سازمان بهداشت جهانی: «واکسن در کشورهای فقیر در حال تمام شدن است»

از بین ۸۰ کشور فقیر در جهان که با اتکا به برنامه کوواکس واکسیناسیون را انجام می‌دهند، دست‌کم نیمی از آن‌ها واکسن کافی ندارند

بروس آیلوارد، مشاور ارشد سازمان بهداشت جهانی - FABRICE COFFRINI / AFP

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد بسیاری از کشورهای فقیر که واکسیناسیون آن‌ها از طریق «برنامه مشترک کوواکس» انجام می‌شد، هم‌اکنون واکسن کافی در اختیار ندارند. 

بروس آیلوارد، مشاور ارشد سازمان بهداشت جهانی، روز دوشنبه در نشست سازمان بهداشت جهانی در ژنو درباره پایان یافتن واکسن‌های کشورهای فقیر هشدار داد و از کشورهای ثروتمند خواست واکسن‌های بیشتری در اختیار «برنامه جهانی کوواکس» بگذارند. کشورهای ثروتمند تاکنون ۱۳۱ میلیون دوز واکسن در اختیار کوواکس گذاشته‌اند و این در حالی است که آن‌ها سال گذشته متعهد شده بودند تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی یک میلیارد دوز واکسن به کشورهای فقیر اهدا کنند. بروس آیلوارد، با اشاره به ۱۳۱ میلیون دوز واکسنی که کوواکس در اختیار دارد، گفت: «برای جلوگیری از انتشار و انتقال بیماری این تعاداد واکسن کافی نیست.»

پیشتر نیز تدروس ادهانوم، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی، اعلام کرده بود که ویروس کرونا با سرعت بیشتری از واکسیناسیون در حال گسترش است. او از رهبران گروه هفت خواست که تا اجلاس سال آینده این گروه که در آلمان برگزار می‌شود ۱۱ میلیارد دوز واکسن کرونا را به کشورهای فقیر اختصاص دهند. رهبران گروه هفت در اجلاس رهبران هفت کشور صنعتی در آخرین نشست خود که روز ۱۳ ماه ژوئن در انگلستان برگزار شد، متعهد شدند در مدت دو سال آینده بیش از یک میلیارد دوز واکسن کرونا به کشورهای فقیر اهدا کنند اما دبیر کل سازمان بهداشت جهانی این مقدار را برای پایان دادن به ویروس کرونا کافی ندانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش بی‌بی‌سی، کمبود واکسن در کشورهای فقیر در حالی است که موج سوم همه‌گیری در کشورهای آفریقایی به سرعت در حال گسترش است. روز دوشنبه سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، نیز از کشورهای ثروتمند خواست به انبار کردن واکسن‌ها پایان بدهند.

به گفته رامافوسا در سطح قاره آفریقا تاکنون ۴۰ میلیون دوز واکسن استفاده شده و این به معنای آن است که فقط دو درصد جمعیت این قاره واکسینه شده‌اند. او همچنین از تلاش دولتش برای ایجاد پایگاه‌های منطقه‌ای با همکاری کوواکس برای تولید و توزیع واکسن بیشتر در سطح قاره آفریقا خبر داد.

کوواکس یا سیستم جهانی توزیع واکسن سال گذشته (۲۰۲۰) پس از شیوع ویروس کرونا با هدف توزیع برابر واکسن در جهان ایجاد شد و کشورهای ثروتمند متعهد شدند واکسن کرونا را در اختیار کشورهای فقیر قرار دهند اما اِشکال و تاخیر در روند تولید باعث پایان منابع واکسن در کشورهایی شده است که واکسیناسیون آن‌ها به برنامه کوواکس متکی است.

اوگاندا، زیمبابوه، بنگلادش برخی از کشورهایی هستند که گزارش داده‌اند که در روزهای اخیر واکسن‌هایشان تمام شده و دکتر آیلوارد روز دوشنبه در جلسه سازمان جهانی بهداشت در ژنو، سوئیس، این کمبودها را تایید کرد.

به گفته ایلوارد از میان ۸۰ کشور فقیر در جهان که با اتکا به برنامه کوواکس واکسیناسیون را انجام می‌دهند، دست‌کم نیمی از آن‌ها واکسن کافی ندارند.

سازمان بهداشت جهانی پیشتر نیز اعلام کرده بود که اگر روند واکسیناسیون به شکل کنونی ادامه یابد پایان همه‌گیری ممکن است تا سال‌ها طول بکشد.