بیست و دو سال و شش ماه حکم زندان برای پلیسی که جورج فلوید را کشت

وکیل خانواده جورج فلوید «حکم تاریخی» دادگاه را ستود

درک شووین، مامور پلیسی که سال گذشته در خیابان‌های شهر مینیاپولیس آمریکا، شهروند سیاه‌پوستی به نام جورج فلوید را کشت-REUTERS

درک شووین، مامور پلیسی که سال گذشته در خیابان‌های شهر مینیاپولیس آمریکا، شهروند سیاه‌پوستی به نام جورج فلوید را کشت روز جمعه به بیست و دو سال و شش ماه زندان محکوم شد.

آقای شووین با کتی به رنگ خاکستری و لباسی سفید در دادگاه ظاهر شد و در اظهارات کوتاه خود به خانواده فلوید تسلیت گفت. پیش از او دختر هفت ساله آقای فلوید، جیانا، پیغامی ویدئویی به دادگاه ارائه کرد و خطاب به پدرش گفت: «دلم برایت تنگ شده و دوستت دارم.»

دو برادر آقای فلوید و یکی از دیگر اقوام او نیز خاطراتش را بازگویی کردند: از جمله حضورش در مهمانی‌های تولد یا فارغ‌التحصیلی و سایر موارد خانگی.

فیلونیز فلوید، یکی از برادرها، گفت: «من و خانواده‌ام حکم ابد گرفته‌ایم چرا که جورج هرگز باز نمی‌گردد.»

کارولین پالنتی، مادر جورج فلوید، نیز در دادگاه صحبت کرد و جورج را پسر محبوبش خواند و گفت لحظه تولد او شادترین لحظه زندگی‌اش بوده است.

طبق قانون ایالت مینه‌سوتا آقای شووین می‌تواند پس از طی دو سوم دوران زندان خود (یعنی پانزده سال) به طور مشروط از زندان آزاد شود. وکلای او تقاضای محاکمه جدیدی کرده بودند اما قاضی چند ساعت پیش از اعلام حکم این تقاضا را رد کرد.

در ایالت مینه‌سوتا گستره پیشنهادی برای این جرم ده سال و هشت ماه تا پانزده سال زندان است اما قاضی تصمیم گرفت فراتر از آن برود.

مرگ آقای فلوید منجر به شعله‌ور شدن مجدد جنبش وسیعی برای حقوق سیاه‌پوستان در آمریکا و ماه‌ها تظاهرات‌های خیابانی شده بود؛ جنبشی که از سال ۲۰۱۴ تحت نام «جان سیاهان اهمیت دارد» فعالیت مي‌کند.

قاضی، پیتر کاهیل، اما گفت مجازاتی که او تعیین کرده بر اساس احساسات یا نظرات افکار عمومی نیست. او اما گفت که می‌خواهد «درد عمیق و عظیمی که تمام خانواده‌ها، بخصوص خانواده فلوید، تحمل کرده‌اند به رسمیت بشناسد.»

این قاضی در حکم ۲۲ صفحه‌ای خود گفت دو عامل باعث شده که مجازاتی فراتر از گستره معمول تعیین کند: یکی این‌که آقای شووین از موقعیت اعتماد و قدرت خود سواستفاده کرده و دیگر این‌که رفتارش نسبت به فلوید با خباثتی خاص همراه بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این حکم می‌خوانیم که شووین «به طور عینی به خواسته‌های آقای فلوید بی‌اعتنا بود با این‌که او برای جانش تقلا می‌کرد و به روشنی هراسان از این واقعیت بود که می‌دانست احتمالا قرار است بمیرد.»

در فیلمی که از صحنه کشته شدن فلوید منتشر شده می‌بینیم که آقای شووین ۹ دقیقه و ۲۹ ثانیه زانوی خود را روی گردن او نگه می‌دارد در حالی که فلوید، که دستانش هم دستبند زده شده می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم.» این فیلم توسط نوجوانی ۱۷ ساله و از طریق تلفن موبایل او ضبط شده بود.

