علائم کرونا در حدود ۴۰ درصد مبتلایان مزمن می‌شود

علائم مزمن در زنان شایع‌تر است و این خطر با افزایش سن بیشتر می‌شود

برخی از این علائم عبارت بودند از خستگی، بدن‌درد، بی‌رمقی، بدخوابی و درد قفسه سینه- PRAKASH SINGH / AFP

پژوهشی جدید نشان داده است حدود ۴۰ درصد افراد مبتلا به کووید‌‌ـ۱۹ تا ۱۲ هفته یا بیشتر علائم مزمن بیماری را دارند. در همین حال، متخصصی هشدار داده است «اقلیت کوچکی» از مبتلایان شاید تا سال‌ها با مشکلات سلامتی مرتبط با این بیماری دست‌به‌گریبان باشند.  

به گفته پژوهشگران امپریال کالج لندن، علائم مزمن در زنان شایع‌تر است و این خطر را با افزایش سن بیشتر می‌شود.

در بخشی از پژوهش ری‌اکت‌ـ‌۲ امپریال کالج، از ۵۰۸ هزار و ۷۰۷ نفر در انگلستان سوال شد که آیا در دوره همه‌گیری، به کووید‌ـ‌۱۹ مبتلا شده‌اند. داوطلبان همچنین به سوال‌هایی در مورد طول مدت ۲۹ علامت متفاوت مرتبط با ابتلایشان به کووید پاسخ دادند. 

نتایج نشان داد ۷۶ هزار و ۱۵۵ نفر در فاصله آغاز همه‌گیری تا فوریه ۲۰۲۱ به کووید علامت‌دار مبتلا شده بودند. از این تعداد، ۲۸ هزار و ۷۱۳ نفر‌ــ یا ۳۷.۷ درصد‌ــ دست‌کم یکی از علائم را تا ۱۲ هفته یا بیشتر داشته است. وقتی به نسبت مجموع جمعیت انگستان سنجیده شود، این رقم دو میلیون نفر برآورد می‌شود. تعداد ۱۱ هزار و ۲۴۱ نفر از شرکت‌کنندگان این پژوهش‌ــ ۱۴.۸ درصد‌ــ در این بازه زمانی دست‌کم سه علامت داشته‌اند.

برخی از این علائم عبارت بودند از خستگی، بدن‌درد، بی‌رمقی، بدخوابی و درد قفسه سینه.

هرچند شدت علائم بیشتر مبتلایان به کووید‌ـ‌۱۹ طی چهار هفته کاهشی سریع و سپس در سه ماه، روند کاهش ادامه داشته اما کندتر بوده است، در کسانی که از ادامه عوارض بیماری پس از این بازه زمانی خبر داده بودند «شواهد چندانی موجود نیست که روند کاهش [علائم] تداوم داشته... [علائم] هم در زنان و هم در مردان تا ۲۲ هفته ادامه داشته است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هلن وارد، استاد سلامت عمومی در امپریال کالج که در نظارت بر این پژوهش مشارکت داشته است، پژوهشی که هنوز بررسی و داوری علمی نشده است، گفت: «نمی‌دانیم [علائم] تا چه مدت ممکن است ادامه داشته باشد زیرا قبلا در چنین وضعیتی نبوده‌ایم.»   

«برای برخی افراد، به گمانم اقلیتی کوچک، احتمال دارد مزمن شود و تا سال‌ها بماند.»

پروفسور پل الیوت، مدیر طرح ری‌اکت، گفت احتمال می‌دهد برخی افراد «عوارض بسیار بلندمدت داشته باشند. اما آنچه نمی‌دانیم این است که چه تعداد خواهند بود.»

«بی‌تردید افرادی هستند که عضوی از بدنشان درگیر شده و آسیب دیده است. عوارض این مشکل در آن‌ها ادامه خواهد داشت‌ــ به‌عنوان مثال، فیبروز ریه.»

با وجود این، پروفسور الیوت گفت حال «بیشتر افراد» در فاصله زمانی ۴ تا ۱۲ هفته بهتر می‌شود. ‌

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد چاقی، استعمال دخانیات یا سیگار برقی، بستری شدن یا نشدن در بیمارستان همگی در افزایش احتمال بروز علائم مزمن دخیل‌اند، این در حالی است که احتمال درگیری آسیایی‌ها با مشکلات مزمن بلندمدت کمتر است. 

پژوهشگران همچنین بر اساس علائم، دو گروه «پایا» در شرکت‌کنندگان شناسایی کردند. افرادی که بیشتر علائم تنفسی داشتند گروه به‌نسبت کوچکی از شرکت‌کنندگان را تشکیل می‌دادند.

تیم امپریال کالج تایید کرد که برآورد ۳۷.۷ درصد در مقایسه با سایر پژوهش‌ها بالا است. در پایین‌ترین برآورد، در مقاله‌ای پژوهشی آمده بود ۲.۳ درصد افراد مبتلا به کوویدـ‌۱۹ در ۱۲ هفته همچنان وجود علائم را گزارش می‌دادند، این در حالی است که بنا بر تحلیل اخیر اداره آمار ملی، ۱۳.۷ درصد افراد پس از ۸۴ روز همچنان علائم داشتند.

پژوهشگران امپریال کالج گفتند «برآورد به‌نسبت بالای ما... شاید تاحدودی ناشی از فهرست بلند علائمی باشد که بررسی کرده‌ایم، بسیاری از آن‌ها عمومی‌اند و خاص کووید‌ـ‌۱۹ نیستند.»

با وجود این، پروفسور الیوت گفت در این بررسی همچنین «مجموعه علائمی» داشته‌اند که خاص افرادی بوده است که ابتلای آن‌ها به کووید با آزمایش پی‌سی‌آر تشخیص داده شده بود. حتی در این زیرگروه، تعداد مشابهی (۳۲.۷ درصد) از علائم مزمن در ۱۲ هفته خبر دادند. پروفسور الیوت گفت: «این به ما اطمینان خاطر داد که پدیده‌ای خاص این بیماری را بررسی می‌کردیم.»

او در ادامه افزود «هنوز خیلی چیزها را باید بفهمیم» تا عوارض بلندمدت کووید‌ آسیب‌شناسی شود و اینکه چرا پس از ابتلای اولیه، این همه آثار متفاوت روی بدن دارد.

پروفسور الیوت گفت: «بسیار بعید است که فقط یک عارضه باشد چون واضح است سیستم‌های متفاوتی درگیر می شوند. اگر تنفسی است، یک مسیر درمان خواهد داشت. اگر کلیوی است، مسیر درمان دیگری دارد. اگر قلبی است، مسیر درمانی دیگری دارد.»

«فکر می‌کنم هنوز اول راهیم تا بفهمیم این پدیده که با واژه کلی علائم مزمن و به‌اصطلاح کووید بلندمدت نامیده می‌شود دقیقا چیست.»

© The Independent