کاخ سفید: بایدن برنامه‌ای برای دیدار با رئیسی ندارد، انتخابات ایران آزاد نبود

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا نیز به پیروزی رئیسی واکنش نشان داد

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید- Kevin Dietsch/Getty Images/AFP

آمریکا انتخاب ابراهیم رئیسی به ریاست‌جمهوری ایران را روندی «عموما مصنوعی»‌ می‌داند. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه، روز دوشنبه در تماسی تلفنی با خبرنگاران گفت: «هدف از سیاست ما در رابطه با ایران پیشبرد منافع آمریکا است و این مستقل از آن است که چه کسی به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایران انتخاب شود… روند انتخاب ایشان هم از نظر ما عموما مصنوعی بود. این روند انتخابات آزاد و منصفانه نبود.»

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، نیز روز دوشنبه در نشست خبری حضوری، به سوالات مختلف پاسخ داد و مواضعی در پیوند با ایران بیان کرد. خانم ساکی از جمله تأکید کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، برنامه‌ای برای دیدار با رئیسی ندارد. او اما تاکید کرد که آقای رئیسی مسئول نقض حقوق بشر در ایران در دوران آتی ریاست‌جمهوری‌اش شناخته خواهد شد. ساکی در ضمن یادآوری کرد که ایران «در شماری از مسائل» فعالیت‌هایی دارد که باعث می‌شود «بازیگر خوبی در صحنه جهان» به حساب نیاید. 

اظهارات خانم ساکی در پی آن بود که رئیسی در نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا در صورت لغو تحریم‌ها حاضر به دیدار با بایدن هست یا نه، با قاطعیت گفت:‌ «خیر.»

ساکی توضیح داد که از منظر واشنگتن، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، است که تصمیم نهایی را درباره مذاکرات هسته‌ای می‌گیرد و از این رو، بایدن برنامه‌ای برای دیدار با رئیسی ندارد.

سخنگوی کاخ سفید در مورد آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای یادآوری کرد که ششمین دورمذاکرات جدید روز یکشنبه تمام شده است و آمریکا اکنون آماده دور جدید است. او تاکید کرد که انتخاب رئیسی تاثیر چندانی بر مذاکرات نگذاشته است و آمریکا تا زمانی که این مذاکرات ادامه داشته باشند، آن‌ها را دنبال می‌کند. هنوز تاریخ آغاز دور هفتم مذاکرات مشخص نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساکی به موضوع روابط آمریکا و روسیه هم پرداخت و گفت همان‌طور که بایدن با همتای روس‌ خود، ولادیمیر پوتین، توافق کرده است، سفیر آمریکا تا چند روز دیگر به مسکو بازمی‌گردد. این سفیر، آقای جان سالیوان،‌ در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ منصوب شده است و پیش از آن در دولت او، معاون وزیر خارجه و مدت کوتاهی وزیر خارجه موقت بود. دولت بایدن گفته است که سالیوان «تا آینده قابل تصور» در سمت خود باقی خواهد ماند.

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا، نیز روز یکشنبه گفته بود که به‌‌رغم (احتمال) انتخاب رئیسی، رسیدن به توافق برای احیای برجام امکان‌پذیر است، اما افزوده بود که وقت در این زمینه تنگ است و باید سریع‌تر عمل شود. این مقام اروپایی گفت توافق «بسیار نزدیک» است و می‌تواند باعث امن‌تر شدن خاورمیانه شود و زندگی میلیون‌ها شهروند ایران را از نظر اقتصادی بهبود بخشد. آقای بورل که با گروهی از روزنامه‌نگاران در بیروت صحبت می‌کرد، گفت: «این مذاکرات در جریانند، اما وقت تنگ است. ما سرمایه سیاسی زیادی به میان آورده‌ایم و من امیدوارم که نتیجه انتخابات در ایران، آخرین مانعی نباشد که باعث از میان بردن روند مذاکرات می‌شود. تاجایی که من می‌دانم، قرار نیست چنین باشد.»

مقامات دولت حسن روحانی، همچون جواد ظریف و عباس عراقچی، وزیر و معاون وزیر خارجه، نیز تاکید کرده‌اند که با تغییر رئیس‌جمهوری، سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در رابطه با مذاکرات تغییر نمی‌کند. هنوز معلوم نیست رئیسی چه کسی را به عنوان وزیر خارجه به‌کار خواهد گرفت، و این‌که آیا مذاکرات و پرونده هسته‌ای در زمان او همچنان در وزارت خارجه خواهد ماند، یا مثل دوران پیش از روحانی به شورای عالی امنیت ملی باز‌می‌گردد.