دادستانی البته تقاضای ۳۰ سال زندان کرده بود. در مقابل، اریک نلسون، وکیل مدافع شووین، گفته بود آقای شووین باید از زندان آزاد شود و و تحت آزادی مشروط باشد و یا حداقل میزانی کم‌تر از آن‌چه گستره قانونی مطرح کرده زندانی شود. این وکیل گفته بود «پیشینه» آقای شووین، این‌که قبلا مرتکب جرمی نشده، این‌که احتمال بسیار از شرایط آزادی مشروط تبعیت می‌کند، «واقعیات نامعمول این پرونده» و این‌که او بخشی از «نظامی «معیوب»» است باید باعث شود قاضی در حکم او تخفیف دهد.

آقای شووین ۴۵ سال دارد و در ماه آوریل بود که توسط هیات منصفه در سه مورد مقصر شناخته شد: قتل غیرعمد درجه دوم،‌ قتل درجه سه و کشتن (پایین‌تر از قتل) درجه دو.

جلسه دادگاه در ماه آوریل توسط میلیون‌ها نفر در سراسر جهان دنبال می‌شد. جلسه اعلام حکم نیز توسط بسیاری دنبال شد: از جمله مردمی که در تقاطع دو خیابان شیکاگو و سی و هشتم در مینیاپولیس گرد آمده بودند و روی تلفن‌هایشان آن‌را تماشا می‌کردند. این همان جایی است که آقای فلوید در آن به قتل رسید.

بیرون دادگاه حامیان آقای فلوید به حکم دادگاه واکنش نشان دادند. خواهر او، بریجت که بنیانگذار «بنیاد یادبود جورج فلوید» است با صدور بیانیه‌ای گفت این حکم نشان می‌دهد که «مسائل توحش پلیس بالاخره دارند جدی گرفته می‌شود.» او اما در ضمن تاکید کرد: «اما ما هنوز راهی طولانی پیش رو داریم و باید تغییرات بسیاری به میان آوریم تا مردمان سیاه‌پوست و قهوه‌ای‌پوست بالاخره احساس کنند که نیروهای پلیس در این کشور با آن‌ها برخوردی منصفانه و انسانی دارند.»

اصطلاح «توحش پلیس» اصطلاحی رایج نزد منتقدین استفاده نیروی بیش از حد از سوی پلیس است. در ادبیات رایج زبان انگلیسی (بخصوص در آمریکا) معمولا به افرادی که پیشینه‌شان به جنوب آسیا یا خاورمیانه بازمی‌گردد «قهوه‌ای‌پوست‌» اطلاق می‌شود.

بن کرامپ، وکیل خانواده فلوید، با انتشار بیانیه‌ای «حکم تاریخی» دادگاه را ستود.

کیت الیسون، دادستان کل ایالت مینه‌سوتا (که خود سیاه‌پوست و مسلمان است و از چهره‌های شناخته‌شده جناح چپ حزب دموکرات به شمار می‌رود) در واکنش به حکم دادگاه گفت از این لحظه باید برای «اعلام تعهد مجدد به تغییرات اجتماعی واقعی که ما را در راه عدالت پیشتر می‌برد» استفاده شود.

سه مامور پلیس دیگر که در دستگیری فلوید نقش داشتند متهم به همدستی در قتل او هستند. این سه (تو تائو، توماس لین و الکساندر کوئنگ) اعلام «عدم تقصیر» کرده‌اند و از این رو باید محاکمه شوند. محاکمه آن‌ها در ماه مارس ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد.

آقای شووین از زمان مجرم شناخته شدنش در ماه آوریل در زندان «فسیلیتی اوک پارک هایتز مینه‌سوتا» در حومه‌های شهر مینیاپولیس بوده است و برای امنیت خودش در بخشی مجزا از سایر زندانیان نگهداری می‌شود. وزارت تادیبی ایالت مینه‌سوتا حالا باید تصمیم بگیرد که او برای بقیه دوران حبس به کجا منتقل می‌شود.

بیشتر از جهان