گزارش رسمی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از ۱۴۳ مورد مشاهده بشقاب‌پرنده

این گزارش مربوط به مشاهدات از سال ۲۰۰۴ به این سو است

در گزارش جدید سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا که بی‌صبرانه انتظارش کشیده می‌شد، گفته شده است که از سال ۲۰۰۴ به این سو مجموعا ۱۴۳ شیء پرنده ناشناس دیده شده است که قابل توضیح نیستند.

در این گزارش که دفتر مدیر اطلاعات ملی (هماهنگ‌کننده سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا) منتشر کرده است، گفته شده است كه از این تعداد، ۲۱ مورد از مشاهدات که با ۱۸ رویداد مختلف مرتبط بودند، نشان از وجود فناوری‌ای فراتر از توانایی‌های شناخته شده آمریکا داشتند.

این گزارش که به کنگره ارسال شده و در دسترس عموم قرار گرفته است، حدس و گمان‌ها را درباره وجود حیات ماورای منظومه شمسی تقویت می‌کند.

انتشار این گزارش تغییر سریع و چشمگیری نیز در نگاه رسمی نسبت به موضوع «بشقاب‌پرنده‌» یا «پدیده پرنده ناشناس» (UFO) و افرادی که آن را گزارش می‌کنند، به وجود می‌‌آورد.

این موضوع که پیش از این نادیده گرفته می‌شد و تصور مغشوش یا گمراه باورمندان به نظریه توطئه‌ تلقی می‌شد، اینک جایگاه بسیار محکم‌تری در گفتمان‌های عمومی به خود اختصاص داده است؛ عمدتاً به این دلیل که بسیاری از کسانی که این مشاهدات را گزارش کرده‌اند، نظامی بوده‌اند. در واقع، نیروی دریایی ایالات متحده یکی از همکاران دفتر مدیر اطلاعات ملی در تهیه این گزارش بوده است.

در این گزارش آمده است: «این گزارش مروری کلی برای سیاست‌گذاران از چالش‌های مرتبط با توصیف تهدید بالقوه پدیده‌های پرنده ناشناس است. این گزارش در عین حال، ابزاری برای توسعه فرایندها، سیاست‌ها، فناوری‌ها و آموزش‌های مربوطه برای ارتش ایالات متحده و سایر پرسنل دولت ایالات متحده در صورت رویارویی آنان با پدیده‌های پرنده ناشناس است؛ با این هدف که  توانایی جامعه اطلاعاتی را در درک تهدید این پدیده افزایش دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش می‌افزاید:‌ «پدیده‌های پرنده ناشناس به وضوح خطری برای ایمنی پروازها است و نیز ممکن است امنیت ملی ایالات متحده را به چالش بکشد. نگرانی‌های ایمنی عمدتاً مربوط به اختلالاتی است که در ارتباطات رادیویی هواپیماها ایجاد می‌شود. همچنین، اگر معلوم شود که پدیده‌های پرنده ناشناس ابزار کشورهای متخاصم برای جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی است یا شواهدی به دست آید در تایید این که یک دشمن بالقوه، پیشرفت فناورانه عظیمی کسب کرده است، چالشی برای امنیت ملی خواهد بود.»

مقامات ارشد آمریکایی که بدون افشای نام خود درباره این گزارش با خبرنگاران سخن گفته‌اند، اظهار می‌دارند كه بسیاری از موارد مشاهده «UFO» را خلبانان نیروی دریایی آمریکا گزارش کرده‌اند، و از سرعت و قدرت مانور توصیف‌ناپذیر این اشيای پرنده خبر می‌‌دهند.

به دلیل تکرر مشاهدات ارتش ایالات متحده، و نیز حمایت سیاستمداران مانند هری رید و اخیراً مارکو روبیو، عزم راسخی پدید آمده است تا اطمینان حاصل شود که آیا این مشاهدات مربوط به آزمایش هواپیماهای جدید روسی یا چینی است، یا خیر. بیشتر کارشناسان آمریکایی باور دارند که این کشورها فاقد چنین فناوری‌ای هستند.

این گزارش می‌گوید: «در حال حاضر شواهدی در اختیار نداریم که نشان دهد هیچ‌یک از این پدیده‌های پرنده ناشناس بخشی از یک برنامه جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی از سوی یک کشور خارجی باشد، یا از موفقیت یک کشور متخاصم به دستیابی به پیشرفت عمده فناورانه خبر بدهد.»

«با توجه به چالش ضد‌اطلاعاتی بالقوه، به جمع‌آوری شواهد در این خصوص ادامه می‌دهیم؛ به ویژه که برخی از پدیده‌های پرنده ناشناس در نزدیکی تاسیسات نظامی یا هواپیماهای حامل پیشرفته‌ترین سیستم‌های راداری دولت ایالات متحده مشاهده شده‌اند.»

از یکی از مقامات رسمی که با خبرنگاران در این باره سخن گفته است، درباره امکان توضیح فرازمینی برای مشاهدات سوال شد. این مقام مسئول پاسخ داد: «هدف این گروه ویژه، ارزیابی جست‌وجوی حیات فرازمینی نیست. ... مسئولیتی که به ما محول شد، در آن زمینه نبوده است.»

این مقام مسئول گفت که از ۱۴۴ گزارش، «هیچ نشانه روشنی برای توضیح فرازمینی در مورد آن‌ها نداریم، اما هر نتیجه‌ای را که داده‌ها ما توضیح دهد، خواهیم پذیرفت.»

مقامات گفتند که جز یک مورد که به «گرفتگی آسمان» نسبت داده شده است، برای بقیه موارد توضیحی وجود ندارد. برای موارد باقیمانده، دولت هنوز به این نتیجه نرسیده است که آیا منشا فرازمینی داشته‌اند یا خیر.

یکی از مقامات افزود: «ما همچنان تلاش و انرژی زیادی برای ردیابی این موضوع به کار می‌گیریم و آن را با دقت رصد می‌کنیم. هیچ چیز در این مجموعه داده‌ها ما را به وضوح به سمت توضیح فرازمینی سوق نمی‌دهد.»

آدام شیف، نماینده مجلس و رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، در بیانیه‌ای گفت: «به طرز فزاینده‌ای روشن شده است که پدیده‌های پرنده ناشناس اتفاقات نادری نیستند و دولت نیازمند اتخاذ روشی واحد برای جمع‌آوری‌، تجزیه و تحلیل، و تعیین بافتار این رویدادها است.»

گزارش تکمیلی از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان