گل سرخ، الهام بخش هزاران ساله هنرمندان

نمایشگاه «دلربا؛ گل سرخ در مُد» به تاثیر گل سرخ بر مد و پوشاک خواهد پرداخت

گل سرخ بخش جدا نشدنی مجموعه‌های الکساندر مک کویین است -AFP

نمایشگاه «دلربا؛ گل سرخ در مد» اولین بررسی فرهنگی اجتماعی گل رز در مد است که تابستان امسال برگزار خواهد شد.

برگزارکنندگان این نمایشگاه در موزه اف‌آی‌تی (FIT) امسال بخش‌های جانبی  این نمایشگاه را به طور مجازی را برگزار کردند تا از سراسر جهان، کارشناسان بخش مد و خوش‌پوشی و فرهنگ، در مورد تأثیر شگفت‌آور گلی که «بعضی‌اوقات نفرین و گاهی پرستیده شده و با درک عشق پیوندی ناگسستنی دارد» گفتگو کنند. به گفته آن‌ها «جای تعجب نیست که این گل ظریف و معطر - و همچنین خارهای تیز آن – الهام‌بخش معانی بی‌پایان برای هنرمندان، نویسندگان و طراحان بوده است.» گل رز بر فرم و تزئینات لباس، جواهرات و تصویر جامعه بسیار تأثیر داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گل که در گونه‌های متفاوت و بومی خود بیش از ۳ میلیون سال است روی کره زمین می‌روید و گل می‌دهد، هزاران سال است که با تجارت، فرهنگ، سیاست، دین، ​​جنسیت، غذا، زیبایی و هویت جوامع انسانی عجین شده است.

در این رویداد به اهمیت گل رز را در مد و ظاهر لباس از حدود سال ۱۷۵۰ تاکنون پرداخته خواهد شد و در طی آن بیش از هفتادوپنج شی‌ء که به لحاظ تاریخی و زیبایی‌شناختی، اهمیت نمادین، ​​اجتماعی-اقتصادی و سیاسی، داشته باشند، انتخاب و معرفی خواهند شد.

 این نمایشگاه توسط امی دو لا هی، از مرکز نظارت بر مد در کالج مد لندن و کالین هیل، مسئول لباس و لوازم جانبی در موزه در FIT، اداره می‌شود. پروژه مهم بعدی وی همکاری با سیمون کوستین در یک سری نمایشگاه‌های لباس فرهنگ مردم انگلیس است.

او می‌گوید: «گل رز پیوندی ناگسستنی با طراحان، نویسندگان و هنرمندان دارد و نمود عشق، زیبایی، سکس، جنسیت، گناه، هویت جنسی و مرگ بوده است.»

ماریا مکنزی، از مدرسه هنر گلاسگو، در این رویداد درباره نقش رایحه این گل در تجارت و تاریخ عطر داشت، صحبت کرد. او گفت عطر و بوی گل رز تقریباً برای تمام جهان شناخته‌شده است. او همچنین به تاریخ حضور رایحه شیرین رز در ادبیات و هنر ازجمله در فرهنگ‌های متأثر از اسلام پرداخت و با اشاره به تاریخ گلاب در ایران باستان از تمرکز ادبیات فارسی بر آن مخصوصاً در شعرهای شاعرانی چون سعدی سخن گفت.

شرکت‌کنندگان دیگر این رویداد کالن هیل و الیزابت وی از موزه اف‌آی‌تی بودند که درباره برگزاری و روند انتخاب آثار هنری در این نمایشگاه توضیح دادند. این آثار شامل کلاه‌های تزئین شده، لباس، گلدوزی روی پارچه، تابلوهای نقاشی از قرن‌های گذشته تا مجموعه لباس‌های طراحان معاصر است. از جمله کت‌وشلوار مردانه طرح گل سرخ خانه مد گوچی در سال ۲۰۱۷. همچنین درباره گل رز و تأثیر نقش‌مایه‌های آن بر هنرمندانی چون نوی رکی نینومیا و الکساندر مک کویین نیز گفتگو کردند. الکساندر مک کویین طراح لباس عروس کیت میدلتون، دوشس کمبریج است. 

موزه FIT، در سال ۱۹۶۹ تأسیس شد از سال ۱۹۷۵ به این‌سو نمایشگاه‌ها متعددی با تمرکز بر روی تاریخ هنر و مد برگزار کرده است.

بیشتر از مُد و زیبایی