نگرانی موسیقی‌دانان و آوازخوانان افغان از بازگشت طالبان

هنرمندان افغان می‌گویند که هویت موسیقی افغانستان باید خط قرمز در مذاکرات صلح باشد و نباید مورد معامله قرارگیرد

FABRICE COFFRINI / AFP - طالبان با موسیقی سابقه دشمنی دارد

شماری از موسیقی‌دانان و آوازخوانان افغان، نگران از دست‌ دادن هنر موسیقی و آوازخوانی‌شان پس از آمدن طالبان در افغانستانند. آنان می‌گویند، اگر طالبان بدون یک توافق سیاسی از راه جنگ و زور به قدرت برسد، موسیقی جایگاه خود را در این کشور از دست خواهد داد.

آوازخوانان و موسیقی‌دانان افغان می‌گویند که آنان زمان حکومت‌داری طالبان را به‌ خوبی به یاد دارند و فراموش نکرده‌اند. طالبان در مدت چند سال حکومت‌داری خود نشان داد که هیچ سازگاری با هنر موسیقی و آوازخوانی ندارد و دشمن سرسخت موسیقی و آوازخوانی است. 

آنان با نگرانی‌ تاکید می‌کنند که اگر دولت افغانستان با طالبان به یک توافق سیاسی نرسد و این گروه (طالبان)، به زور و جنگ قدرت را به دست بیاورد هیچ شکی نیست که موسیقی در افغانستان نابود می‌شود و هیچ یک از آوازخوانان افغان جرئت نخواهند کرد داخل این کشور درباره موسیقی حتی حرف بزنند چه رسد به آنکه آواز بخوانند.

وجیهه رستگار، آوازخوان نامدار و مشهور افغان که سال‌هاست در بخش موسیقی و آوازخوانی کار می‌کند، در سفر چند روز پیش که به کابل داشت، نگرانی‌‌اش را در مورد از دست دادن موسیقی و آوازخوانی پس از رسیدن طالبان به قدرت در این کشور ابراز کرد و گفت: «در صورتی که طالبان بیایند، این تشویش وجود دارد که این‌ها با کسانی که اهل موسیقی‌اند و کار می‌کنند برخورد داشته باشد.»

رستگار تاکید دارد که دولت افغانستان باید در گفت‌وگوهای صلح بین‌افغانی با طالبان دستاوردها و آزادی‌هایی در عرصه موسیقی را مد نظر داشته باشد و بر حفظ این دستاوردها و آزادی در این زمینه تاکید بکند و اجازه ندهد که سر آن معامله کنند.

فرید رستگار که سال‌ها آواز می‌خواند و به موسیقی هم مشغول است همراه همسرش، فریده رستگار، به دلیل جنگ‌های داخلی افغانستان را ترک کرده‌اند. او نگران از دست دادن موسیقی پس از آمدن طالبان در افغانستان است و می‌گوید: «با تمام دستاوردها و پیشرفت‌هایی که در زمینه موسیقی به دست آمده و جوانان افغان نیز آگاه و هوشیار شده‌اند و وجود رسانه‌ها اجتماعی، اما باز هم با آمدن طالبان ممکن است صدای موسیقی خاموش شود.»

نوید رامین، از محلی‌خوانان افغانستان نیز نگران از دست دادن هنرش پس از آمدن طالبان است و می‌گوید: «من عاشقانه آوازخوانی را دوست دارم و پس از سقوط طالبان آغاز کردم، اما نگرانم اگر طالبان بیاید با توجه به تجربه‌ای که داریم اجازه موسیقی نمی‌دهد و حتی با کسانی که شاید در این زمینه کار کرده‌اند برخورد بدی داشته باشند. خدا کند این گروه از راه زور و جنگ به قدرت نرسد و با دولت ما توافق سیاسی انجام دهد. در غیر این صورت امید برای موسیقی و آوازخوانی نیست.»

ناصر سرمست، رئیس انستیتو ملی موسیقی افغانستان، تاکید دارد که دولت این کشور باید در میز گفت‌وگوهای صلح بین‌افغانی «هویت موسیقی افغانستان» را به عنوان «خط قرمز» مطرح کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرمست با نگرانی‌‌ که در مورد نابودی موسیقی و آوازخوانی هنرمندان افغان پس از رسیدن طالبان به قدرت در این کشور دارد، می‌گوید اگر طالبان از راه جنگ داخل کابل شود و نظر به سیاست‌های چندین دهه گذشته که از خود نشان داده‌ می‌توان گفت که هرگز برخورد و نظر آنان درباره موسیقی و آوازخوانی تغییری نکرده است و این خود باعث نگرانی جدی است.

این آوازخوانان و موسیقی‌دانان افغان از دولت افغانستان می‌خواهد که در کنار سایر موارد مهم و اساسی دیگری که روی میز مذاکره با طالبان در مورد آن‌ها حرف می‌زنند هنر موسیقی و آوازخوانی را نباید فراموش کنند. در توافقی که ممکن است میان دو طرف (دولت افغانستان و طالبان)، در آینده صورت بگیرد، موسیقی و آوازخوانی در افغانستان باید جایگاه خود را حفظ کرده و برای غنی‌سازی آن تلاش‌های بیشتر نیز انجام شود.

این نگرانی‌های موسیقی‌دانان و آوازخوانان افغان در مورد از دست دادن هنر موسیقی و آوازخوانی پس از ورود طالبان در کابل و رسیدن به قدرت از راه جنگ در حالی صورت می‌گیرد که طالبان در چندین سال حکومت‌داری خود نشان داد که سخت مخالف هنر موسیقی و آوازخوانی‌ است و تا پایان حکومت خود به هیچ کسی اجازه آوازخوانی و حتی شنیدن موسیقی را نداده‌ است و این کار را حرام دانسته و می‌داند.

حالا که بیش از بیست سال از سقوط حکومت طالبان می‌گذرد، افغانستان در کنار سایر بخش‌ها در زمینه‌ موسیقی و هنر آوازخوانی نیز دستاوردهای زیادی دارد. اکنون دختران و پسران بسیاری در این کشور مشغول کار در بخش هنر موسیقی و آوازخوانی‌اند. 

نظر به دیدگاه‌ دیروز و امروز طالبان و تجربه حکومت‌داری چندین ساله آنان در افغانستان، اگر این گروه بار دیگر بدون یک توافق سیاسی با دولت این کشور به قدرت دست یابد، شکی نیست که بار دیگر هنر موسیقی و آوازخوانی را متوقف می‌کند و حتی کسانی را که در این زمینه کار کرده‌اند یا آواز خوانده‌اند را مجازات خواهد کرد.

بیشتر از فرهنگ و هنر