یک دوز واکسن کرونا، خطر بستری شدن بیماران را تا ۷۵ درصد کاهش می‌دهد

بعد از دریافت هر دو دوز واکسن خطر بستری شدن بیماران مبتلا به کرونا، بیش از ۹۲ درصد کاهش یافته است

با دریافت یک دوز واکسن، خطر بستری شدن بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان تا سه چهارم کاهش می‌یابد - OLI SCARFF / AFP

بنا به پژوهشی جدید از سازمان بهداشت همگانی انگلستان، دریافت یک دوز از واکسن ویروس کرونا خطر پذیرش در بیمارستان برای ابتلا به این بیماری را تا سه چهارم کاهش می‌دهد.

این پژوهش مشاهده‌ای که به طور مشخص تاثیر واکسن‌ها بر گونه دلتای ویروس کرونا که نخستین بار در هند شناسایی شد را بررسی کرد بر واکسن‌های فایزر و آسترازنکا متمرکز بود. از آنجا که این واکسن‌ها به طور گسترده از ژانویه در بریتانیا استفاده شده‌اند اطلاعات بیشتری درباره آن‌ها در مقایسه با واکسن مدرنا که از ۱۳ آوریل به کشور وارد شد، وجود داشت.

این پژوهش تاثیر واکسن‌ها را در جلوگیری از ابتلا به کووید با بروز علایم و همچنین تاثیر آن در جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان را در ارتباط با ویروس بررسی کرد.

در مورد ابتلا به کووید با بروز علایم، به یافته این پژوهش یک دوز از واکسن در برابر گونه آلفا (کنت) تا ۴۹ درصد احتمال ابتلای علامت‌دار را کاهش می‌دهد ولی در برابر گونه مسری‌تر دلتا تنها ۳۱ درصد موثر است.

با دریافت دو دوز، این واکسن‌ها بیش از ۸۰ درصد در جلوگیری از ابتلای علامت‌دار به ویروس کرونا موثر بودند و این میزان مقابل گونه آلفا کمی بیشتر بود (۸۸ درصد برای گونه آلفا در مقایسه با ۸۰ درصد برای گونه دلتا).

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به یافته پژوهش یک دوز از هر یک از این واکسن‌ها به میزانی چشمگیر خطر بستری شدن در بیمارستان را مقابل هر دو گونه ویروس تا دست کم ۷۵ درصد کاهش می‌دهد.

به گفته این پژوهش بعد از دریافت هر دو دوز واکسن خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا تا بیش از ۹۲ درصد کاهش یافته است.

نویسندگان تحقیق نتیجه گرفتند: «بعد از دریافت دو دوز از هر یک از واکسن‌ها تفاوت بسیار اندکی در تاثیر واکسن‌ها در برابر گونه بی۱.۶۱۷.۲ (دلتا) وجود داشت ولی اختلاف آشکاری در تاثیر تنها یک دوز از واکسن‌ها دیده شد. این حاکی از پشتیبانی از طرح واکسینه کردن افراد حاضر در گروه‌های آسیب‌پذیر با هر دو دوز واکسن است.»

این پژوهش در جلسه فنی سازمان بهداشت همگانی انگلستان در روز ۱۸ ژوئن ارائه شد، هم‌زمان با رسیدن آمار ابتلا به گونه دلتا به ۷۵ هزار و ۹۵۳ نفر در سراسر بریتانیا که اکنون به گونه چیره تبدیل شده و از هفته گذشته ۳۳ هزار ۶۳۰ مورد یا ۷۸ درصد افزایش داشته است.

تا ۱۴ ژوئن ۸۰۶ نفر در بریتانیا به دلیل ابتلا به این گونه در بیمارستان بستری شده‌اند.

انتشار این اطلاعات همچنین مصادف با تصمیم دولت مبنی بر به تعویق انداختن لغو قرنطینه تا یک ماه دیگر است تا واکسینه کردن در سراسر بریتانیا با تمرکزی ویژه بر دریافت دوز دوم واکسن برای افراد مسن و گروه‌های آسیب‌پذیر بیشتر شود.

اکنون از تمام بزرگسالان در بریتانیا دعوت شده است برای دریافت واکسن ویروس کرونا نوبت بگیرند.

© The Independent