واکنش فرانسه به ریاست‌جمهوری رئیسی:‌ نگران وضع حقوق بشر هستیم

«ما بار دیگر بر نگرانی‌هایی که همواره درباره وضعیت حقوق بشر در ایران مطرح کرده‌ایم، تاکید می‌کنیم»

ابراهیم رئیسی از جمله شهروندان ایرانی است که در فهرست تحریم‌ آمریکا قرار دارد - ATTA KENARE / AFP

فرانسه ضمن تاکید بر نگرانی‌های خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۳۱ خرداد، در بیانیه‌ای گفت که پیروزی ابراهیم رئیسی، رئیس‌ قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، در انتخابات ریاست‌جمهوری را به دقت تحت نظر قرار داده است.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای گفت که برای «اجرای کامل» توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) آمادگی دارد. در این بیانیه برای پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات تبریکی گفته نشده است.

بیانیه وزارت خارجه فرانسه می‌گوید: «فرانسه انتخاب آقای ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور ایران را مورد توجه قرار داده است.»

بیانیه می‌افزاید: «ما بار دیگر بر نگرانی‌هایی که همواره درباره وضعیت حقوق بشر در ایران مطرح کرده‌ایم، تاکید می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه وزارت خارجه فرانسه در اشاره به بنجامین بریر، گردشگر فرانسوی که در ایران زندانی شده است و فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی که در ایران در حبس خانگی است، می‌گوید که پاریس پرونده‌های شهروندان فرانسوی که در ایران نگهداری می‌شوند را دنبال می‌کند.

فعالان سیاسی می‌گویند که انتخابات در ایران آزاد و عادلانه برگزار نشد چرا که کاندیداهای مهم در جریان روند تایید صلاحیت در شورای نگهبان، از گردونه خارج شدند.

گروه‌های بین‌المللی حقوق بشر نیز رئیسی را از عوامل موثر در اعدام هزاران نفر از زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ اعلام کرده‌اند. در تابستان ۱۳۶۷ هزاران زندانی سیاسی در ایران اعدام شدند و ابراهیم رئیسی یکی از اعضای گروه موسوم به «هیئت مرگ»‌ بود که احکام اعدام را صادر می‌کرد.

رئیسی روز دوشنبه در نخستین نشست خبری خود در مقام رئیس‌جمهور منتخب، گفت که همواره مدافع حقوق بشر بوده و در دفاع از اعدام‌های آن زمان گفت که به عنوان قاضی باید از او تقدیر شود.

ابراهیم رئیسی منتقد سرسخت غرب است و از جمله شهروندان ایرانی است که در فهرست تحریم‌ آمریکا قرار دارد.

اما برخلاف فرانسه، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، در پیامی گفت که انتخاب رئیسی به تقویت «همکاری دوجانبه» کمک خواهد کرد.

پوتین گفت:‌ «این در جهت منافع مردم ایران و روسیه است و ثبات و امنیت در منطقه را افزایش می‌دهد.»

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه نیز در بیانیه‌ای به او تبریک گفت. ایران از حامیان عمده بشار اسد در حفظ قدرت در یک دهه اخیر بوده است.

امارات متحده عربی و عمان نیز اعلام پیروزی رئیسی را در مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران تبریک گفتند. عمان در مذاکرات میان تهران و غرب نقش میانجی دارد.

اسرائیل درباره انتخاب رئیسی ابراز نگرانی کرده و گفته است که جامعه بین‌الملل باید درباره تعهد او به «پیشبرد سریع برنامه هسته‌ای نظامی» هشیار باشد.

گروه‌های اپوزیسیون ایرانی خارج از کشور نتایج انتخابات را ساختگی توصیف کرده و گفته‌اند که پیروزی رئیسی از پیش تعیین شده بود. آنان خواستار تحریم انتخابات شده و مشارکت اندک رای‌دهندگان را موفقیت برای مردم توصیف کردند.

مریم رجوی، رئیس شورای ملی مقاومت سازمان مجاهدین خلق، گفت که مشارکت پایین مردم نشان داد که ایرانی‌ها «به سرنگونی حاکمیت دینی رای دادند.»

باربل کوفلر، کمیسر حقوق بشر و کمک‌های انسان‌دوستانه دولت آلمان، در توییتی نوشت، صدای ایرانی‌هایی که خواستار آزادی و حقوق بشرند باید شنیده شود. مشارکت اندک مردم در انتخابات نشان می‌دهد که بخش بزرگی از مردم نامزدها را نمایندگان خود نمی‌دانستند. او نوشت:‌ «اینکه رئیس‌جمهور منتخب تاکنون از گذشته خود و نقض فاحش حقوق بشر فاصله نگرفته نگران‌کننده است.»