موشک، شهاب‌سنگ یا بشقاب پرنده؟

سابقه مشاهده اشیاء نورانی در آسمان ایران طولانی است

مشاهده یک شیء نورانی دیگر در آسمان ایران، بار دیگر توجه‌ها را به این موضوع جلب کرده که آیا این اجسام که هر از گاهی در آسمان ایران و دیگر کشورها دیده می‌شوند، همانگونه که برخی مقامات نظامی می‌گویند، موشک‌های بالستیک در حال آزمایش هستند، یا آنگونه که برخی اختر‌شناسان می‌گویند، شهاب‌سنگ‌‌های در حال سوختن و یا اینکه نظریه گروهی صحیح است که ادعا می‌کنند، این اشیاء نورانی به فرا زمینی‌ها تعلق دارند.

جمعه شب یک شیء نورانی در آسمان شماری از شهرهای ایران از جمله مشهد و طبس، مشاهده شد. شاهدان محلی می گویند که شیء نورانی برای مدت کوتاهی در آسمان دیده شده و سپس محو شده است. فیلم‌های منتشر شده در رسانه‌ها و فضای مجازی نیز صحت وجود این شیء نورانی را تایید می‌کند. در گزارش‌های اولیه به نقل از برخی منابع نظامی اعلام شد که این شیء نورانی، یک کپسول حامل موشک قاره‌پیما بوده که روسیه آزمایش کرده است.

فارس در این زمینه نوشت، طبق گزارش‌های مردمی حوالی ساعت 20 جمعه شب، شیء نورانی در آسمان مناطقی از بیرجند، خوسف، زیرکوه، اسفدن مود و شاهرخت رؤیت شد.

بنا به گفته شاهدان، این شیء در حال سوختن بوده که پس از دقایقی از آسمان محو شده است.

روابط عمومی پدافند هوایی شرق کشور با اشاره به مشاهده شیء نورانی در برخی از شهرهای استان خراسان‌جنوبی، گفت: این شیء شهاب‌سنگ بوده که در آسمان اغلب نقاط استان دیده شده است.

قدس آنلاین هم به نقل از مدیرکل امنیتی انتظامی خراسان رضوی نوشت: این شیء احتمالا یک شهاب سنگ یا قطعه‌ای از ماهواره قدیمی در فضا بوده که پس از برخورد با جو دچار انفجار شده و نور ناشی از آن به مدت ۲۸ ثانیه در آسمان ایران مشاهده شده است.

 

تاریخچه اشیاء نورانی در آسمان ایران

این نخستن باری نیست که این اشیاء نورانی در آسمان ایران مشاهده می‌شوند. در دو دهه گذشته تقریبا هر سال، گزارش‌هایی در این زمینه منتشر شده و ساکنان اغلب شهرهای ایران چنین مشاهده‌هایی داشته‌اند. همزمان اخباری از مشاهده اجسام نورانی در کشورهای منطقه نیز منتشر شده است.

برای مثال در ۱۹ خرداد ۹۱، باشگاه خبرنگاران از رویت یک شیء نورانی در آسمان ایران، قزاقستان، لبنان، اسرائیل و ارمنستان خبر داد. نخست این خبر به رزمایش پدافند غیر‌عامل ارتباط داده شد که به طور همزمان در ایران درحال برگزاری بود. اما در مدت کوتاهی این ارتباط تکذیب شد و خبرگزاری ان بی سی مدعی شد، آزمایش موشک قاره‌پیمای روسیه، دلیل مشاهده این شیء نورانی بوده است.

محمد حسین الماسی، کارشناس نجوم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه چند سال پیش نیز نوری مشابه در آسمان ایران دیده شده بود گفت: چند روز پس از مشاهده آن نور، مشخص شد که مخزن سوخت یکی از ماهواره های پرتاب شده از سوی ناسا دچار حادثه شده و با انفجار آن این نور پدید آمده است. او با اشاره به اینکه شهاب سنگ می تواند گزینه دوم باشد، توضیح داد: شهاب سنگ‌ها پس از ورود به جو زمین به علت مجاورت با اکسیژن می سوزند و شاید علت نور دیشب یک شهاب سنگ باشد.

