خاک شد.» با استناد به مدارک حفاری، دانشمندان می‌گویند که او پای راست نداشته و پای چپش هم برعکس روی بدنش گذاشته شده است.

جی آلیسا وایت و پروفسور ریک شولتینگ، دانشمندان دانشگاه آکسفورد در بیانیه‌ای گفتند: «ما اول از اینکه حداقل ۷۹۰ زخم عمیق و رشته‌ای چه بلایی بر سر این مرد آورده است، بهت‌زده شدیم. جراحت‌های خیلی زیادی به او وارد شده ولی در نهایت در قبرستان سوکومو به خاک سپرده شده است.»

دانشمندان آکسفورد معتقدند شاید این مرد هنگام وقوع حمله با همراهان خود مشغول ماهیگیری بوده است. آن‌ها بر اساس ویژگی‌ها و توزیع جای زخم دندان در بدن مرد معتقدند محتمل‌ترین موجودی که آن را مرتکب شده، یک ببر یا یک کوسه سفید بوده است.

مارک هادسون، از نویسندگان پژوهش از موسسه ماکس پلانک در آلمان، می‌افزاید: «این یافته نه تنها دیدی جدید درباره ژاپن باستان ارائه می‌دهد، بلکه مثال نادری از قابلیت باستان‌شناسان برای بازسازی واقعه‌ای دردناک در زندگی جامعه‌ای پیشاتاریخی است.»

© The Independent

بیشتر از جهان