مرگ فعال سیاسی در زندان تشکیلات خودگردان فلسطین

کالبدشکافی نشان داده که در بسیاری از نقاط بدن نزار بنات از جمله سر و گردن آثار کبودی و جراحت و شکستگی وجود دارد

تجمع اعتراضی فلسطینی‌ها در رام‌الله به کشته شدن نزار بنات در زندان تشکیلات خودگردان فلسطینی -ABBAS MOMANI / AFP

پس از کالبدشکافی فعال سیاسی فلسطینی که در زندان نیروهای امنیتی محمود عباس جان‌ باخته بود، اکنون کمیسیون مستقل تشکیلات فلسطینی برای حقوق بشر اعلام کرده است که او در ناحیه سر متحمل ضرباتی بوده است.

خانواده نزار بنات، منتقد سرشناس تشکیلات خودگردان فلسطینی به ریاست محمود عباس، گفتند که نیروهای تشکیلات فلسطینی شبانه به خانه او ‌در شهر الخليل در کرانه غربی ریخته و او را با میله فلزی کتک زدند و سپس بازداشت کردند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید تشکیلات خودگردان فلسطینی حاضر به اظهارنظر درباره گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر نشده است. تشکیلات خودگردان فلسطینی پیشتر نیز از اظهار نظر درباره شرایط مرگ بنات خودداری کرده بود.

پیشتر صدها فلسطینی خشمگین از مرگ نزار بنات مقابل منزل محمود‌ عباس در رام‌الله تجمع کرده و خواستار استعفای او شدند. این تجمع وزارت خارجه آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد را بر آن داشت تا خواستار انجام تحقیقات شفاف درباره مرگ بنات شوند.

محمد شطایه، نخست‌وزیر تشکیلات فلسطینی و هم‌پیمان محمود عباس، دستور تشکیل کمیته‌ای برای تحقیق درباره مرگ بنات را صادر کرده و گفته است که کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز در آن خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما کمیسیون مستقل حقوق بشر گفت ترجیح می‌دهد تحقیقاتش را جداگانه انجام دهد. این کمیسیون با مجوز خانواده بنات پیکر نزار بنات را کالبدشکافی کرد و نتایج اولیه را شامگاه پنجشنبه اعلام کرد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر فلسطینی می‌گوید:‌ «کالبدشکافی نشان داده است که در بسیاری از نقاط بدن از جمله سر، گردن، شانه‌ها، سینه، پشت و دست‌ها و پاها آثار کبودی و جراحت وجود داشته و مچ دست‌ها و دنده‌اش ترک برداشته است.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر فلسطینی همچنین نوشته است:‌ «نتایج اولیه کالبدشکافی حاکی از مرگ غیرطبیعی است اما برای اعلام قطعی دلیل مرگ باید در انتظار نتایج آزمایش از نمونه‌های بافتی بمانیم.»

در تجمع اعتراضی فلسطینی‌ها در رام‌الله در شامگاه پنجشنبه، نیروهای امنیتی و معترضان درگیر شدند و به سوی آنان گاز اشک‌آور و نارنجک‌های صوتی پرتاب کردند.

نزار بنات، فعال اجتماعی ۴۳ ساله‌ای بود که تشکیلات خودگردان به ریاست محمود عباس را به فساد متهم کرده بود. یکی از موارد اعتراضی او به عباس، توافق اخیر با اسرائیل سر تبادل واکسن کووید-۱۹ و دریافت واکسن‌های نزدیک به انقضاء تاریخ از اسرائیل و همچنین اقدام عباس در به تاخیر انداختن انتخابات بود. بنات برای رقابت در انتخابات پارلمانی ثبت‌نام کرده بود.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که محمود عباس اغلب منتقدان خود را بازداشت می‌کند و یک دهه است که ریاست تشکیلات خودگردان فلسطینی را در اختیار داشته است.

عمر شاکر، از دیده‌بان حقوق بشر گفت:‌ «مرگ نزار بنات، فعال فلسطینی که اندکی پس از بازداشت توسط تشکیلات فلسطینی جان باخت، غیرعادی نیست. نیروهای تشکیلات خودگردان سال‌هاست که دگراندیشان و منتقدان را به شکل خودسرانه بازداشت می‌کنند و مورد بدرفتاری و شکنجه قرار می‌دهند.»

تشکیلات خودگردان فلسطینی اتهام فساد و شکنجه را رد می‌کند و می‌گوید افراد را به دلیل دیدگاه‌های سیاسی‌شان بازداشت نمی‌کند.

وزارت خارجه آمریکا مرگ بنات را حیرت‌انگیز خوانده و تشکیلات خودگردان فلسطینی را به انجام تحقیقات جامع ترغیب کرده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای درباره «محدودیت‌هایی که تشکیلات فلسطینی بر آزادی بیان مردم اعمال کرده و همچنین آزار و اذیت فعالان جامعه مدنی و سازمان‌ها» ابراز نگرانی شدید کرده است.

فرستاده صلح خاورمیانه سازمان ملل نیز در توییتی مرگ ناگهانی نزار بنات را هشداردهنده توصیف کرده است. اتحادیه اروپا نیز در توییتی ضمن ابراز تاسف، خواستار تحقیقات مستقل، شفاف و فوری درباره مرگ بنات شد.

تشکیلات خودگردان فلسطینی کرانه غربی رود اردن را که در آن ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار فلسطینی زندگی می‌کنند، تحت کنترل دارد.

نزار بنات، روز دوشنبه (۲۱ ژوئن) در صفحه فیس‌بوک خود با ۱۰۰ هزار دنبال‌کننده، سر توافق تبادل واکسن با اسرائیل از مقام‌های فلسطینی انتقاد کرده بود.

به دنبال بالا گرفتن اعتراض مردم درباره واکسن‌هایی که موعد مصرفشان رو به اتمام بود، مسئولان فلسطینی قرار تبادل واکسن را با دولت اسرائیل لغو کردند.