علی ربیعی آرای باطله را نشانه مشارکت مردم در انتخابات دانست 

سخنگوی دولت اعلام کرد مذاکرات برجام پیرو خطوط تعیین شده رهبر جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود و تغییر دولت تاثیری در آن ندارد 

علی ربیعی، سخنگوی دولت - AFP 

علی ربیعی، رای ندادن مردم و آرای باطله در انتخابات ۲۸ خرداد را نوعی «بیان دیدگاه» و «مشارکت» دانست و با بیان اینکه آرای باطله می‌تواند «محصول بی‌تفاوتی به سبد نامزدها باشد»، مدعی شد که بین «بی‌تفاوتی به سبد نامزدها» و «بی‌تفاوتی به نهاد انتخابات» تفاوت وجود دارد. سخنگوی دولت در نشست خبری روز سه‌شنبه همچنین اعلام کرد که مذاکرات برجام بر اساس سیاست‌های کلان کشور و پیرو خطوط تعیین شده رهبر جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود و تغییر دولت در آن تاثیری ندارد. 

در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، که بر اساس اعلام نهادهای رسمی مشارکت در آن کمتر از ۵۰ درصد بود، آرای باطله رتبه دوم را کسب کردند؛ به عبارت دیگر، بخش زیادی از مردم یا رای ندادند یا رای سفید داخل صندوق انداختند. در روزهای منتهی به انتخابات، بسیاری از کارکنان سازمان‌های دولتی اعلام کردند که شرکت در انتخابات برای آن‌ها اجباری اعلام شده است و آن‌ها به دلیل نگرانی از عواقب شرکت نکردن در انتخابات، پای صندوق‌های رای حاضر شدند ولی اسم هیچ نامزدی را روی برگه رای خود ننوشتند؛ این در حالی است که علی ربیعی، سخنگوی دولت، مشارکت در انتخابات حتی با رای باطله را به معنای توجه مردم به نهاد انتخابات می‌داند و گفته است که آرای باطله می‌تواند «محصول بی‌تفاوتی به سبد نامزدها» باشد و این با «بی‌تفاوتی به انتخابات» فرق دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی دولت در جریان نشست خبری روز سه‌شنبه خود، مشارکت زیر ۵۰ درصدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را «نه بزرگ مردم به تحریم‌کنندگان» دانست و مدعی شد که «مبلغان» تحریم‌ انتخابات «در امتداد طراحان تحریم اقتصادی ایران» حرکت کرده‌اند. این در حالی است که درصد زیادی از تحریم‌کنندگان شهروندانی‌اند که از مشکلات اقتصادی و محرومیت از آزادی‌های مدنی به تنگ آمده‌اند. 

علی ربیعی، رفتار نامزدهایی را که به تعبیر او با «نجابت» از رقابت کنار کشیدند را «از مصادیق مواجهه اخلاقی» دانست و از ابراهیم رئیسی به عنوان فردی «عمل‌گرا و مصلحت‌اندیش» یاد کرد که به «سیاست تعاملی و عدالت و خرد جمعی» اعتقاد دارد.  او از جریان‌های سیاسی خواست تا با «دوراندیشی آینده‌نگرانه» در کنار دولت بعدی بایستند. 

سخنگوی دولت حسن روحانی در بخش دیگری از نشست خبری روز سه‌شنبه، درباره سرنوشت مذاکرات وین و آینده برجام با تایید اینکه سیاست‌های خارجی زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌شود و تغییر دولت هیچ ارتباطی با آن ندارد، گفت: «از ابتدای رقابت‌های انتخاباتی تکرار کردیم که مذاکرات احیای برجام به سیاست داخلی و نتایج انتخابات ارتباطی ندارد و دولت بر اساس سیاست‌های کلان کشور و پیرو خطوط تعیین شده رهبر انقلاب و نهادهای بالادستی، خود را مکلف دانسته است که این مذاکرات را بر مبنای تامین حداکثری منافع ملی دنبال کند. اگر آمریکا به تعهداتش بازگردد، مذاکره‌کنندگان شرایط را برای تصمیم‌گیری به نهادهای بالادستی گزارش خواهند داد و منتظر دولت بعد نمی‌مانند.»  

علی ربیعی واکنش کاخ سفید به انتخابات ایران را هم «مصداق دخالت در امور داخلی ایران و مغایر با قوانین بین‌المللی» دانست و آن را محکوم کرد.