تجمع اعتراض‌آمیز در مقابل سفارت ایران در کابل

معترضان بر تابلو سفارت ایران رنگ سرخ به نماد «خون» پاشیدند

تجمع اعتراضی مقابل سفارت ایران در کابل - عکس از حساب کاربری همبستگی در تویتر

امروز، یک‌شنبه ۱۸خرداد ماه، گروهی از معترضان به رفتارهای اخیر ماموران جمهوری اسلامی ایران با شهروندان اهل افغانستان در مرز دو کشور و هم‌چنین در جاده‌ای در حوالی استان یزد، دست به تجمع اعتراضی زدند.

معترضان در شهر کابل، پایتخت افغانستان، رنگ سرخ به نماد «خون» بر تابلو سفارت جمهوری اسلامی ایران پاشیدند و این‌گونه خشم خود را نسبت به رفتارهای اخیر ماموران جمهوری اسلامی ایران ابراز داشتند. 

در هفته‌های گذشته و به‌خصوص پس از گزارش‌هایی از رفتار غیر انسانی ماموران مرزی جمهوری اسلامی ایران با مهاجران افغان و اجبار آنها به پریدن در رودخانه هریرود، واکنش‌های زیادی برانگیخته شد. در پی آن، جمهوری اسلامی ایران هیاتی را برای بررسی ابعاد ماجرا به افغانستان فرستاد. 

محسن بهاروند، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران که در راس هیاتی جهت بررسی این موضوع به کابل رفته بود، اعلام کرد که ایران با دولت افغانستان به توافق رسیدند که مدارک طرف افغانی نیز مورد بررسی قرار بگیرد. 

بهاروند در آن زمان گفته بود که «طرف افغانی مصاحبه‌های را با کسانی که از این حادثه جان سالم به در برده‌اند ، انجام داده است. در صورتی که این مدارک مشخص کند که تخلفی صورت گرفته است، آنان این مدارک را به مراجع بالاتر خواهند سپرد تا مورد بررسی قرار گیرد.»

به فاصله بسیار کمی از آن ماجرا، شلیک ماموران انتظامی به یک خودرو در جاده بافق-یزد که حامل مهاجران افغانستانی بوده است، منجر به آتش گرفتن خودرو می‌شود. ویدیوهای بسیار دلخراشی از لحظه آتش‌گرفتن خودرو و نیز سرنشینان آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 احمد ترحمی بهابادی، معاون سیاسی استان یزد در ایران، شلیک ماموران نیروی انتظامی ایران به خودرو مهاجران افغان را تائید کرد و گفت که گویا آن «خودرو به دلیل سرعت زیاد با موانع کنار جاده برخورد کرده و آتش ‌گرفته است.»

براساس روایت نیروی انتظامی، آن‌ها پس از اخطار توقف به این خودرو و چند شلیک هوایی، به چرخ‌های خودرو در حال فرار شلیک کردند که در پی آن شلیک و پنچر شدن چرخ‌ها، خودرو چندین کیلومتر ادامه مسیر داده و سرانجام بر اثر حریق و برخورد به موانع کنار جاده، متوقف ‌شده است.

در این حادثه سه شهروند افغانستان جان باختند. 

در پی آن حادثه، غفور لیوال، سفیر افغانستان در ایران، به شهر یزد رفت تا درباره تیراندازی به خودرو حامل مهاجران افغان تحقیق کند.

بیشتر از