حمله ناموفق به یک ساختمان سازمان انرژی اتمی در اطراف کرج

رسانه‌های داخلی از یک اقدام خرابکارانه در تاسیسات سازمان انرژی اتمی ایران خبر داده‌اند

پرس تی‌وی، شبکه انگلیسی زبان صداوسیمای جمهوری اسلامی در خبری فوری  از قول منابع امنیتی از خنثی شدن تلاش های خرابکارانه در ساختمان سازمان انرژی اتمی ایران خبر داد.

در همین باره نور نیوز، وبسایت وابسته به علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز اعلام کرد: «بامداد چهارشنبه دوم تیرماه اقدام خرابکارانه بر علیه یکی از ساختمانهای سازمان انرژی اتمی در اطراف کرج با شکست روبرو شد و هیچگونه خسارت مالی و جانی نیز بدنبال نداشت.»

در این خبر آمده است: «با توجه به تمهدیدات پیش بینی شده در خصوص حفاظت از اماکن متعلق به سازمان انرژی اتمی، اقدام بامداد امروز پیش از آن که صدمه ای به ساختمان وارد کند، خنثی شد و خرابکاران در پیگیری برنامه خود با شکست روبرو شدند.»

نورنیوز جزئیات بیشتری از این رویداد ارائه نکرده است ولی گفته که «چگونگی این رخداد و همچنین شناسایی عوامل آن از سوی مراجع مسئول در دست بررسی و پیگیری است».

تاسیسات مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران در سال‌های گذشته بارها هدف حمله قرار گرفته‌اند. در فروردین‌ماه امسال نیز در اثر انفجار در تاسیسات برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز، بیش از هزار سانتیریفیوژ فعال تخریب شدند. محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق ایران خسارت انفجار فروردین‌ماه را بیش از ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرد و ناظران بین‌المللی گفتند که این اقدام برنامه هسته‌ای ایران را برای ماه‌ها با وقفه روبه‌رو خواهد کرد.

در هفته‌های گذشته فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس ایران گفت که انفجار بامداد روز ۲۲ فروردین در نظنز با اینکه شیوه انفجار آن جدید بود ولی در ادامه خرابکاری‌های بزرگ در این تاسیسات بود.

به گفته رئیس سابق سازمان انرژی اتمی انفجار فروردین امسال، پنجمین خرابکاری بزرگ در این تاسیسات حساس بوده است. نطنز بزرگترین تاسیسات هسته‌ای ایران و مرکز غنی‌سازی اورانیوم است. ایران از زمان آغاز برنامه هسته‌ای در این تاسیسات و فردو در قم کار غنی‌سازی را انجام داده است. تاسیسات فردو فضایی کوچک‌تر در زیر زمین دارد که به عنوان پشتیبان برنامه غنی‌سازی ایران در صورت از کار افتادن تاسیسات دیگر عمل می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عباسی در این مصاحبه تصویری که با خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران انجام داد گفت که در یکی از خرابکاری‌های صورت‌گرفته در نطنز در بامداد نیمه‌شعبان در سال ۱۳۹۰، با استفاده از یک ماده انفجاری بسیار کوچک (به اندازه عدس) در گیج‌های خلا سانتریفیوژها، به این تاسیسات آسیب رساندند. او در مورد میزان تخریب ناشی از این رویداد اطلاع بیشتری نداد. مقام‌های جمهوری اسلامی پیش‌تر در مورد این رویداد اطلاعاتی منتشر نکرده بودند.

او در ادامه بر این نکته تاکید کرد که به جز پنج خرابکاری بزرگ، تعداد دیگری خرابکاری در مقیاس کوچک هم رخ داده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی، اسرائیل را به عنوان مسئول این رویدادها اعلام می‌کنند. تاکنون هیچ مقام رسمی در اسرائیل، مسئولیت این رویدادها را نپذیرفته است.