واکسیناسیون نوجوانان از موج کرونا در زمستان جلوگیری می‌کند

اسرائیل، فرانسه و ایالات متحده همینک نیز از واکسن فایزر برای واکسینه کردن نوجوانان استفاده می‌کنند

واکنش ایمنی بدن در افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله بسیار شبیه واکنش ایمنی بزرگسالان است - Roy Rochlin / AFP

یکی از مشاوران دولت بریتانیا گفت شاید برای جلوگیری از موج دیگری از شیوع ویروس کرونا در زمستان پیش رو در کشور نیاز باشد نوجوانان را واکسینه کرد.

پروفسور پیتر اپنشاو، عضو کارگروه دانشمندان مشاور دولت، گفت ارائه واکسن به افراد بالای ۱۲ سال می‌تواند عاملی کلیدی در «جلوگیری» از شیوع کووید-۱۹ باشد.

او به اسکای نیوز گفت: «مگر آنکه اقدامی بسیار شدید اتخاذ کنیم و جلو شیوع این ویروس را بگیریم، به نظرم بسیار محتمل است که برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری در زمستان پیش رو و بهار آینده، تزریق واکسن به نوجوانان را گسترش دهیم.»

پروفسور اپنشاو افزود: «به نظرم آنگونه که مشهود است راه ما برای جلوگیری از شیوع بیماری، ارائه واکسن به این گروه سنی خواهد بود.»

مساله واکسینه کردن کودکان موضوع محوری مناظراتی شدید است. برخی اساتید دانشگاه گفته‌اند اشتباه است به کودکان که خطر ابتلای آن‌ها به بیماری بسیار پایین است واکسن بزنیم در حالی که افراد آسیب‌پذیر در سایر کشورها هنوز دوز اول واکسن را دریافت نکرده‌اند.

دیگران می‌گویند مهم است که واکسن را به نوجوانان هم تزریق کنیم تا جلو شیوع بیماری را بگیریم و از اخلال بیشتر در آموزش جلوگیری کنیم.

دانشمندان مستقل می‌گویند کودکان بالای ۱۲ سال در بریتانیا باید «به محض امکان» واکسینه شوند تا صعود تصاعدی گونه دلتا متوقف شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر استیون گرین، متخصص بیماری‌های مسری در دانشگاه لیدز، به ایندیپندنت گفت که واکسینه نکردن میلیون‌ها کودک احتمالا جلو رسیدن بریتانیا به حد نصاب «۸۵ تا ۹۰ درصد» مصونیت را می‌گیرد و واکسیناسیون باید برای سراسر جمعیت اعمال شود تا از شیوع گونه دلتا جلوگیری شود.

اسرائیل، فرانسه و ایالات متحده همینک نیز از واکسن فایزر برای واکسینه کردن نوجوانان استفاده می‌کنند ولی مقام‌های بهداشتی بریتانیا منتظر اطلاعات بیشتری است.

در پایان هفته گذشته، ۲۷ ژوئن، معلوم شد کمیته مشترک واکسینه کردن و مصون‌سازی درباره واکسینه کردن نوجوانان تا ماه آینده تصمیمی نخواهد گرفت.

پروفسور اپنشاو گفت گرچه خطر ابتلای کودکان و نوجوانان به بیماری تقریبا پایین است اما نریخ بیماری بین آنان «صفر نیست».

او افزود: «واکنش ایمنی بین بزرگسالان و نوجوانان بسیار شبیه است. پژوهشی بود که نشان می‌داد واکنش ایمنی در نوجوانان متفاوت است ولی درواقع مطالعات دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد واکنش ایمنی بدن در افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله بسیار شبیه واکنش ایمنی بزرگسالان است.»

روز دوشنبه، ۲۸ ژوئن، ساجد جاوید، وزیر بهداشت جدید بریتانیا، گفت لغو آخرین محدودیت‌های کووید «هرچه زودتر و به محض اینکه بتوانیم اولویت اصلی» او خواهد بود.

اما پروفسور اپنشاو گفت هنوز این امکان وجود دارد که آنچه به «روز آزادی» معروف شده، یا ۱۹ ژوئیه که برای پایان یافتن محدودیت‌ها در انگلستان تعیین شده است، شاید نیاز باشد به تعویق افتد.

او گفت: «در این لحظه امیدوارم بتوانیم نرخ واکسینه کردن را بسیار بالا ببریم و ۱۹ ژوئیه تاریخی منطقی است اما به نظرم باید این را هم در نظر داشته باشیم که در حال مبارزه با یک ویروس هستیم و این یک بحث سیاسی قطبی‌‌شده نیست، مبارزه علیه ویروس کرونا است.»

پروفسور اپنشاو افزود: «امکان این وجود دارد که گونه دلتا بسیار مسری‌تر باشد» و ارتباط میان موارد ابتلا و پذیرش در بیمارستان «کاملا از هم جدا نشده» است.

© The Independent