اختلاف نظرها درباره «ظاهر لاغر و شکننده» رهبر کره شمالی

این نخستین اشاره مستقیم رسانه‌های پیونگ‌یانگ به لاغر شدن کیم جونگ اون است 

کارشناسان می‌گویند، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی ۱۰ تا ۲۰ کیلو وزن کم کرده است - STR / KCNA VIA KNS / AFP

رسانه‌های دولتی کره شمالی برای نخستین بار اشاره‌ای مستقیم به کاهش وزن چشمگیر کیم جونگ اون، رهبر آن کشور، کرده‌اند. در این رسانه‌ها، گفته‌های یکی از مردم محل نقل شده که می‌گوید قلب مردم کره شمالی شکسته است و با اشک در چشم، نگران «ظاهر لاغر و شکننده» رهبر کشورشان هستند. 

روز جمعه تلویزیون دولتی کره شمالی مردی را بدون ذکر نام وی، در پیونگ‌یانگ، پایتخت کشور، نشان داد که می‌گفت: «وقتی ظاهر لاغر و شکننده رهبر را دیدیم، قلب ما مردم به درد آمد. همه می‌گویند طبیعتا چشمان‌شان پر از اشک شده است.»

خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از برخی کارشناسان گفت که پخش این خبر، کوششی برای افزایش حمایت داخلی از تلاش‌های آقای کیم برای رسیدگی به مشکلات اقتصادی کره شمالی است که در اثر دنیاگیری ویروس کرونا، سوءمدیریت، تحریم‌های اقتصادی سازمان ملل، و سوانح طبیعی، افزایش یافته‌اند. 

در تصاویری که رسانه‌های دولتی اخیرا از این رهبر ۳۷ ساله منتشر کرده‌اند، به نظر می‌رسد که او وزن زیادی از دست داده است. آقای کیم ۱۷۰ سانتیمتر قد دارد و وزنش قبلا حدود ۱۴۰ کیلو برآورد می‌شد. کارشناسان حالا می‌گویند او ۱۰ تا ۲۰ کیلو وزن کم کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کیم جونگ اون، سومین رهبر کره شمالی پس از پدر و پدربزرگ خود است. وضعیت سلامتی او از نزدیک از سوی کسانی که سرنوشت کره شمالی را دنبال می‌کنند، تعقیب می‌شود، چرا که او جانشین خود را تعیین نکرده است و روشن نیست اگر بمیرد یا قادر به فعالیت نباشد، چه کسی ظرفیت‌های نظامی گسترده آن کشور را، از جمله بمب‌های هسته‌ای آن، در اختیار می‌گیرد.

برخی تحلیل‌گران در سئول، پایتخت کره جنوبی، می‌گفتند علت لاغر شدن آقای کیم شاید آن باشد که برای بهبود سلامتی‌اش رژیم گرفته است. برخی دیگر می‌گویند او احتمالا مشکلات جدی سلامتی دارد. 

در خانواده کیم مشکلات قلبی سابقه بسیاری دارد. هم پدر و هم پدربزرگ او بر اثر عارضه قلبی درگذشتند. آقای کیم شهرت زیادی نیز به عادت‌هایی چون مشروب خوردن و سیگار کشیدن دارد که سلامتی‌اش را بیشتر به خطر می‌اندازد.

ویروس کرونا آسیب سنگینی به کره شمالی وارد آورده است. در پی بروز و شیوع ویروس کرونا در سطح جهانی، کره شمالی مرزهای خود را برای کنترل آن بیماری بست و این اقدام،  بازرگانی بین‌المللی آن کشور را هم که پیش از آن نیز محدود بود، دچار بحران‌های بیشتر کرد. در عین حال، تحریم‌های تحت رهبری آمریکا از یک سو و توفان‌های تابستانی سال گذشته از سوی دیگر، نیز به اقتصاد آن کشور به‌شدت ضربه زده‌اند. آقای کیم در ماه‌های گذشته از این گفته است که کشورش درگیر «بدترین بحران تاریخ» خود است و خواهان مقابله با‌ آن شده است.