اما در همان زمان، یگال پت ال، رئیس انجمن نجوم اسرائیل درباره اینکه این پدیده مربوط به انفجار شهاب سنگ باشد، ابراز تردید. یدیعوت آحارونوت به نقل او نوشت: این احتمالا یک تست موشکی بوده است. موشک احتمالا از کنترل خارج شده و باقیمانده‌ها و سوخت آن همان چیزی بوده اند که مردم آنها را دیده اند. این موشک تا ارتفاع 200-300 کیلومتری رسیده و به این علت از مکان های مختلف قابل مشاهده بوده است.

به طور همزمان وادیم کوال، رئیس بخش حفاظت اطلاعات نیروهای استراتژیک موشکی در وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، این کشور موشک بالستیک بین قاره‌ای "Topol ”را آزمایش کرده است.

مشابه این پدیده در خرداد 1386 در آسمان ایران مشاهده شده بود. در گزارش‌های مربوط به توضیح شیء نورانی از آن زمان آمده است که احتمالا بخشی از سوخت مرحله دوم یکی از موشک‌های فضایی بر فراز آسمان خاورمیانه منتشر شد و ابر مثلثی‌شکل درخشانی را پدید آورد که پس از غروب آفتاب دیده شد.

این اشیاء نورانی تنها در آسمان ایران و خاورمیانه مشاهده نمی‌شوند. آذر 1388 نیز مارپیچ نورانی عجیبی در آسمان نروژ دیده شد که بعدا دلیل آن، نقص فنی در آزمایش موشکی بالستیک بود که از یک زیردریایی اتمی روسیه در اقیانوس منجمد شمالی شلیک شده بود.

یکی ازقدیمی‌ترین موارد مشاهده این اشیاء در ایران به سال ۱۳۵۵ باز می‌گردد. زمانی که در آسمان شمال تهران یک شیء پرنده نورانی دیده شد و جنگنده‌های نیروی هوایی برای شناسایی آن اعزام شدند. خلبان‌های این جنگنده‌ها اعلام کردند، پس از نزدیک شدن به شیء مورد نظر، سیستم رادیویی و وسایل ارتباطی آنها از کار افتاد و در نهایت بدون شناسایی این شیء به ماموریت خود پایان دادند.

به این ترتیب این رویداد مانند بسیاری دیگر از موارد مشاهده اشیاء نورانی در آسمان کشورها بدون توضیح ماند و هیچگاه روشن نشد که این شیء دقیقا یک موشک بوده یا شهاب‌سنگ و یا آنگونه که گروهی ادعا می‌کنند، بشقاب پرنده.

ریشه تاریخی و دینی

محمد حیدری، اخترشناس رصد خانه پاریس در توضیح این پدیده می‌گوید، ریشه آنچه که در اصطلاح عمومی، بشقاب پرنده شناخه می‌شود به پس از جنگ جهانی دوم باز می‌گردد، البته ریشه‌های مذهبی هم در مورد فرود آمدن اشیاء آسمانی بر زمین وجود دارد که در کتاب‌های آسمانی مانند تورات به آنها اشاره شده است.

به گفته او در اغلب موارد انواع خطاهای چشم، وجود پديده های نوری که توسط ستارگان دنباله دار يا حتی سياره های روشن منظومه شمسی ايجاد می شوند، بعضی پديده های جوی و سوختن باقی‌مانده‌ ماهواره های فضایی فرسوده پس از برخود به جو، تصویری از یک شیء نورانی در حال پرواز در آسمان ایجاد می‌کند.

حیدی می‌افزاید، البته در  برخی موارد اندک هم هیچ توضیحی برای اینکه شیء نورانی چه بوده، وجود ندارد.

در این بین برخی گزارش‌ها به آزمایش‌های سری اشاره می‌کند که کشورهایی مانند روسیه، چین یا آمریکا در حال انجام آن هستند و از آنجایی که نمی‌خواهند اخبار مربوط به ماهیت این آزمایش‌ها رسانه‌ای شود، بدون تکذیب یا تایید گمانه‌زنی‌ها، فضا را مبهم نگاه می‌دارند.