ایران نگران ادامه جنگ در افغانستان است

عبدالله عبدالله، از حمایت همیشگی ایران از افغانستان تشکر کرده و آقای طاهریان نیز بر ادامه این همکاری‌ها تاکید داشته است

ایران یکی از تاثیرگذارترین کشورهای منطقه در مسئله جنگ و صلح در افغانستان است-صفحه فیسبوک عبدالله عبدالله

با شدت گرفتن جنگ و ناامنی‌ها و ساقط شدن شماری از روستاها در افغانستان به دست طالبان و افزایش نگرانی‌ شهروندان افغان، رفت‌‌ وآمد مقام‌های حکومتی و نمایندگان سیاسی شماری از کشورهای منطقه به ویژه پاکستان و ایران برای دیدار با مقام‌های افغانی بیشتر شده است. در تازه‌ترین مورد، محمدابراهیم طاهریان، نماینده ویژه وزارت خارجه ایران در امور افغانستان به کابل آمده است.

او روز گذشته (۲۳ ژوئن) در دیدار با عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی این کشور، در مورد صلح و جنگ جاری در افغانستان صحبت کرد و گفت که ایران از آمدن صلح به این کشور پشتیبانی می‌کند.

دفتر مطبوعاتی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، جزئیات دیدار عبدالله عبدالله با طاهریان، نماینده ویژه وزارت خارجه ایران، را منتشر کرده است. در اطلاعیه این نهاد آمده است که دو طرف در این دیدار درباره وضعیت جاری افغانستان (جنگ و صلح) صحبت کرده‌اند. آقای عبدالله عبدالله، از حمایت همیشگی ایران از افغانستان تشکر کرده و آقای طاهریان نیز بر ادامه این همکاری‌ها تاکید داشته است.

محمد ابراهیم طاهریان، در دیدار با عبدالله عبدالله، گفته است:«جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌های صلح در افغانستان حمایت می‌کند و پایان جنگ و تامین صلح در افغانستان از طریق راه‌حل سیاسی همه شمول و فراگیر مذاکره و گفت‌وگو را خواهان است.»

آقای طاهریان تاکید کرده است: «ایران طرفدار حل بحران کنونی افغانستان از راه مذاکره و گفت‌وگو است و از ادامه‌ جنگ و بحران در افغانستان طرفداری نمی‌کند.»

عبدالله عبدالله نیز در این دیدار با اعلام موضع دولت افغانستان گفته است: «راه‌حل وضعیت کنونی افغانستان جز مذاکره و گفت‌وگو نیست. ادامه‌ این وضعیت، ویرانی افغانستان و مشکلات مردم را بیشتر می‌کند.»

عبدالله عبدالله، محمد اشرف غنی و سایر سیاستمداران افغان همیشه اعلام کرده‌اند که جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد و باید از راه مذاکره و گفت‌وگو حل شود. این مقام‌های سیاسی افغان گذشته از آنکه جنگ را راه‌حل مشکلات جاری این کشور نمی‌دانند بارها با تاکید از جامعه جهانی و همسایه‌های افغانستان به ویژه ایران و پاکستان خواسته‌اند تا برای آوردن صلح و ثبات به این کشور کمک کنند و اجازه ندهند که دشمنان افغانستان زیر سایه آن‌ها زندگی کنند و کشتار و ویرانی را ادامه دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از دولتمردان افغان، سیاستمداران و شهروندان این کشور بارها ایران را که از همسایه‌های نزدیک و تاثیرگذار در جنگ و روند صلح افغانستان محسوب می‌شود، به حمایت از طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی برای دوام جنگ در افغانستان متهم کرده‌اند. تا جایی که گفته می‌شود ایران برای منافع خود در افغانستان با رهبران طالبان رابطه پنهانی دارد و جنگجویان این گروه در افغانستان را به لحاظ مالی و معنوی حمایت می‌کند؛ اما ایران هیچ‌گاه این اتهام‌ها را نپذیرفته و بر عکس، جنگ در افغانستان را به زیان ایران خوانده و تاکید داشته‌ است که هیچ‌گاه نمی‌خواهد در همسایگی‌اش آتش ویرانگر جنگ شعله‌ور باشد.

چند روز پیش سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم گفته بود که دولتمردان این کشور، تحولات نگران‌کننده افغانستان را از نزدیک دنبال می‌کنند.

آقای خطیب‌زاده افزود: «جمهوری اسلامی ایران خواستار کاهش تنش‌ها، احترام به قانون و گفت‌وگوهای فراگیر در زمینه صلح است تا بر مشکلات موجود در افغانستان نقطه پایان گذاشته شود.»

رامش صالحی، آگاه سیاسی افغان، در مورد گفته‌های مقام‌های ایران به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «آفتاب به دو انگشت پنهان نمی‌شود. بیش از چهار دهه است جنگ در افغانستان ادامه دارد و بدون شک در این جنگ همسایه‌های ما به ویژه ایران و پاکستان دخیل‌اند. آنان جنگ را به نفع خود می‌دانند و ما دیدم که مستقیم و غیرمستقیم طالبان و سایر گروه‌های تروریستی را حمایت و تقویت کردند. خواست ما این است تا آنچه را به زبان می‌گویند در عمل هم نشان دهند تا به آنان اعتماد شود.»

از ۲۰۰۱ به این‌ سو و پس از باز شدن صفحه جدیدی در تاریخ افغانستان، جنگ میان نظامیان افغان و جنگجویان طالبان ادامه داشته است اما با گذشت بیش از ۲۰ سال، این جنگ شدت بیشتری گرفته است و طالبان با حمایت کشورهای خارجی توانسته‌اند در سطح جهانی نیز برای خود هویت کسب کنند و به جنگ و مبارزاتشان ادامه بدهند و هر روز که می‌گذرد، این گروه قوی‌تر و منسجم‌تر از گذشته می‌شوند.

به نظر می‌رسد اگر جامعه جهانی به ویژه همسایه‌های افغانستان (ایران، پاکستان، روسیه، چین ...)، از حمایت طالبان دست بردارند و برای پایان جنگ و تامین صلح پایدار صادقانه تلاش کنند، افغانستان به زودی صاحب صلح و ترقی خواهد شد که نفع آن به تمام کشورها می‌رسد؛ در غیر این صورت، آتش جنگ دامن همه را خواهد گرفت.

با تاکید دولتمردان و شهروندان افغانستان در مواجهه با جامعه جهانی و همسایه‌های این کشور برای حمایت از روند صلح و پایان جنگ در افغانستان، حالا ظاهرا همه کشورها بر این باورند که جنگ راه‌حل وضعیت کنونی این کشور نیست و یک اجماع بزرگ جهانی و منطقه‌ای نیاز است که باید هرچه زوتر شکل بگیرد.

آمریکا که در این روند (صلح برای افغانستان) در راس قرار دارد، از یک سال پیش تلاش کرد طالبان و دولت افغانستان را وادار کند سر میز مذاکره بنشینند و به یک توافق سیاسی دست یابند و بر جنگ چندین دهه‌ای این کشور نقطه پایان بگذارند. اما گفته‌ می‌شود با اینکه حکومت افغانستان در این زمینه آمادگی تام دارد، طالبان به بهانه‌های مختلف از گفت‌وگوهای صلح فرار می‌کنند و می‌خواهند از راه جنگ و زور قدرت را به دست بیاورند.

در همین حال آگاهان سیاسی افغان و سیاستمداران کشورهای خارجی که وضعیت جنگ و صلح افغانستان را دنبال می‌کنند، بر این باورند که اگر طالبان راه مذاکره و گفت‌وگو را در پیش نگیرد و بر جنگ تاکید کند، هیچ‌گاه به قدرت نخواهند رسید و افغانستان بار دیگر سال‌های «جنگ‌های داخلی و فرقه‌ای» گذشته را تجربه خواهند کرد که به نفع هیچ کشوری، به ویژه همسایه‌های افغانستان، نخواهد بود.